چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
تصاویر/ اختتامیه همایش بین المللی دکترین مهدویت

حوزه/ پژوهشگر مهدویت با بیان اقوال مختلف پیرامون نظریه نمادین بودن یا واقعی بودن طلوع خورشید از مغرب به نظریه واقعی بودن این جریان صحه گذاشت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام  ورمزیار، پیش از ظهر امروز دردومین روز همایش دکترین مهدویت که در سالن پیامبر اعظم(ص) مدرسه امام کاظم(ع) برگزارشد گفت: یکی از مباحثی که در علائم ظهور مطرح است، مساله واقعیت یا نماد بودن علائم ظهور است؛ در جزییات علائم ظهور نیز این مساله در نظر گرفته می شود که این بحث باید از هم تفکیک شود.

وی افزود: به عنوان مثال در بحث جدال برخی عنوان می کنند که جدال نماد است تا واقعیت؛ در این زمینه عده ای بیان می کنند که این علائم، علائم خارجی نیست، بلکه نمادهایی است که جزییات آن ممکن است واقعی نباشد.

حجت الاسلام  ورمزیار اظهارکرد: در بحث طلوع خورشید از مغرب، بحث اصل طلوع خورشید از مغرب باید مورد مداقه واقع شود و این بحث مشخص شود که آیا چنین اتفاقی رخ می دهد یا اینکه این بحث یک مبحث نمادین است.

وی خاطرنشان کرد: در معیار نمادین بودن مفاهیم، باید به این پرسش پاسخ دهیم که معیار بیان علائم از سوی کسانی که این بحث را مطرح می کنند، چیست، زیرا آنها بیان می کنند که این علائم امکان وقوع ندارد و به همین خاطر حقیقتی در کار نیست.

این پژوهشگر عرصه مهدویت  گفت: در مساله طلوع خورشید از مغرب از نظر علمی، باید چرخش فلکی تغییر کند و چون این کار امکان ندارد، حتما این تعبیر، یک تعبیر نمادین است تا واقعی؛ این دسته افراد دلایل متعددی نیز بر نظر خود دارند.

وی افزود: اختلاف سطح فهم امام معصوم(ع) که عالم به همه معلومات است تا مردم عادی که تنها زمان خود را می بیند، یکی از دلایلی است که این گروه برای بیان چرایی این مساله بیان می کنند.

حجت الاسلام  ورمزیار اظهارکرد: دلیل دومی که در این زمینه بیان می شود، بیان یک مفهوم به صورت رمزی است، یعنی این دسته بر این باورند که چنانکه این امر در حدیث شناسی مورد تایید است، این گونه موارد تنها رمزی هستند که شیعیان را متوجه امر خاصی کنند.

وی خاطرنشان کرد: سومین دلیل استفاده از ظرفیت هنر در بیان مفاهیم است زیرا در بسیاری اوقات استفاده از زبان تشبیه و کنایه به شکل دهی تعابیر صحیح بیشتر کمک می کند؛ البته مشابه این مساله در روایات وجود دارد.

حجت الاسلام  ورمزیار گفت: در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد که برخی این مساله را مساله نمادین می دانند و عده ای دیگر این مساله را امری واقعی می دانند؛ کسانی که به نمادین بودن گرایش دارند دلایل متعددی را مطرح می کنند که یکی از آنها روایت سعسه بن سوهان است.

وی افزود: طرفداران رویکرد نمادین بیان می کنند که برخی از محدثین نیز در خصوص طلوع خورشید از مغرب چنین برداشتی داشته اند که طلوع خورشید از مغرب به معنی ظهور امام است؛ علامه طباطبایی در کتاب شریف المیزان به نقل احادیت این چنینی نماد بودن آن را به صورت یک احتمال بیان می کند.

حجت الاسلام  ورمزیار اظهارکرد: در مقابل روایات متعددی وجود دارد که با بحث نمادین بودن این مساله سازگاری ندارد؛ در همین زمینه روایاتی وجود دارد که همین خورشید را به صورت مستقیم مورد خطاب قرار داده است؛ روایاتی در این زمینه وجود دارد که خورشید در روز ظهور از مغرب طلوع می کند.

وی خاطرنشان کرد: با تجمیع قرائن به این نتیجه رسیدیم که طلوع خورشید از مغرب یک مساله واقعی است و نمادین نیست؛ ولی احتمال مساله نمادین بودن نیز می تواند به عنوان یک نظریه مطرح شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha