شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
فرهنگ

حوزه/ این که رهبر معظم انقلاب تا به این حد، بر اهمیت مباحث فرهنگی انگشت تاکید گذاشته و مسئولان را بابت اهمال کاری ها و به تعبیر ظریف ایشان ولنگاری و بی اهتمامی مورد سئوال و بازخواست قرار می دهند، نشانه ای است از این حقیقت مسلم که فرهنگ به عنوان شکل‌دهنده‌ به ذهن و رفتار عمومی جامعه از چه جایگاه رفیعی در کلیت جامعه اسلامی برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، صراحت کلام سکاندار انقلاب در دیدار چندی پیش وکلای جدید خانه ملت با ایشان، نشان بارزی است از آن که اوضاع فرهنگی جامعه آن طور که انتظار می رود، نیست و این گونه است که مقام معظم رهبری گلایه مندانه از دستگاه های فرهنگی نظام – و نه فقط منتسب به دولت- در رابطه با کوتاهی در کنترل تولیدات فرهنگی مضر انتقاد کرده و می فرمایند:" در موضوع فرهنگ نوعی ولنگاری و بی‌اهتمامی در دستگاه‌های فرهنگی به چشم می‌خورد، زیرا در تولید کالای فرهنگی مفید و جلوگیری از تولید کالای فرهنگی مضر، کوتاهی‌هایی انجام می‌شود".

همچنین تاکید معظم له مبنی بر این که گرچه اقتصاد، اولویت فوری و کنونی کشور است اما فرهنگ در بلندمدت از اقتصاد نیز مهم‌تر است، حاکی از اهمیت مباحث فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی می باشد؛ نظامی که انقلابی بودن و انقلابی ماندن مردم و مسئولان آن به ویژه در سنگر فرهنگ، حرف اول را در آن می زند.

در روزها و هفته های اخیر، کلیدواژه نسبتاً نوینی در کلام رهبری معظم استفاده شده که همانا "جهاد کبیر" است و البته این جهاد در عرصه فرهنگ و به ویژه در بستر فضای مجازی، بازتاب و شاخص بیشتری پیدا می کند.

هجده سال پیش ، رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به مساله چرایی اهمیت و ضرورت فرهنگ برای جامعه پرداخته و گفتند: "مسأله‌ی فرهنگ در یک جامعه یک مسأله‌ی حیاتی است. فرهنگ به معنای یک چیز زیاد و تجملاتی برای جامعه نیست؛ فرهنگ، اساس است. اگر فرهنگ در یک جامعه،‌ به معنای درست کلمه، فرهنگ صحیح باشد با هر تلقی که انسان از فرهنگ صحیح دارد؛ طبعاً‌ به نظر ما فرهنگ صحیح،‌ آن فرهنگی است که با مبانی اسلامی و منطق و عقل و خرد، همسان و همگام باشد، آن جامعه به سمت رشد اقتصادی و رفاه و آزادی و این چیزها هم حرکت خواهد کرد؛ یعنی این فرهنگ خوب، زمینه خواهد شد که جامعه، ثروتمند هم بشود، عالم هم بشود، از لحاظ سیاسی هم قدرت پیدا کند، از لحاظ آزادی و آزادمنشی هم به آرزوها و اهداف خودش برسد."

به برکت دنیای پهناور اینترنت، بی گمان ردیف کردن چنین جملاتی از ولی فقیه امروز ما چندان کار دشواری نیست، اما آن چه مهم تر و الزامی تر از صرف طرح چنین گفتمان هایی است، تلاش در مسیر اقدام و عمل برای اجرای آن هاست.

این که رهبر و امام بزرگوار و آگاه ما تا به این حد بر اهمیت مباحث فرهنگی و به ویژه نوع تولیدات فرهنگی انگشت تاکید گذاشته و مسئولان را بابت اهمال کاری ها و به تعبیر ظریف ایشان ولنگاری و بی اهتمامی مورد سوال و بازخواست قرار می دهند، نشانه ای است از این حقیقت مسلم که فرهنگ به عنوان شکل‌دهنده‌ به ذهن و رفتار عمومی جامعه از چه جایگاه رفیعی در کلیت جامعه اسلامی برخوردار است؛ فرهنگی که در سایه غفلت و ضعف عملکرد متولیانش دچار مظلومیتی است که قاعدتاً باید در مسیر رفع آن ها کوشید اما چه باید گفت که ...!!

به نظر می رسد اگر باور و یقین برای مسئولان و متولیان امور فرهنگی کشور حاصل شود که اساساً بسیاری از مشكلات جامعه ما با فرهنگ سازى حل مى شود، آن گاه می توان به خروج فرهنگ از مظلومیت مضاعفی که بدان دچار است ، اُمید بست و در پرتو این اُمیدواری و مجاهدتی سترگ و بایسته، در برابر هجمه شدید و بی محابای دشمن در جنگ نرم ، ایستادگی لازم را داشت.

کوتاهی و خمودگی و اصرار بر تکرار روش های نادرست و ناکارآمد در این باره تنها یک نتیجه به بار خواهد آورد و آن هم این که در جنگ نوین که محور آن جذب ذهن هاست، بازنده بوده و سنگرهای دیگری را خدای ناخواسته به دشمن واگذار خواهیم کرد.

این سخن البته یک نتیجه گیری نااُمیدانه و ناشی از یأس از اصلاح وضع موجود نیست به این خاطر که به تعبیر امام راحل،  هویت و موجودیت هر جامعه ای را فرهنگ آن جامعه تشکیل می دهد و به بیان زیبای امام حاضرمان، فرهنگ تنفسگاهی است برای جامعه.

سید محمد مهدی موسوی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha