پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین یدالله رحمانی

حوزه/ مدیر حوزه خواهران چهارمحال و بختیاری گفت: ولنگاری فرهنگی زمینه موفقیت دشمن را بیشتر فراهم می کند و سبب می شود دشمن راحت تر به خواسته های خود برسد .

به گزارش خبرگزاری «حوزه»از شهرکرد، حجت الاسلام والمسلمین یدالله رحمانی، مدیر حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری، در جلسه فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان که در سالن جلسات حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری برگزار شدبا اشاره به بیانات اخیر رهبر حکیم انقلاب در جمع نمایندگان مردم در مجلس دهم، اظهار داشت: این بیانات ارزنده مانند همیشه راهگشا و حاوی نکات پیشرو و ارزنده ای بود که توجه به آنها و تلاش برای عملیاتی کردن آن، به یقین برای پیشرفت و تعالی کشور و هموطنان، مفید و کارساز است.

 

وی با بیان اینکه رهنمودهای فرهنگی در رأس فرمایشات رهبر معظم انقلاب در این دیدار قرار داشت، افزود: این رهنمودها در دو سرفصل کلی و هشدارها قابل بررسی و تحلیل است که باید مورد توجه همگان قرار گیرد تا همه بدانند که در مواجهه با شبیخون فرهنگی، فضای جبهه خودی چگونه باید باشد.

 

امام جمعه بلداجی با تشریح رهنمودهای کلی امور فرهنگی از نگاه رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس دهم، اهمیت کالای فرهنگی نسبت به کالای مصرفی جسمانی، اهمیت بیشتر فرهنگ نسبت به اقتصاد در دراز مدت و نقش غیرقابل انکار فرهنگ در اقتصاد را سه محور اصلی نگاه کلی رهبر به مقوله فرهنگ دانست.

 

وی در ادامه به هشدارهای فرهنگی رهبر معظم انقلاب در این دیدار اشاره کرد و اظهار داشت: رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس دهم وجود یک ولنگاری و بی اهتمامی در دستگاه های فرهنگی اعم از دولتی و غیردولتی چه در تولید کالای فرهنگی مفید و چه در جلوگیری از تولید کالای فرهنگی مضر را یک هشدار و عقب نشینی برخی مسئولان نسبت به فشار بیگانه در زمینه مقابله با کالاهای فرهنگی مضر را یک خسران برای نظام دانستند.

 

جحت الاسلام رحمانی در پاسخ به این سؤال که چرا رهبر انقلاب، این مسأله مهم و حیاتی را در جمع نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بیان فرموده‌اند؟ تصریح کرد: به نظر می‌رسد با توجه به اشاره دقیق رهبری به وجود «ولنگاری فرهنگی» در مجموعه دستگاه‌های فرهنگی اعم از دولتی و غیردولتی، بیان این رهنمود در جمع نمایندگان نشان می‌دهد که مجلس شورای اسلامی به عنوان نهادی قانونگذار و برآمده از مردم که وظیفه ریل گذاری و نظارت را در کشور بر عهده دارد، می تواند بیشترین نقش را در رفع معضل ولنگاری فرهنگی بر دوش بکشد.

 

وی تحقق خواسته های به حق رهبر فرزانه انقلاب در حوزه فرهنگی را رسالت امروز مسئولان و متولیان امر بیان کرد و اظهار داشت: اشاره رهبری به «عقب نشینی برخی مسؤولان فرهنگی از تصمیمات خود با برخی فشارها»، حاکی از آن است که رهبر انقلاب، عملا به مسئولان عالی‌رتبه نظام و به ویژه سران قوا گوشزد می‌فرمایند که کشور نیاز به «مسئولان فرهنگی شجاع و مسلّط» دارد و بنابراین بر آنان است که توجه ویژه خود را در عزل و نصب ها، به این مسأله معطوف دارند.

 

مدیر حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه مشکل اصلی در زمینه فرهنگ، «فقدان نگاه درست و اصولی به فرهنگ» است، خاطرنشان کرد: ولنگاری فرهنگی نشان می‌دهد که عموم مسئولان و مدیران کشور، اهمیت کالای فرهنگی را نمی شناسند و نمی دانند که فرهنگ در دراز مدت از اقتصاد هم مهم تر است؛ همچنین آنان نمی دانند که کار و فعالیت فرهنگی نیاز به استمرار دارد و حتی می تواند در زمینه اقتصاد هم راهگشا باشد.

 

این استاد حوزه با اشاره به اینکه در حقیقت فقدان تحلیل درست، جامع و اصولی از فرهنگ در بستر جامعه است که به این ولنگاری فرهنگی مورد اشاره رهبری منجر شده، گفت: به نظر می‌رسد جایی که می‌تواند بسیاری از ذهنیت‌های نادرست یا ناقص موجود را در زمینه فرهنگ اصلاح کند، شورای عالی انقلاب فرهنگی است که لازم است در این زمینه دقت نظر جامعی به خرج دهد.

 

وی با بیان اینکه اگرچه ولنگاری فرهنگی تنها حاصل کار و فعالیت دولت نیست اما نمی‌توان نادیده گرفت که اولویت دولت فعلی با توجه به وجود مشکل تحریم و مسائل عمومی اقتصادی فرهنگ نبوده است، تصریح کرد: تیم فرهنگی دولت و به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، باید تلاش حداکثری خود را نه برای تولیدات فرهنگی اولویت‌دار که به عمر دولت کفاف نمی دهد، بلکه حداقل در توزیع کالای فرهنگی موجود اولویت‌دار به کار گیرد تا از این راه، به کاهش ولنگاری فرهنگی کمک کند.

 

امام جمعه بلداجی با اشاره به تهاجم فرهنگی و شبیخون جنگ نرم دشمن که از سال ها پیش مورد تأکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته، اظهار داشت: متأسفانه حقایقی که رهبر فرزانه انقلاب در مورد تهاجم فرهنگی از سال ها قبل بیان می کردند، همیشه از سوی عده ای بی بصیرت مورد انکار قرار گرفته است و این جای نگرانی دارد.

 

وی در پایان با بیان اینکه مسئولان و متولیان فرهنگی باید پاسخگوی نابودی قربانیان جبهه تهاجم فرهنگی باشند، افزود: به یقین ولنگاری فرهنگی زمینه موفقیت دشمن را بیشتر فراهم می کند و سبب می شود دشمن راحت تر به خواسته های خود برسد و در این میان گناه افرادی که در ساماندهی و سازماندهی جبهه فرهنگی خودی و در انجام وظایف کوتاهی کرده اند، بخشودنی نیست.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha