پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام مهدی اقبالی

حوزه/ در ماه رمضان به دلیل رشد معنویت در جامعه آمار جرم و گناه کاهش می‌یابد، پس باید از این مسئله درس بگیریم و سعی کنیم که فضای معنوی جامعه را افزایش دهیم تا رشد فرهنگی جامعه شکل گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین اقبالی در گفتگو با خبرگزاری«حوزه»، با اشاره به اینکه بحث فرهنگ یکی از دغدغه‌های رهبری بوده که دائماً از سال‌های پیش تاکنون نسبت به آن هشدار داده‌اند، گفت: زمانی دغدغه‌های رهبری در حد یک تذکر بود ولی امروز شبیخون و تهاجم فرهنگی را مطرح می‌کنند.

وی با بیان اینکه فرهنگ در همه زوایای زندگی ما می‌تواند نقش داشته باشد و در همه عرصه‌های زندگی سایه بیندازد، تصریح کرد: در بخش اقتصادی، روابط اجتماعی، زندگی فردی، اجتماعی و اداری و در همه بخش‌های زندگی فرهنگ نقش اساسی می‌تواند داشته باشد.

مدیر مدرسه علمیه علوی قم بیان کرد: اسلام حد، مرز، حریم‌ و حرمت‌هایی را مشخص کرده که باید شناخته شده و رعایت شود و اگر این مسائل رعایت نشود و آداب و رسوم و مرزهای فرهنگی رعایت نشود قطعاً مصیبت‌هایی در جامعه به وجود خواهد آمد.

وی تصریح کرد: در عرصه حجاب و پوشش و روابط زن و مرد شاهد هستیم که بدحجابی پای خود را فراتر نهاده و تبدیل به بی‌حجابی شده است و این مرز شکسته شده و حرمت آن نگه داشته نمی‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین اقبالی با بیان اینکه در روابط خانوادگی می‌بینیم که مسائل فرهنگی از بین رفته است و حریم‌های بین پدر و مادر و دختر و پسر کم شده است، گفت: اختلاط‌هایی که در مجالس عروسی به وجود آمده وضعیت بسیار بدی را به وجود آورده است که نشان‌دهنده این است که مرزهای فرهنگی شکسته شده است.

وی با اشاره به اینکه ناهنجاری‌هایی که در جامعه به وجود آمده است به دلیل رعایت نکردن مسائل اساسی دینی است، ادامه داد: بحث امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بسیار کمرنگ شده است و منکرات در جامعه به راحتی کار خود را انجام می‌دهد.

مدیر مدرسه علمیه علوی قم با بیان اینکه عوامل مختلفی در این ولنگاری فرهنگی مقصر هستند و کوتاهی کرده‌اند که در رأس آنها دولت قرار دارد، گفت: یکی از وظایف دولت اسلامی علاوه بر رسیدگی به امر معاش و اقتصاد مردم، رسیدگی به بحث فرهنگی جامه است ولی متأسفانه می‌بینیم که به این امر توجه زیادی ندارد و مسائل فرهنگی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و بعضی مواقع کسانی که اشاعه فرهنگ ضد دینی می‌کنند را مورد حمایت خود قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه اولین عامل در ایجاد ناهنجاری‌های فرهنگی دولتی‌ها هستند که نسبت به این مسئله بی تفاوتند، عنوان کرد: واقعاً در ادارات ما چقدر در روابط زن و مرد، مسائل حجاب و برخورد با ارباب‌رجوع، آداب اسلامی رعایت می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین اقبالی عامل دوم در ایجاد ناهنجاری‌های فرهنگی را بی‌تفاوتی در جامعه عنوان کرد و گفت: امروز در جامعه ما بی‌تفاوتی‌هایی نسبت به مسائل فرهنگی به وجود آمده است و مسئولیت آن را به گردن یکدیگر می‌اندازند، همه ارگان‌ها می‌گویند ربطی به ما ندارد و روحانیت باید در این مسئله ورود کند.

وی بیان کرد: اگر این بی‌تفاوتی در جامعه ما همه‌گیر شود و به صورت یک عادت در بیاید و باور شود که هیچ تذکری نباید داده شود در این جامعه هر کار فرهنگی‌ای صورت گیرد اثری نخواهد داشت.

مدیر مدرسه علمیه علوی قم عامل سوم در ناهنجاری فرهنگی را افراد شاخصی دانست که تبدیل به الگویی برای جامعه می‌شوند، گفت: برخی از افراد شاخص جامعه که جوانان آنها را به عنوان الگو نگاه می‌کنند به صورت ضد فرهنگ عمل می‌کنند و زندگی کردن، برخوردها و روابطشان عامل دیگری برای ناهنجاری‌های فرهنگی است.

وی فضاهای مجازی را عامل دیگری برای ناهنجاری‌های فرهنگی عنوان کرد و افزود: گسترش فضاهای مجازی و ارتباطاتی که در جامعه به وجود آمده است موجب شده که مسائل ضد فرهنگی و ضد دینی به راحتی در دسترس همه قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین اقبالی با اشاره به اینکه قرآن بهترین امت را امت اسلامی معرفی کرده است که امر به معروف و نهی از منکر می‌کند، گفت: این همه تأکید قران و روایات به امر به معروف و نهی از منکر نشان می‌دهد که ما وظیفه بسیار سنگینی را بر عهده داریم.

وی با بیان اینکه مبارزه با ناهنجاری‌های اجتماعی یک وظیفه همگانی است و همه مردم باید در این مسئله ورود کنند و هر کس به اندازه خودش کاری انجام دهد، تصریح کرد: ما باید به هشدار دادن و تذکر دادن در جامعه و در خانواده خود اهتمام داشته باشیم و تقوای اجتماعی و فردی را واقعاً در بین خودمان زنده کنیم.

مدیر مدرسه علمیه علوی قم گفت: بهترین زمان برای تقویت تقوا ماه رمضان است و فضای معنوی و اخلاقی و ارتباطی که انسان با خدا پیدا می‌کند بهترین وسیله است که  تقوا در انسان ایجاد شود.

وی بیان کرد: در ماه رمضان به دلیل رشد معنویت در جامعه آمار جرم و گناه کاهش می‌یابد، پس باید از این مسئله درس بگیریم و سعی کنیم که فضای معنوی جامعه را افزایش دهیم تا رشد فرهنگی جامعه شکل گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین اقبالی با اشاره به نقش علما و روحانیون در فرهنگ جامعه گفت: انبیا با تبلیغ و بیان مطالب دینی در جامعه فرهنگ سازی و روشنگری می‌کردند و حوزویان نیز این نقش را بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه حوزه در دو مرحله باید ورود پیدا کند، اذعان داشت: در مرحله اول حوزه باید آسیب‌شناسی کرده و راهکارهایی را پیدا کند و عواملی که فرهنگ دینی را از بین می‌برد را بررسی کند.

مدیر مدرسه علمیه علوی قم رسالت دوم حوزویان را تبلیغ دانست و گفت: ماه رمضان بهترین فرصت است و روحانیون باید از این فرصت استفاده کنند و خطرات و عواقب شومی که به دنبال این عوامل ضد فرهنگی و ضد دینی در جامعه ایجاد می‌شود را متذکر شوند.

وی با اشاره به اینکه طلبه‌ها وظیفه خطیر ارشاد مردم را بر عهده دارند، گفت: باید یک فضای پرسش و پاسخ در جامعه ایجاد کرد و روحانیون به سؤالات و شبهات مردم پاسخ دهند، اگر یک فضای روشنی در جامعه ایجاد شود مردم بهتر می‌توانند با مسئله غیرفرهنگی مبارزه کنند.

انتهای پیام/313/30

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • m IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    0 0
    رشد اندیشه و شخصیت در پرتو ازادیهای مثبت موجب امنیت و امید و حرکت جامعه بسمت نوعدوستی و کمال میشود.