دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به دلاوری امیرمومنان(ع) در جنگ خندق، گفتند: در این غزوه، تمام کفر در مقابل تمام ایمان ایستاده بود که حضرت علی(ع) با ضربه خود دشمن را مایوس کرد و اسلام از آن به بعد پایدار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه جمعه در هجدهمین برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه دوم سیما پخش شد، با تسلیت ایام شهادت حضرت علی(ع) بر لزوم تبیین فضایل امیرمومنان(ع) تاکید کردند و اظهار داشتند: خطبا، گویندگان و رسانه ها باید به ذکر فضایل، خدمات و کارهای برجسته امیرمومنان بپردازند تا ان شاالله معرفت تازه ای برای همه مسلمین و غیرمسلمین نسبت به مقام والای حضرت علی(ع) پیدا شود.

ایشان در ادامه تبیین شاخه های اخلاق به «اخلاق انسان نسبت به خود» پرداختند و گفتند: نخستین اصل این است که ما بدانیم سرمایه های مهمی نظیر عمر، جوانی،  سلامت و امنیت داریم که جاودانی و ابدی نیستند.

معظم له همچنین به گذران عمر اشاره داشتند و گفتند: امروز که از عمر ما می گذرد، دیگر بازنمی گردد؛ باید در مقابل گذر عمر، دستاوردهایی را بدست آوریم تا گرفتار خسران و زیان نشویم.

این مرجع تقلید افزودند: جوانان تا زمانی که بر این مرکب جوانی هستند با شتاب به سوی مقصد حرکت کنند چرا که با گذر عمر، این سرمایه از آنها گرفته خواهد شد.  

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه سرمایه جوانی پایدار نیست، ابراز داشتند: انسان در ایام جوانی است که می تواند عالم شود و تهذیب نفس کند و افتخاراتی کسب کند.

ایشان با بیان اینکه ما نوشته های ایام جوانی را در دروس خود بیان می کنیم، گفتند: جوانان در ایام جوانی می توانند همه کاری انجام دهند و از این فرصت استفاده کنند.

معظم له در ادامه به آیات سوره عصر اشاره داشتند و افزودند: از کلمه «عصر»، تفاسیر مختلفی همچون «عصر قیام پیامبر(ص)، عصر ظهور، تمام تاریخ بشریت و غروب آفتابی که نشانگر تحول خدا در عالم باشد» شده است؛ البته ممکن است همه تفسیرها در یک آیه جمع باشد؛ این سوره تاکید می کند انسان ها بیدار باشید چرا که  سرمایه های شما به تدریج از دست می رود و در قبال آنها، ایمان، عمل صالح، طرفداری از حق و استقامت را کسب کنید.

این مرجع تقلید تصریح کردند: گاهی انسان در یک ساعت از عمرش، کاری می کند که همواره پشیمان است و گاهی نیز کار خوبی می کند که تا آخر عمر مسرور خواهد بود.

*پایداری اسلام مرهون امیرالمومنین(ع) است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به دلاوری امیرمومنان(ع) در جنگ خندق، گفتند: در این غزوه، تمام نیروهای مشرکین و مخالفین اسلام به میدان آمده بودند؛ لحظه ای حساس تر از مبارزه عمرو بن عبدود با امیرمومنان(ع) در تاریخ اسلام پیدا نمی کنیم؛ تمام کفر در مقابل تمام ایمان ایستاده بود که حضرت علی(ع) با ضربه خود دشمن را مایوس کرد و اسلام از آن به بعد پایدار شد.  

ایشان افزودند: امیرالمومنین(ع) در یک ساعت از عمر خود ضربه ای بر پیکره کفر وارد کرد که بر اساس حدیثی از نبی مکرم اسلام «از عبادت جن و انس تا روز قیامت بالاتر است».

معظم له در پایان خاطرنشان کردند: ان شاءالله همه مردم از عمر خود استفاده کنند که می تواند معادل بسیاری از فضایل و دستاوردهای گران بهاء باشد.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha