جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
خمس

حوزه/ حجت‌الاسلام شیرمهد، از برگزاری دوره عملی محاسبه «خمس» در مدرسه علمیه امام صادق(ع) اندیمشک خبرداد و گفت: در این دوره ۱۰ روزه، استاد با بهره‌گیری از فتاوای مراجع عظام تقلید مسأله خمس و نحوه پرداخت و دریافت آن را مطرح کرد .

حجت‌الاسلام کرمعلی شیرمهد، مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) اندیمشک، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خوزستان، با اشاره به برگزاری دوره عملی محاسبه «خمس» در این مدرسه، بیان داشت: در این کلاس که با استفاده از یکی از اساتید برجسته فقه برگزار شد، طلاب با نحوه حسابرسی و پرداخت خمس آشنا شدند.

وی بابیان این‌که دوره عملی حساب کردن «خمس» در 10 جلسه مستمر برگزار شد، اظهارداشت: در این 10 جلسه، استاد دوره، با بهره‌گیری از فتاوای همه مراجع عظام تقلید مسأله خمس و نحوه پرداخت و دریافت آن را مطرح کرد و به سؤالات طلاب در این زمینه پاسخ داد.

*ضرورت پرداخت «خمس» در جامعه

حجت‌الاسلام شیرمهد، با اشاره به ضرورت ترویج پرداخت «خمس» در جامعه، گفت: اگرچه خمس و زكات جزء فروع دین بوده و واجب می‌باشند، اما از آنجا كه به نوعی كمك به فقرا و نیازمندان بوده و صدقه و انفاق كردن به شمار می‌آیند، آثار و برکات بسیار فراوانی را برای مردم و جامعه به همراه دارد.

این استاد حوزه، بابیان این‌که پرداخت به‌موقع خمس، ارتباط مستقیمی با تقویت اقتصاد مقاومتی داشته و سبب گره‌گشایی از امور مسلمین می‌شود، اذعان داشت: به‌یقین یکی از برکات پرداخت «خمس» حل شدن مشکلات اقتصادی مردم و در نتیجه پویاتر شدن اقتصاد ملی است که خود به نوعی کمک به اقتصاد مقاومتی است.

*خارج كردن خمس اموال، سبب پاك شدن از گناهان می شود

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) اندیمشک، با اشاره به روایتی از امام رضا(ع)، گفت: حضرت رضا(ع) در روایتی بیان می‌کنند که «خارج كردن خمس اموال، سبب پاك شدن از گناهان بوده و ذخیره روز بی‌چیزی شماست» و این بدان معناست که اگر مردم خواهان از بین رفتن گناهانشان هستند، باید خمس اموالشان را به‌طور سالیانه و یا ماهانه پرداخت کنند.

روحانیت مروج فرهنگ زیبای «پرداخت خمس» در جامعه باشند

حجت‌الاسلام شیرمهد، در پایان، یکی از وظایف روحانیون را تبلیغ «خمس» دانست و اظهار داشت: امروزه بسیاری از مردم، اطلاع دقیق و کافی از «خمس» و نحوه پرداخت آن ندارند، به همین دلیل می‌بایست طلابی که به مناطق دورافتاده و روستایی می‌روند، در این خصوص اطلاع‌رسانی کرده و فرهنگ زیبای «پرداخت خمس» در جامعه را ترویج کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha