سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
مراسم اولین سالگرد شهدای منا در قم

حوزه/ مراسم بزرگداشت اولین سالگرد شهدای منا با حضور مراجع، علما و مردم حق شناس قم در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، مراسم بزرگداشت اولین  سالگرد شهدای منا  پنجشنبه شب با حضور مراجع تقلید، علما، طلاب و مردم حق شناس و ولایتمدار قم در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر  حضرت معصومه(س)برگزار شد.

بر اساس این گزارش: در این مراسم آیت الله العظمی شبیری زنجانی،‌حضرت آیت الله علوی گرگانی، نمایندگان بیوت مراجع تقلید، اعضای جامعه مدرسین ،‌علما، فضلا،‌طلاب و زائران و مجاوران حرم حضرت معصومه(س) شرکت کرده بودند.

حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت سخنران این مراسم بود که به تبیین مشکلات فراوان در پیش روی حجاج در مناسک حج اشاره کرد که به دلیل سوء مدیریت آل سعود به وجود می آید.

وی نبود امنیت را از جمله مشکلات حج عنوان کرد و گفت: کم توجهی به مسئله بهداشت و نبود امکانات و تسهیلات لازم برای حاجیان از دیگر مشکلاتی است که فراوان دیده می شود. شیوه مدیریت و سازماندهی امور به گونه ای است که هیچکس احساس امنیت نمی کند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به کینه توزی آل سعود نسبت به حجاج ایرانی اظهار داشت: آنها علاوه بر اهانت هایی که به زائران ایرانی روا می دارند، آنها را به دلیل صحبت کردن با دیگر زائران دستگیر می کنند.

وی بروز مشکلات فراوان در ایام حج را نشان دهنده بی کفایتی و بی لیاقتی کامل حکومت عربستان و آل سعود عنوان کرد و گفت: گاهی وضعیت به گونه ای خطرناک و آشفته می شود که احساس می شود آن ها آبروی اسلام و مسلمین را در جهان از بین می برند،

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر به فاجعه منا و کشته شدن مظلومانه حاجیان اشاره و بیان کرد: قرار دادن امکانات امدادی در مسیر حجاج نمی گذاشت تا این اندازه جان زائران خانه خدا گرفته شود. آنها پس از حادثه برخی مجروحین را به بیمارستان بردند اما با وجود تخت و اتاق خالی مریض را روی زمین گذاشتند و امکانات احیا و پزشکی و دارویی نداشتند.

وی ادامه داد: جنازه شهدا ساعت ها باید روی زمین ماند و بعد از آن جنازه حاجیان باید به شکل قرون وسطایی، در کانتینرها نگه داری می شد؛ در برخی کانتینرها جنازه ها را همانند کیسه برنج روی هم گذاشتند که جنازه های زیرین آسیب می دید و امکان شناسایی آنها وجود نداشت، زائران ایرانی نشانه و علامت هایی همراه خود داشتند که نیروهای سعودی آن ها را درآوردند و به همین دلیل شناسایی افراد بسیار مشکل شده بود و ما نمی دانستیم که چگونه و با چه مشخصه ای افراد را تشخیص دهیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به توجیه کردن آل سعود به جای عذرخواهی و جبران آن اظهار کرد: پس از فاجعه منا مفتیان درباری آل سعود بلافاصله گفتند که این فاجعه قضا و قدر الهی بوده و ربطی به اداره حرمین ندارد.

وی به ضرورت شرکت همه کشورهای اسلامی در برگزاری مناسک حج اشاره کرد و  گفت: مسئله حج، مسئله ای ایست که تنها مربوط به یک کشور نیست، بلکه مربوط به همه جهان اسلام است، آل سعود باید کشورها را دعوت کرده و از آن ها کمک بگیرد تا ضمن برطرف شدن مشکلات حجاج، از بروز چنین فجایعی جلوگیری نمود.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر افزود: در سال 54 برای توسعه منا فراخوان دادند که آقای مهندس شهرستانی از ایران پذیرفته شد و ایشان طرحی داشت که 4 میلیون نفر را می شد در منا اسکان داد پس از این که کار آغاز شد باز مفتی آن ها فتوا داد که در منا نباید بنایی ساخته شود.

وی با بیان این که حکام عربستان عقل خود را به دست افراد بی دین و بی سواد داده اند، از این رو هیچگاه نمی توانند مملکت را اداره کنند، تصریح کرد: جهان اسلام باید وارد صحنه شود اما پول نفت سعودی ها و با شرایطی که فراهم کردند دین، ایمان و شرف افراد را خریدند از این رو آن ها حاضر نیستند که از خود دفاع کنند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: تنها کشوری که به برکت موضع گیری قاطعانه رهبرانقلاب توانست جنازه ها را برگرداند ایران بود، بقیه جنازه های مربوط به کشورهای دیگر را همان جا دفن کردند و جوابی به هیچ کس ندادند، 650 میلیون دلار به حساب یکی از نخست وزیران کشورها ریخته بودند تا سکوت کند.

وی با اشاره به جنایات آل سعود در سوریه، عراق، بحرین و یمن و جریان سازی برای دخالت ایران در یمن گفت: آل سعود هر روز یمن را بمباران کرده، زیر ساخت ها را نابوده کرده و صدها زن و کودک بی گناه را به خاک و خون می کشند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر موضع مجامع حقوق بشری و بین المللی را دوگانه عنوان و خاطرنشان کرد: آیا سازمان های بین المللی و برخی کشورها نمی تواننند بگویند که دموکراسی در یمن و سوریه هم باید وجود داشته باشد، نمی گویند، چراکه می دانند دموکراسی و حقوق بشر غرب دروغ است.

وی خاطرنشان کرد: اگر ملت و رهبر ایران نبودند آل سعود با داعش راحت تر کنار می آمد چون خودشان تروریست ها را به وجود آوردند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت فاجعه منا را حادثه ای بزرگ عنوان کرد که این غم هنوز بر سینه ها سنگینی می کند.

وی در پایان با اشاره به پیام مقام معظم رهبری به مناسبت حج گفت: اندیشمندان جهان اسلام به ویژه حوزه علمیه قم باید نسبت به انتشار، تفسیر و مواضع رهبری در پیام اخیرشان به حجاج اهتمام داشته باشند و آن را به گوش جهانیان برسانند.

انتهای پیام// 15/ 313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha