جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
علی اصغر شعاعی

حوزه/ معاون دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم بر لزوم توسعه فرهنگ احیای قرآنی شب عاشورا تاکید کرد.

علی اصغر شعاعی معاون قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه»، گفت: یکی از اهداف قیام امام حسین (ع)  احیای سنت جدش بود؛ بی شک گسترش و ترویج سنت های اسلامی منبعث از منابع اسلامی نقش مهمی در ترویج فرهنگ اسلامی دارد .

وی افزود: احیای شب عاشورا از جمله سنت هایی است که در روایات مورد تاکید روایات معصومین (ع) قرار گرفته است؛ بنا بر روایاتی از پیامبر(ص) «کسی ‌که شب عاشورا را احیا بدارد، مثل آن است که عبادت تمامی فرشتگان را انجام داده است و پاداش شب‌زنده‌داری در این شب مثل پاداش هفتاد سال عبادت است».

قاری بین المللی کشورمان بیان کرد: براساس روایتی کسی که در شب عاشورا بیدار بماند و شب‌زنده‌داری کرده و زیارت امام حسین(ع) را تا صبح بخواند، خداوند او را در قیامت، درحالی‌که آمیخته به خون امام حسین(ع) است، در زمره شهدا‌ محشور می‌کند.
شعاعی اظهارکرد: این سنت‌های حسنه که نقش مؤثری در گسترش فرهنگ قرآنی دارد، چند سالی است که در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، حرم امام رضا(ع)، کربلای معلی و برخی هیئات و مساجد استان قم همگام با سایر کشورهای اسلامی  برگزار می‌شود.

وی گفت: این مراسم در برخی کشورها از جمله مصر در مسجد رأس الحسین(ع) ، سابقه طولانی دارد؛ احیای قرآنی شب عاشورا در مسجد حضرت فاطمه زهرا (س) واقع در منطقه بیام نور و در مسجد حضرت خدیجه (س) واقع در میدان امام، ده متری بنی هاشم با حضور جمع مشتاقان قران و عترت (ع) پس از مراسم سوگواری ابا عبدالله الحسین (ع) برگزار می شود.

معاون قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم اظهارکرد: مسلما برگزاری چنین مراسمی در راستای سیره قرآنی ان حضرت از جمله مهلت گرفتن آن حضرت در شب عاشورا از دشمن برای پرداختن به نماز، دعا، ‌قرائت قرآن و استغفار و طنین افکن شدن نوای مناجات و قرائت قرآن یاران با وفای آن حضرت درشب عاشورا است.

شعاعی بیان کرد: این مراسم در مرقد مطهر حضرت معصومه (ع) و مضجع شریف حضرت امام رضا(ع) نیز برگزار می گردد.

وی تصریح کرد: شب گذشته در آیین عزاداری شب تاسوعای حسینی در حسینیه اصلی روستای فردو نیز به شکل همزمان مراسم مرثیه سرایی و محفل قرآنی با قرائت و تفسیر آیاتی که امام حسین(ع) در ماجرای عاشورا قرائت کردند برگزار شد تا همانگونه که این روستا در عرصه ایثار و شهادت روستای نمونه ایثارگری کشور شده است در امر احیای فرهنگ قرآن و عاشورا نیز پیشگام باشد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha