دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام محمد کارگر شورکی

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد نعمت طلبگی را زیر مجموعه یکی از چهار نوع احسان الهی دانست که شکرگزاری این نعمت باعث افزایش آن می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد؛ حجت الاسلام والمسلمین محمد کارگر شورکی، در نشست اخلاقی با موضوع « ارتقاء اخلاق و معنویت  در طلاب»، در مدرسه علمیه حضرت زهرا(س)احمدآباد اردکان با یادآوری دعای امام حسین(ع) که "اللهم لا تستدرجنی بالاحسان و لا تودبنی بالبلاء" اظهار کرد: در ورای این دعای امام حسین(ع)یک عالم معنا و حقایق وجود دارد.

وی در تشریح دعای امام حسین(ع) با بیان اینکه از چهار نوع احسان و مواهب خداوند، سه نوع آن مواهب و تنها یک نوع عذاب است؛ افزود: در این دنیا هر کاری چه خیر و چه شر انجام دهیم برگشتش به خودمان است، لذا مواظب گفتار و رفتارمان باشیم و در برابر نعمت های الهی حمد خدا را بجا آوریم.

مدیر حوزه علمیه خواهران یزد درباره نوع اول احسان الهی گفت: احسانی که خداوند در برابر احسان به انسان می بخشد که آیات 60 سوره رحمن، 160 سوره انعام و 261 سوره بقره مصداق بارز ان است که از معنی این آیات درمی یابیم که پاداش نیکی کردن همان نیکی و حتی 10 برابر و یا هفتصد برابر می شود و نیز خداوند به هرکس بخواهد بیشتر هم می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی خاطرنشان کرد: علامه مجلسی (ره) در بحار الانوار 5/140 از امام صادق (ع) روایت دارد مردم بیش از آنکه با عمر خود زندگی کنند، با احسان و نیکو کاری خویش زندگانی می کنند و بیش از آنکه به سبب فرارسیدن اجل خود بمیرند براثر گناهان خویش در می گذرند.

وی، نوع دوم احسان خداوند را بر اساس مصداق قرآنی«لئن شکرتم لازیدنّکم» احسان هایی دانست که خداوند در برابر شکر نعمت به انسان می دهد که نعمت طلبگی در این دسته به شمار می آید که باید برای این نعمت شکرگزاری کرد.

مدیر حوزه علمیه خواهران یزد، نوع سوم احسان خداوندی را احسانی برشمرد که مقدمات توفیقات الهیه است به این صورت که خداوند اسباب طاعت را برای رسیدن ما به موفقیت در اختیار ما می گذارد که دوستان خوب، اساتید خوب، مدرسه خوب، مدیر خوب ، برنامه خوب و  کشور خوب و... در این نوع قرار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی نوع چهارم نعمت الهی را با اشاره به آیه 44 سوره انعام، احسان استدراجی نامید و افزود: احسان استدراجی یعنی خدا انسان را درجه به درجه و قدم به قدم رو به هلاکت می برد و هنگامی که بنده نافرمانی خدا کند و به هیچ طریق برنگردد سیر نزولی اش شروع می شود که در این وضعیت سیل نعمت به طرف او سرازیر می شود و بعد خداوند یک دفعه همه را از او می گیرد.

وی تصریح کرد: از روایات استفاده می شود که اگر نعمت به طرف تو می آید و تو گناه می کنی این اعلام خطر است و امام حسین (ع) در این دعا متذکر این احسان شده است که در واقع عذاب است.

انتهای پیام / ۳۱۳/۴۷ 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha