پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
محمد نبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه

حوزه/ دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر اینکه انتخاب هرکدام از کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا هیچ تفاوتی برای انقلاب نخواهند داشت، گفت: هرکدام از آنها رئیس جمهور شود، همان سیاست های خصمانه گذشته را خواهد داشت و بر این اساس حفظ روحیه استکبارستیزی برای تداوم انقلاب، یک ضرورت مستمر است.

خبرگزاری «حوزه» 13 آبان در تقویم کشور به عنوان سالروز سه رخداد مهم تاریخی "تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه به دلیل افشای ماهیت و مفاسد تصویب لایحه کاپیتولاسیون در سال 1343"، "کشتار دانش آموزان در روزهای اوج گیری نهضت انقلاب در محوطه دانشگاه تهران توسط ماموران رژیم پهلوی در سال 1357" و "تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان در سال 1358" شناخته شده و به عنوان روز استکبارستیزی یاد می شود.   

همواره تبیین ماهیت استکبار و ضرورت دارا بودن روحیه استکبارستیزی در مسئولان، نخبگان و ملت ایران یکی از کلیدواژه های مهم سخنان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری بوده است.

خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با توجه به فرا رسیدن 13 آبان و به بهانه روز استکبارستیزی، با محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی درباره چرایی لزوم دارا بودن روحیه ضداستکباری در مسئولان و ملت، تلاش برخی برای مذاکره و ارتباط با آمریکا، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ارتباط حزب موتلفه اسلامی با روحانیت، تصمیم نهایی جامعتین پیرامون انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 و امکان تحقق ائتلاف اصولگرایان به گفت وگو نشسته است که ماحصل آن در ذیل می آید:               

*به عنوان سوال نخست؛ برخی گروه ها و افراد در کشور معتقد هستند که نسبت به رابطه با آمریکا سختگیری های بیش از اندازه ای وجود دارد و لزومی ندارد بعد از گذشت 37 سال از پیروزی انقلاب روحیه ضداستکباری داشته باشیم. نظر شما در این زمینه چیست؟    

بنده اعتقاد دارم تصور این افراد در موضوع انقلاب با دولت آمریکا، این است که یک سوءتفاهمی وجود دارد و بر این اساس اگر ما دیپلمات های خوش اخلاق بفرستیم با آنها مذاکره کنند، این سوءتفاهمات رفع می شود که این تصور، یک توهم مضحک است.

معتقدم آمریکایی ها با ما دشمنی ایدئولوژیک و مبنایی دارند؛ شورای روابط خارجی آمریکا که متشکل از نخبگان آمریکایی است و آنها به تدوین سیاستگزاری های بلندمدت می پردازند، در سال های بعد از انقلاب تاکید می کند «قرن بیست و یکم، قرن مقابله اسلام و تمدن غربی است».

جرج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا بعد از 11 سپتامبر می گوید «در آغاز یک جنگ صلیبی مجدد هستیم» و همین رئیس جمهور در اواخر دوره ریاست جمهوری خود در مصاحبه رسمی می گوید «ما با اسلام وارد جنگ ایدئولوژیک شده ایم»؛ همچنین چندسال پیش نیز نخست وزیر فرانسه گفت ما در افغانستان مشغول جنگ صلیبی هستیم.

شواهد و دلایل زیادی وجود دارد که نشان می دهد آمریکایی ها چه در قالب تفکر دموکرات یا جمهوری خواه معتقد به جنگ با ما هستند و جز به براندازی جمهوری اسلامی فکر نمی کنند و اقداماتی که سیاستمداران آمریکایی در 37 سال دوران انقلاب بروز دادند، شاهدی بسیار قوی درباره اعتقاد بنده است.

*یعنی به نظرشما تغییر ادبیات ما موجب تغییر رفتار آمریکا نمی شود؟  

بنده مدعی هستم آمریکایی ها با ما دشمنی مبنایی دارند و با لبخند، تغییر ادبیات و گفت وگو، دشمنی آنها با ما هرگز خاتمه پیدا نخواهد کرد و تعجب می کنم از برخی افرادی که متاسفانه در کسوت مسئول هم هستند اما خیال می کنند ما باید امیدوار با مذاکره با آمریکا برای رفع سوءتفاهمات باشیم.

کسانی که خیال می کنند آمریکا ذره ای حسن نیت نسبت به ما دارد اشتباه می کنند ؛ در پاسخ به این دشمنی ها، ما هم باید روحیه استکبار ستیزی را برای همیشه حفظ کنیم.

* به نظر شما روحیه ضداستکباری در ملت حفظ شده است و برای تقویت این روحیه چه اقدامی باید انجام داد؟  

مسئولان، نخبگان و رسانه ها نقش مهمی در حفظ، تعمیق و توسعه روحیه ضداستکباری ملت دارند و باید نقش خود را در این زمینه ایفا کنند.

البته خود مردم با لطف الهی و رهنمودهای امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در متن قضیه هستند و برای مقابله و جدی گرفتن دشمنی استکبار با انقلاب اسلامی ادراک جمعی در کشور وجود دارد.

*هرچه به زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک می شویم، شاهد فروپاشی بیشتر اخلاق میان دو کاندیدای جمهوری خواه و دموکرات هستیم. به نظر شما این افشاگری ها با چه هدفی صورت می گیرد؟

این مطالبی که این بار کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افشاگری می کنند، یک سند معتبری در زمینه خلق و خوی واقعی دولتمردان آمریکاست؛ البته برخی دولتمردان آمریکا این صفات را اظهار نمی کنند اما آنها نیز همین صفت را دارند اما بعضی ها مثل دو نامزد فعلی، آستانه تحمل بالایی ندارند و آن چیزی که در باطن آنها می گذرد را فاش می کنند.

اصولا در غرب آنچه که ما از آن به عنوان اخلاق انسانی یاد می کنیم، روز به روز در حال نزول است و به همین دلیل بداخلاقی های سیاسی دو کاندیدای رقابت های انتخاباتی آمریکا غیرمنتظره نیست.

*انتخاب کاندیدای دموکرات یا جمهوری خواه تاثیری در اصلاح و تغییر سیاست های آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی خواهد داشت؟   

قطعا انتخاب هرکدام از کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا هیچ تفاوتی برای ما نخواهند داشت؛ هرکدام آنها رئیس جمهور شود، برای انقلاب ما همان سیاست های خصمانه گذشته را خواهد داشت و بر این اساس حفظ روحیه استکبارستیزی برای تداوم انقلاب، یک ضرورت مستمر است.

امروز استکبار با چهره دولتمردان آمریکا ظاهر شده ولی این گونه نیست که استکبار فقط منحصر به دولتمردان آمریکا باشد؛ اما در مجموع تا زمانی که استکبار است، استکبارستیزی هم جزء ضرورت های قطعی برای انقلاب و مردم ما خواهد بود.

*اخیرا اخباری در خصوص دیدار مسئولان موتلفه با جامعتین پیرامون انتخابات ریاست جمهوری96 منتشر شد، آیا این دیدارها و ارتباط با روحانیت صرفا در زمینه انتخابات است؟    

ما اصولا ارتباط با مجموع روحانیت را از ضروریات قطعی می دانیم و ارتباط حزب موتلفه اسلامی با مراجع عظام تقلید، جامعتین و روحانیت یک ارتباط انتخاباتی مقطعی نیست؛ یکی از خصوصیات دائمی و افتخارات حزب موتلفه در این 53 سالی که از تاسیس آن می گذرد، همراه بودن با روحانیت است.

البته در مقاطع انتخاباتی معتقد هستیم، بهتر است اصولگرایان با محوریت روحانیت به ائتلاف برسند و با یک فهرست در انتخابات شوراها و یک نامزد واحد به انتخابات ریاست جمهوری 96 ورود پیدا کنند.

*اخیرا شما با سفر به قم، در جلسه جامعه مدرسین شرکت کردید، در این جلسه چه مباحثی مطرح شد؟

در این جلسه، گزارشی از اقدامات حزب موتلفه اسلامی در دوره انتخابات گذشته ارائه شد و نظرات خود را در رابطه با انتخابان آینده مطرح کردیم و متوجه شدیم در حال حاضر جامعه مدرسین تصمیمی برای ورود یا عدم ورود به انتخابات96 اتخاذ نکرده است.

*به عنوان سوال پایانی؛ به نظر شما اصول گرایان برای انتخابات 96، ائتلاف خواهند کرد؟

از وقتی جامعه روحانیت مبارز اعلام کرده به میدان انتخابات می آید و از اصول گرایان برای ائتلاف دعوت می کند، امیدواری بنده برای ائتلاف بیشتر شد.

گفت وگو: محمدمهدی عنایت پور

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha