جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی

حوزه/ توفیق در ساخت و پیشبرد نظام، جامعه، حکومت و تمدن آینده اسلامی، به یافته های اجتهادی مطمئن از احکام اسلام متکی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی، معاون آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در کارگاه «روش حل مسائل فقهی و اصولی»، از مجموعه کارگاه های دومین مرحله دوره تقریرنویسی درس خارج حوزه علمیه خراسان، در مورد تأثیر اجتهاد در ساخت فرهنگ و تمدن اسلامی با اشاره به نقش مسائل اعتقادي، اخلاقیات و احکام در رشد و هدایت فردی و اجتماعی بشر، تأکید کرد: توفیق در ساخت و پیشبرد نظام، جامعه، حکومت و تمدن آینده اسلامی، متکی به یافته های اجتهادی مطمئن از احکام اسلام خواهد بود.
اين استاد حوزه علميه مشهد، انتخاب مسئله، شناسایی تبار مسئله از منظر فقهی و اصولی و صورت بندی مسئله از حیث محل نزاع را سه گام اساسی در شناسایی مسائل فقهی و اصولی برشمرد.
وی در مورد چگونگی تشخیص اهمیت مسائل مختلف فقهی و اصولی عنوان کرد: بررسی نظر فقیهان و اصولیان ذیل همان مسئله، بررسی و تأمل در احکام شرعی و مسائل مرتبط و همچنین توجه به مشکلات و نیازهای اجتماعی از طریق جستجو در نتایج پژوهش های اجتماعی، از جمله راه های تشخیص اهمیت مسائل مختلف می باشند.
حجت الاسلام الهی خراسانی همچنین تفکر و ایده پردازی شخصی، مراجعه به نظریات فقیهان یا اصولیان سرآمد امامیه و سایر مذاهب، مطالعه ایده های پژوهشگران معاصر و مراجعه به نظرات کارشناسان علوم مرتبط را اصلی ترین روش های فرضیه سازی در حل مسائل فقهی و اصولی معرفی کرد.
تأثیر اجتهاد در ساخت فرهنگ و تمدن اسلامی
وی با اشاره به سیر مفهومی و دامنه اجتهاد در قرن های گذشته، اظهار کرد: اجتهاد در معنای امروزین خود صاحب نظر بودن و توانایی و به کار گرفتن تحقیقات وسیع و عمیق شدن در شناخت اسلام است و البته هم چنان شاخصه آن، فقاهت و تخصص کامل و عمیق در علم فقه برای استنباط احکام اسلامی است.
معاون آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: اجتهاد هم چنان که در استنباط گزاره های احکام و دیگر معارف اسلامی به کار می آید، در کشف و سنجش اصول و روش های قابل اتخاذ در استنباط اصول و قواعد فقه نیز به کار گرفته می شود و اخیراً در ترسیم مکتب یا نظام مورد نظر اسلام، در ابعاد گوناگون حقوقی، اقتصادی، اجتماعی و... نیز مطرح شده است.
انتهای پیام
 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha