جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمين فرزانه

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین فرزانه تصریح کرد: دامن زدن به اختلافات و سياه نمايي و نااميد كردن مردم بزرگترين خيانت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمين محمدباقر فرزانه، امروز در جمع كاركنان مركز مديريت حوزه علمیه خراسان به مناسبت هفته بسيج، با بيان اينكه رهبر معظم انقلاب نسبت به اين امر كه «بسيج حزبی و جناحی نیست» اصرار دارند، توضيح داد: سياسيت يك طلبه، سياستي جوشيده از نهج البلاغه است نه اينكه از جايي ديگر اين سياست را بياموزد.

وي با تاكيد بر اين كه جهاد اكبر، در درجه اول جهادي براي طلبه ها محسوب مي شود، خاطر نشان كرد: اگر يك طلبه به حركت سياسي باندي نزديك شد، يا توجه ندارد و يا اينكه به دنبال مقام بوده و نفس خود را باخته است.

دبير شوراي عالي حوزه علميه خراسان، افزود: باید سياست طلبگي را از امام راحل(ره)، رهبر معظم انقلاب و آيت الله مدرس آموخت و بدانيد كه سياست طلبگي در احزاب و باندها نيست.

حجت الاسلام و المسلمين فرزانه، يادآور شد: انديشه هاي سياسي همانند تورهاي بزرگ ماهيگيري است كه وقتي ماهي ها وارد تورها مي شوند، متوجه اسارت خود نشده و گرفتار مي گردند.

ايران در مسيري درست حركت مي كند

وي با اشاره به اين مطلب كه حركت ايران در صراط مستقيم و درست است، بيان كرد: اين راه  شامل جهاد اكبر، اصغر و كبير مي شود و در گرو داشتن اين سه امر، پيروزي نهايي به مرحله اجرا مي رسد.

دبير شوراي عالي حوزه علميه خراسان با بيان اينكه جهاد اكبر جهاد با خود و نفس است تشريح كرد: انسان معجوني از فطرت و طبيعت است؛ طبيعت انسان براي فعال شدن نياز به مقدمه اي ندارد اما فطرت انسان براي فعال شدن به مقدمه نياز دارد كه به همين علت پيامبران الهي مبعوث شدند.

وي با اشاره به اين كه خواسته هاي انسان مرز نمي شناسد، گفت: مسئله جهاد با نفس در همين امر مي باشد و در واقع جهاد اكبر و مبارزه با نفس به معناي تعديل خواسته هاي طبيعت است.

حجت الاسلام و المسلمين فرزانه مبارزه با نفس را مقابله با خواسته هاي سركش انسان عنوان كرد و افزود: انسان به آنچه از خود و سرشت اوست، علاقه دارد و نمي تواند به راحتي با آن مقابله كند و به همين علت افراد موفق در اين زمينه در طول تاريخ كم مي باشند.

وي مسئله هجرت مسلمانان از مكه به مدينه را جهاد با نفس برشمرد و بيان داشت: اگر انسان در جهاد با نفس كم بياورد از قافله عقب مي ماند و چيزي برايش باقي نخواهد ماند.

دبير شوراي عالي حوزه علميه خراسان با بيان اينكه انسان هاي خود ساخته كم هستند و  توجه و ياد خدا در زندگي انسان هاي خود ساخته پررنگ ترين مسئله است، تصريح كرد: اين افراد، اركان و ستون هاي يك حركت هستند و اگر آنها از كار بيفتند، حركت و رشد در يك يا هر زمينه اي ساقط مي شود.

حجت الاسلام و المسلمين فرزانه در همين زمينه با اشاره به اينكه رهبر معظم انقلاب مي فرمايند: «روحانيت در مبارزه با نفس كشته بيشتري داد تا مبارزه با شيطان»، گفت: تفكر و روحيه بسيجي بايد نخست در ميان روحانيون وجود داشته باشد.

رئيس دانشگاه علوم اسلامي رضوي در ادامه با اشاره به جهاد اصغر به عنوان دومين نوع جهاد، ابراز كرد: جهاد مسلحانه در ميدان جنگ را در فرهنگ اسلام جهاد اصغر مي گويند.

حجت الاسلام و المسلمين فرزانه با بيان اينكه جهاد اصغر زود ثمره مي دهد، اما جهاد با نفس يك عمر زمان مي برد، گفت: انگيزه جهاد اصغر آن قدر زياد است كه يك نوجوان فلسطيني با اسلحه سرد مقابل دشمن مي ايستد.

وي به تاكيد مقام معظم رهبري درباره جهاد كبير اشاره و خاطر نشان كرد: جهاد كبير طولاني، گسترده، داراي انواع مختلف و با هزينه بالايي است، ولي به اندازه جهاد نفس نيست.

دبير شوراي عالي حوزه علميه خراسان در تشريح جهاد كبير، با بيان اينكه اين نوع جهاد مقابله با فشارهاست، ابراز كرد: دشمن در جنگ نرم فقط مي­ خواهد تسليم كند و اين امر با فشار، تحريم اقتصادي، سياسي و ... كه انواع گوناگوني دارد و طولاني است، به وجود مي آيد.

ايستادگي، پاسخ به دشمني هاست

حجت الاسلام و المسلمين فرزانه با اشاره به ايستادگي و شهامت امام حسين(ع) و تاكيد رهبر معظم انقلاب نسبت به اين امر، بيان كرد: سياه نمايي، دامن زدن به اختلافات و  نااميد كردن مردم بزرگترين خيانت است.

وي با بيان اينكه يك ملت با وجود اختلاف نمي تواند مقاومت كند، گفت: تشكل و انسجام داشتن امر بدي نسيت، ولي باند و تحزب بد است، زيرا همه را زير سئوال مي برد و در مقابل ولايت فقيه قرار مي دهد؛ اين امر بسيار خطرناك است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha