جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پیامبر(ص)

حوزه/ نشست علمی سیره تبلیغی پیامبر عظیم الشأن اسلام از منظر قرآن کریم، از سلسله نشست های قرآنی و حدیثی موسسه آموزش عالی علوم انسانی، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام سازندگی از پژوهشگران حوزه در  این نشست، سیره تبلیغی پیامبر(ص) را یک موضوع کلی دانست و ابراز داشت: یک محقق باید به دنبال مسئله باشد؛ زیرا یک موضوع کلی نمی تواند محور کار پژوهشی قرار گیرد. بنابراین ما به دنبال جاذبه های سیره تبلیغی پیامبر(ص) هستیم.

سخنران نشست، با اشاره به فعالیت گسترده مراکز علمی جهان در رشته های تخصصی تبلیغ و مدیریت تبلیغات، ابراز داشت: با مقایسه سیره تبلیغی پیامبر عظیم الشأن اسلام با دستاوردهای علمی مجامع دانشگاهی معتبر بین المللی عصر حاضر، می توان میزان به پیشرفته بودن سیره پیامبر پی برد.

حجت الاسلام سازندگی، مسائل اثرگذار در فرایند تبلیغ را شامل تعیین اهداف، پیام تبلیغ، ابزار تبلیغ، رسانه تبلیغ، مخاطب شناسی و آثار تبلیغ خواند و بر اهمیت و لزوم به روز نمودن تمام محورهای این فرایند برای موفقیت، اثرگذاری بیشتر و عمیق تر و پاسخگو بودن به نیازهای امروز بشر، تاکید کرد.

وی، تمام محورهای این فرایند را برای پیشبرد کلیه امور تبلیغاتی ضروری دانست و افزود: تبلیغ به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم قابل تقسیم بندی است. صراحت، شفافیت و بلاواسطه بودن از ویژگی های تبلیغ مستقیم و انتقال غیرصریح و نامحسوس پیام به مخاطب را از ویژگی های تبلیغ غیرمستقیم برشمرد.

این پژوهشگر، تبلیغ مستقیم و چهره به چهره را سیره اصلی پیامبر(ص) در تبلیغ و روشی بسیار موثر برای تبلیغ امور دینی دانست و اذعان داشت: البته تبلیغ غیرمستقیم نیز از امتیازاتی برخوردار است که جلوگیری از پیش قضاوت مخاطبان و یا مصالح دیگر، در مواردی می تواند موجب اثربخشی بیشتر تبلیغ گردد.

سخنران نشست، در ادامه به بیان انواع جاذبه های پیام پرداخت و تصریح کرد: منطقی، عاطفی، مفرح، خوف انگیز و یا اخلاقی بودن می تواند به یک پیام جذابیت داده و اثر آن را افزون نماید.

وی افزود: از منظر دیگر، پیام می تواند یک جنبه ای باشد یعنی تنها محاسن و مزایای یک مسئله را بیان نماید و یا دوجنبه ای باشد که محاسن و معایب را با هم ذکر می نماید. پیام های یک جنبه ، تنها در کوتاه مدت می تواند موثر باشد و برای اثر طولانی مدت باید از پیام های دوجنبه ای استفاده نمود. روش دوم، باعث افزایش اعتماد، کاهش مقاومت و بی اثر نمودن اعتراضات می گردد. پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص)، از هر دو روش در جایگاه خود استفاده می فرمودند.

حجت الاسلام سازندگی، آهنگین بودن، ارائه تاییدیه و مستندات علمی، داستان گویی، نمای نزدیک، مقایسه، حل مشکل، الگودهی، ارائه محتوا، جریان سازی، گفتگو با مخاطب و.... را از تکنیک های ابزاری پیام برشمرد و در ادامه به نحوه استفاده از این ابزارها در سیره نبوی(ص) پرداخت.

سخنران نشست، در پایان، میران تاثیر بر سطح دانش و اطلاعات افراد و میزان تاثیر در اصلاح یا تثبیت نگرش افراد را از معیارهای موفق بودن انتقال پیام دانست و افزود: میزان تاثیر پیام در رفتار و عملکرد افراد، مهم ترین معیار موفقیت تبلیغ به شمار می آید. پیامبرعظیم الشأن اسلام در دوره رسالت خود، چنان تأثیر عمیقی در رفتار و عملکرد افراد جامعه گذاشت که به اذعان همه کارشناسان و صاحب نظران این دانش، در تاریخ بی نظیر بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha