سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
کد خبر: 404586
۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۷
تصاویر/ چهارمین همایش ملی سلامت معنوی

حوزه/ معاون فرهنگستان علوم پزشکی از برگزاری ۱۰ گردهمایی با این موضوع با حضور علمای حوزه و اساتید دانشگاه خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکتر عزیزی امروز در چهارمین همایش سلامت معنوی در قم گفت: تا کنون 4 کتاب در عرصه سلامت معنوی منتشر شده است که اولین کتاب، کتاب جامع سلامت معنوی است که در آینده منتشر میشود؛ دو کتاب سلامت معنوی از دیدگاه اسلام و سلامت معنوی، چیستی و چرایی از دیگر کتبی است که در این عرصه منتشر شده است.

مدیرگروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی بیان کرد: تا کنون 10 گردهمایی در این عرصه دردانشگاههای مختلف کشور برگزار شده است؛ این عرصه زمانی وارد دانشگاه میشود که اساتید ما نسبت به این مسایل اطلاعات کافی پیدا کنند.

وی عنوان کرد: توجه کامل به سلامت جسمی، مفهوم کلی طبابت نیست؛ طبابت، زمانی کامل میشود که تمام ابعاد سلامت مورد توجه واقع شود.

عزیزی افزود: در سلامت کامل باید در چهار عرصه فعالیت کرد؛ توجه به کرامت انسان و ایجاد ارتباط با آنها و اعتقاد به خدا و توجه به نقش پزشک که باید خود را وسیلهای برای ارتقای سلامت انسانها بدانند باید در این عرصه لحاظ شود.

معاون فرهنگستان علوم پزشکی کرد: برنامهای موفق خواهد بود که از ابتدا برای آن یک برنامه راهبردی تهیه شود که چهار سال پیش این سیر آغاز شد؛ اولین مساله آن بود که همایشی با عنوان سلامت معنوی برگزار شود و آنچه در شرق و غرب در این عرصه گفتهاند چیست.

وی گفت: مساله دیگر انجام طرحها و پروژههای تخصصی است که در این زمینه باید تعریف میشد؛ برخی از مطالب بیانگر این است که بجز سلامت معنوی، ابعاد زیستی و اجتماعی نمیتوان به حداکثر ظرفیت خود برسد؛ به همین خاطر باید ابعاد مختلف سلامت مورد نظر واقع میشد.

عزیزی اظهارکرد:در این عرصه سعی شد که مولفهها و شاخصههای سلامت معنوی تعریف شود و در قالب پرسشنامههایی به جستجو در خصوص فعالیتها و نگاه مردم و جامعه پزشکی در این خصوص مطلع شویم.

مدیرگروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی بیان کرد: وقتی سلامت معنوی عاطفی و شاختی و رفتاری مردم سنجش شد متوجه شدیم که افرادی که این گونههای سلامت معنوی را برخوردار هستند از سلامت عمومی بیشتری برخوردار هستند و انسانهای آرامتری هستند.

وی گفت: مساله بعدی آن است که چگونه میتوانیم سلامت معنوی را وارد دروس پزشکی وارد کنیم که در این عرصه نیز تلاشهای علمی و مشورتی بسیاری انجام شد.

معاون فرهنگستان علوم پزشکی بیان کرد: چهار مرحله پیشگیری وجود دارد که اولین آن پیشگیری ابتدایی است؛ دوم پیشگیری اولیه و سوم شامل پیشگیری ثانویه و چهارم پیشگیری ثالثیه است که از مرگ جلوگیری میکند؛ در این عرصه باید به این مفهوم برسیم که سلامت معنوی در کدام یک از این چهار حوزه وارد میشود.

وی گفت: محیطهای مستعد در زمینه سلامت معنوی باید ایجاد شود و همچنین بستههای حمایتی و آموزشی باید در ابعاد مختلف پیشگیری و درمانی توزیع شود تا مردم بتوانند نگاه بهتری به این مقوله داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha