جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
علی لسانی

حوزه/ مداح پیشکسوت خواستار رعایت حدود و خطوط قرمز در اشعار و نوحه ها توسط ذاکران و مداحان جوان شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حاج علی انسانی در هفتمین همایش سراسری هیئات مذهبی در مجتمع یاوران مهدی (عج) در قم اظهارداشت: متاسفانه در برهه اخیر حمله ها و هجمه هایی به جامعه مداحان کشور وارد شد و البته در برخی موارد هم جای دفاع نبود، مع الاسف باید مداحان نسبت به رعایت حدود و خطوط قرمز اهتمام جدی داشته باشند و منّویات رهبر معظم انقلاب را نصب العین حرکت و تلاش های خود قرار دهند.

نویسنده کتاب « از مدینه تا مدینه » افزود: امروز ما توفیق پیدا کرده ایم که این اعلم و پرچم را به دست بگیریم و باید امانت دار باشیم و طبق سنّت حرکت کنیم و خود را از هر هجمه مبرّا سازیم و به قول رهبر انقلاب اسلامی دیوار این حرکت را بلند و بالا ببریم نه اینکه کنار آن دیواری بکشیم.

این مداح پیشکسوت کشورمان با بیان اینکه مدیران هیئات و مستمعین باید از مداح شعر خوب بخواهند، بیان داشت: رهبری انقلاب تاکید دارند که برای محکم کردن اعتقاد و ایمان انسان ها در مجالس اهل بیت باید مداحان با پرداختن به منقبت قابل فهم از فضیلت اهل‏ بیت(ع) تلاش کنند.

نویسنده کتاب « از حسین(ع) تا مختار » ادامه داد: در حال حاضر دو گرایش در ادبیات آیینی ما دیده می‌شود؛ عده‌ای از شاعران آیینی هستند که در این زمینه کارهای متعددی را منتشر کرده‌اند و به نوعی باتجربه‌های این فن محسوب می‌شوند و دسته‌ای دیگر شاعرانی هستند که تنها چند اثر محدود با این مضمون به چاپ رسانده‌اند؛ هر کدام از این دو گروه شیوه کاری خاص خود را دارند که باید تجمیع شود.

وی بیان داشت: امروزدر بیشتر هیئت های مذهبی اشعاری که در خور جایگاه اهل بیت (ع) باشد خوانده نمی شود، اشعار از درون مایه های تهی و بعضا خلاف وقایع و رویداد های ثبت شده مقاتل است، برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی چه کار باید نیروهای تربیت شده حضور داشته باشند تا نیروی بازدارنده ای نیاید و جلوی مداح را نگیرد و بگوید که تو چه مراحلی را طی کرده ای تا به این جا رسیده ای اتفاق مثبتی نمی افتد.

انسانی گفت: مستمع هم در این مسئله سهم بسزایی دارد، مستمع باید از مداح مطالبه کند که فلان شعر که شما خواندید، منبع روضه کجاست، مستمع تا دید چیزی ضعیف است، سرش را پائین بیاندازد و به مداح بگوید که از این شعر خوشش نیامده سینه زن هر چه برایش بخوانند و فریاد بزند و فهمش را به کار نبرد، مداح راه خود را می رود، مستمع باید آگاهی پیدا کند.

وی افزود: در این رابطه ما اصل ها را گفتیم، امروز با خواندن روضه های دندان شیری، ناخن شکسته و گفتن دروغ...؛ دروغ شر است، آن هم دروغی که به امام(ع) نسبت بدهیم که دیگران بگویند، فلان روضه ما را آتش زد، این آتش ما را از مکتب اهل بیت دور می کند.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha