جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
گوهري

كارشناس و مدرس حقوق و جرم شناسی گفت: نقش بی پایان فقه در زندگی باعث می شود همه مسائل پیرامونی آن مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان هر چه بهتر از فقه در زندگی بهره برد.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام احد گوهری، در نشست علمي با موضوع «تبيين فلسفه فقه»، در مدرسه علميه امام صادق (ع) مشهد به تاریخچه فلسفه فقه، ضرورت پرداختن به آن و فرق اصول فقه و فلسفه فقه پرداخت و بیان داشت: فلسفه فقه، علمی است که از برون، علم فقه را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار می دهد.

اين كارشناس حقوق و جرم شناسی با توجه به ضرورت پرداختن به فلسفه فقه، گفت: نقش بی پایان فقه در زندگی باعث می شود همه مسائل پیرامونی آن مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان هر چه بهتر از فقه در زندگی بهره برد. 

وی به بررسی شیوه های اجتماعی فقها در این علم، ظرفیت های آن در مسائل مستحدثه و بررسی دقیق ادوار تاریخی فقه پرداخت و گفت: رابطه فلسفه فقه با علم و اصول فقه از نسب اربعه با دو قول «عموم و خصوص من وجه» و «تباين» مطرح شده است.

حجت الاسلام گوهري با طرح اين سؤال كه  دانش فقه تا چه حدی در زندگی دخالت دارد، گفت: نظریه اول  با نگاه حدّاکثری است كه مي گويد: فقه برای همه چیز برنامه دارد ما تنها یک قانون گذار داریم و آنهم خداست و نظريه دوم معتقد است كه کسانی که در دین قائل به «منطقه الفراغ» هستند یعنی منطقه ای که شارع مقدس وارد آن نشده است و خود انسان در آن امور تصمیم مي گيرد. 

حجت الاسلام گوهری در ادامه با اشاره به گستره اجتهاد در فقه، بیان داشت: در این زمینه چند شان برای پیامبر(ص) ذکر شده است که جهت استفاده حکم شرعی باید مورد بررسی قرار گیرد.

اين مشاور حقوق و جرم شناسی، نبوت و ابلاغ وحی، شارع و مقنّن، حاکمیت و حکم حکومتی، قضا و قضاوت، هدف کلّی رسالت، فلسفه احکام و علل شرایع، زندگی شخصی و سلیقه ای، بیان شیوه های اجرای احکام، بیان واقعیّت های علمی، انذار و تبشیر، تعلیم روش های تربیتی، بیان مصالح مردم از باب مشورت و راهنمائی، بیان تاریخ و نقل قول، بیان آثار وضعی بعضی از اعمال، تشریعیّت و قابل فتوی بودن را به عنوان حکم شرعی مطرح کرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha