شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
افتتاح مدرسه علمیه جعفریه شهرستان قاین استان خراسان جنوبی با حضور حجت الاسلام و المسلمین سیدمصباح عاملی مدیر حوزه علمیه خراسان

حوزه/ با حضور حجت الاسلام و المسلمین عاملی مدیر حوزه علمیه خراسان، فاز نخست مدرسه علمیه جعفریه در شهرستان قاین استان خراسان جنوبی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، مراسم افتتاح مدرسه علمیه تازه تأسیس جعفریه در شهرستان قاین استان خراسان جنوبی،  امروز (سه شنبه 19 بهمن 95) و با حضور حجت الاسلام و المسلمین سیدمصباح عاملی مدیر حوزه علمیه خراسان، حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر فرزانه دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان، اساتید حوزه و طلاب و همچنین جمعی از خیرین حوزه ساز برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام علی ابطحی مدیر مدرسه علمیه تازه تأسیس جعفریه در شهرستان قاین استان خراسان جنوبی، با بیان اینکه با تأسیس این مدرسه علمیه تازه تأسیس، در مجموع 4 مدرسه علمیه در شهرستان قاین فعال است، اظهار داشت: مدرسه سفیران  هدایت با حضور 150 طلبه مشغول به تحصیل، مدرسه علمیه خواهران قاین با حضور 40 الی 60 طلبه خواهر مشغول به تحصیل، و مدرسه علمیه جعفریه مرکزی با حضور 138 طلبه مشغول به تحصیل، مدارس علمیه شهرستان قاین را تشکیل می دهند.

وی با بیان این که مدرسه علمیه جعفریه مرکزی شهرستان قاین، از نظر کمی و کیفی دچار مشکلاتی بود، گفت: این مدرسه از نظر ساختمانی دچار مشکلات بود و طلاب آن، تنها در پایه یک تا چهار حوزه تحصیل می کردند، اما با افتتاح مدرسه علمیه تازه تأسیس جعفریه شهرستان قاین، علاوه بر سطح یک حوزه، امکان تحصیل در سطح دو حوزه نیز برای طلاب علاقه مند فراهم خواهد شد.

مدیر مدرسه علمیه جعفریه شهرستان قاین گفت: از هیئت امنا، طلاب، اساتید مدرسه و خیرین فداکار قدردانی می کنیم، زیرا اگر وحدت نبود، کار تأسیس این مدرسه علمیه، تا اینجا به خوبی پیش نمی‌رفت.

وی افزود: با افتتاح مدرسه علمیه تازه تأسیس جعفریه، می توان ادعا کرد که در حال حاضر حوزه علمیه قاین، به یک حوزه پویا تبدیل شده است.

حجت الاسلام ابطحی با اشاره به این که مدرسه علمیه مرکزی شهرستان قاین، حدود 120 فقره وقف دارد، گفت: این ساختمان قدیمی پیشینه ای تاریخی و طولانی دارد؛ آنقدر قدمت آن زیاداست، که تاریخ ساخت آن مشخص نیست؛ تنها نکته تاریخی که می توان در خصوص این مدرسه علمیه ذکر کرد، این که در سال 1314 شمسسی، رضاخان این حوزه علمیه را تخریب و به جای آن دبستانی 6 کلاسه تأسیس کرد.

حجت الاسلام ابطحی افزود: رضا خان در آن سال در شرق کشور نخستین حوزه علمیه قاین را تخریب و علما را از آن بیرون کرد، اما بعد از انقلاب اسلامی، به دستور امام خمینی(ره) بنای تعطیل شده حوزه قاین بازسازی و علما دوباره به این حوزه برگشتند.

وی بیان داشت: در سال 90 و91 نیز مدرسه علمیه جدیدی در این مکان احداث شد، که خیرین حدود 600 میلیون تومان و مرکز خدمات حوزه نیز مبلغی حدود 200میلیون تومان برای آن کمک کردند.

مدیر حوزه علمیه جعفریه قاین گفت: این مجموعه در مجموع دارای 900متر است که از این میزان 700متر آموزشی و بقیه فضای باز است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha