دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ رونمایی از مجموعه مقالات همایش فقه و هنر

حوزه/ عضو جامعه مدرسین گفت: هر کاری که صورت می‎گیرد باید در چارچوب انضباط فقهی باشد؛ حرکت ژورنالیسم بدون وزانت علمی ارزشی ندارد؛ باید به دنبال فقه جواهری باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیتالله ابوالقاسم علیدوست امروز در مراسم رونمایی از مجموعه مقالات فقه هنر که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد با ذکر این مطلب که فقه، دانش کشف شریعت و هنر نیز خلقی بدیع، متکامل و مطبوع است گفت: هنر، قدسی است؛ البته نباید از حق گذشت که هنرنما نیز وجود خارجی دارد، ولی اگر هنر را به این شکل معنی کردیم، کف هنر ،استحباب است که گاهی به مرز وجوب می رسد و گاهی انقلاب ماهیت پیدا کرده و حرام میشود، پس فقه هنر، دانشی است که به دنبال این پدیده میپردازد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهارکرد: هنر پدیدهای است که نقش آفرینی آن با گذشته قابل مقایسه نیست و فقه باید سوالات مرتبط به آن را پاسخ دهد،کارشناسان بیان میکنند که امروزه با دو سونامی اطلاعات و ارتباطات مواجه هستیم.

آیت الله علیدوست اظهارکرد: اگر تمام شهر تهران به کتابخانه مبدل شود و در عدد 4500 ضرب شود، به حجم اطلاعات داخل اینترنت میرسیم، مراجعه به این اطلاعات در یوتیوب 490 میلیون نفر بازدید کننده انحصاری غیرتکراری در ماه است که در فیسبوک به 800 میلیون نفر میرسد؛ 480 میلیون صفحه مستهجن نیز در این فضا وجود دارد؛ این آمار نسبت به آنچه موجود در اینترت است یک بیست و پنج میلیونیوم است.

این استاد حوزه با ذکر این مطلب که فروش و اجاره‏ ویدیوهای مستهجن 4و 2 دهم تریلیون دلار سود را نصیب این شرکتها کرده است بیان کرد: حال با این فضا مواجه هستیم و باید فکری برای آن کرد؛ از دیگر سوی امکانات و زمینه‏ ها نیز یک فرصت استثنایی است در اختیار ما قرار گرفته است؛ البته دولت نیز از حوزه در این مسیر حمایت میکند که باید از این فضا به خوبی بهره ببریم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: هر کاری که صورت میگیرد، باید در چارچوب انضباط فقهی باشد؛ حرکت ژورنالیسم بدون وزانت علمی ارزشی ندارد؛ باید به دنبال فقه جواهری باشیم.

استاد حوزه اظهارکرد: رهبر انقلاب نیز بر لزوم انضباط فکری تاکید کردند؛ در مرحله بعد باید کار اساسی در این زمینه صورت گیرد؛ یکی از مسئولان فرهنگی در سابق بیان کرد که عدهای از هنرمندان باید به حوزه بروند تا مجتهد شوند تا احکام را استخراج کنند که حرفی کاملا سست و بی اساس است.

آیت الله علیدوست تصریح کرد: در ادامه باید از نگاه‏های صرفا سلبی دوری کنیم؛ نباید تصور کنیم که هرچه فرصتها را به آسیب تبدیل کنیم هنر کردهایم؛ اصل بعدی نیز آن است که باید به انگیزه کشف ظرفیت حداکثری فقه کار کنیم.

وی گفت: در این زمینه باید 6 کار مهم انجام شود؛ نخست باید ابهام‏ ها در ساحت فقهی برطرف شود؛ بحث موسیقی و غنا در مکاسب ابهامات را رفع نکرده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: در مرحله دوم مبانی فتاوا باید بررسی شود؛ فقهای بزرگ را ارج مینهیم، ولی نباید در گذشته متوقف شویم و مبانی را بررسی کرده و به بهترین پاسخها برسیم.

استاد حوزه اظهارکرد: فعالیت سوم، بررسی حدود ورود فقها است؛ بسیاری از ورودی ها ورود به حوزه غیر فقهی است.

آیت الله علیدوست تصریح کرد: فعالیت چهارم، باز کردن افقهای جدید است؛ بسیاری از روایات مرتبط به غنا ذیل آیات است؛ آیه بیان می کند که « وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَري لَهْوَ الْحَديثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ يَتَّخِذَها هُزُواً أُولئِکَ لَهُمْ عَذابٌ مُهينٌ »؛امام ذیل این آیات بیان میکند کاین لحو الحدیث به معنی غنا است.

وی گفت: بزرگان ما از جمله شیخ اعظم و... آیه را نگاه میکنند و روایت را مطرح می کنندو وارد لغت میشوند؛ مرحوم نراغی 11 نظر راذکر میکنند و در نهایت قدر متقین می‌گیرند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: شیخ اعظم غنا را منحصر به صدا نمیداند و غرض و نتیجه را نیز مشخص نمیکند و به همین دلیل نه غرض تاثیر دارد و نه فایده آن موثر است و نه اینکه مفادی که در غنا بیان شده است مشخص نیست و قول نیز در آن مشخص نیست.

استاد حوزه اظهارکرد: سوال این است که مگر این روایت ذیل این آیه نیست؟ آیه از "لهو الحدیث" سخن میگوید پس صرف صدا منظور نیست، بلکه منظور حدیث لهو است؛ در ادامه بیان میکند که شما را از راه خدا گمراه کند؛ پس از روایت ذیل این آیه است چه معنی دارد که خدا یک صدایی که در آن نه گفتار مهم است نه هدف و نه غرض با این آیه بیان کند.

آیت الله علیدوست تصریح کرد: پس اگر دنبال صدای لهو حرام هستیم، باید بگوییم که هر گفتار لهوی که به انگیزه گمراه کردن دیگران و تمسخر آیات الهی است حرام است؛ نتیجه آن است که بین آیات و روایات، رابطه دو سویه تفسیری باید حاکم باشد یعنی روایت آیه را تفسیر می‌کند و همان آیه که با این روایت تفسیرشده است باید روایت را تفسیر کند.

وی گفت: فعالیت پنجم آن است که مشکل اساسی امروز ما بحث فتوا و قانون است؛ اگر جامعه‌ای حکومت نداشته باشد، فتوا جواب می دهد، ولی وقتی بخواهند که برنامه ریزی شود باید همان فتاوا به قانون مبدل شود؛ تهران باید قانون برخواسته از فتاوا را تعیین کند و قم نیز این فتوا را بیان می کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: در این فرایند تبدیل از فتوا به قانون کار باید از سوی قم حل شود؛ نقش فقه باید در کشور اسلامی ما پررنگ باشد؛ وقتی این فتاوا به قانون مبدل شد امورات در کشور تنظیم میشود.

استاد حوزه اظهارکرد: فعالیت ششم، استنباط برای نظام است؛ یکی از سوالات این است که آیا قواعد فقه نظام های فردی همان نظام هایی است که به دنبال برنامه ریزی است؟.

آیت الله علیدوست تصریح کرد: مثلا بحث استحکام و ثبات خانواده در کدام کتاب فقهی بیان نشده است؛ البته این بحث نباید در این کتب جایی نیز داشته باشد؛ ولی در برنامه ریزی کلان کشور که به دنبال سیستم سازی است نمی توان از عنوان استحکام خانواده بگذرد.

 وی گفت: در بحث های موضوع شناسی و رفت و آمدهای هنرمندان باید تعاملاتی باشد چون گاهی ممکن است نگاه فقیه به ادله تفاوت کند. کار مهم و برزمین مانده در این بخش بحث های موضوع شناسانه  مصداق شناسانه باید انجام شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha