شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
انگلیس برای اعلامیه بلفور رسما عذرخواهی کند

حوزه/ فعالان فلسطینی از انگلستان خواستند به خاطر نقش فاجعه باری که در تصویب اعلامیه بالفور داشته عذرخواهی کند و در پی جبران خسارت‌های وارد شده به ملت فلسطین باشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از middleeasteye، فعالان فلسطینی از انگلستان خواستند به خاطر نقش فاجعه باری که در تصویب اعلامیه بالفور داشته عذرخواهی کند.

روز شنبه فعالان فلسطینی و سخنرانان در همایش فلسطین در دانشگاه کالج لندن از دولت بریتانیا خواستند به سبب نقش فاجعه باری که در اعلامیه بالفور، «بزرگترین بی‌عدالتی زمان ما» و اشغال سرزمین‌های فلسطین به دست اسرائیل داشته عذرخواهی کند.

سلما کرمی ایوب، وکیل مدافع و مشاور خارجی جنایی سازمان حقوق بشر فلسطین الحق گفت: انگلیس باید رسما به خاطر اعلامیه بالفور عذرخواهی کرده و به فکر جبران ضرر و زیان‌های وارد شده به مردم فلسطین باشد که در نتیجه سیاست‌های مستقیم بریتانیا به وجود آمدند.

وی افزود: اینکه اسرائیل حق داشتن حکومتی یهودی داشته باشد از نظر قوانین بین المللی نامشروع است. جانبداری از یک قومیت و ملت بر قوم دیگر پذیرفتنی نیست.

این همایش توسط فدراسیون انجمن‌های اسلامی دانشجویی (فوسیس) و سازمان جوانان فلسطینی زیتون، به منظور بررسی نقش بریتانیا در اعلامیه بالفور، که منجر به از دست دادن سرزمین‌های فلسطین در 1 قرن پیش شد برگزار شد. هدف از برگزاری این همایش افشای تلاش‌های غیرقانونی رژیم اسرائیل و کسب گام‌های عملی مثبت در راستای پایان دادن به اشغال سرزمین‌های فلسطین به دست اسرائیل بود.

نویسنده و روزنامه نگار فلسطینی-بریتانیایی، نیز در این همایش گفت: این اعلامیه "شامل یک وعده به اعراب بود و بریتانیا خلف وعده کرد".

سخنرانان در این همایش همچنین حمایت شان را از جنبش بایکوت، تحریم و عدم سرمایه‌گذاری در اسرائیل اعلام کرده و این جنبش را حرکتی در مسیر مبارزه با رژیم آپارتاید صهیونیسم دانستند.

بیانیه بالفور نامه‌ای تاریخی بود که در تاریخ ۲ نوامبر ۱۹۱۷ میلادی، توسط آرتور جیمز بالفور، وزیر خارجه وقت بریتانیا، خطاب به والتر روتشیلد، سیاست‌مدار یهودی‌تبار و عضو مجلس عوام بریتانیا نوشته شد و در آن از «موضع مثبت» دولت بریتانیا برای «ایجاد خانه ملی برای یهودیان در سرزمین فلسطین» خبر داده ‌شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha