جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت‌‌الاسلام والمسلمین یعقوبی- امام جمعه بجنورد

رئیس شورای حوزه علمیه استان خراسان شمالی با اشاره به اینکه یک مدیر موفق باید سه خصلت اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی را داشته باشد، گفت: پایبندی به مبانی اعتقادی یکی از ویژگی‌های مدير موفق است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، شامگاه دوشنبه در آیین معارفه مدير مدرسه علميه امام خميني(ره) در جمع طلاب و روحانیون، با اشاره به حدیثی از پیامبر (ص) در مورد شرایط یک مدیر موفق در جامعه گفت: پيامبر فرمودند: «لا تصلح للاماره الا من كان فيه ثلاث خصال» شايسته رهبري و امامت نيست مگر كسي كه اين سه خصلت، اعتقادي، اخلاقي و اجتماعي را داشته باشد.

وی افزود: البته اين انحصار نيست، شايد مهم‌ترین شرط يك رهبر و امام موفق این است كه لااقل اين سه ويژگي را داشته باشد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی با بیان اینکه يكي از ویژگی‌های يك مدير موفق اين است كه پايبند به مباني اعتقادي باشد، گفت: یک مدیر موفق باید آن‌قدر قدرت ایمانی‌اش بالا و اعتقادش عميق باشد كه اين اعتقاد او را از معصیت بازدارد، يعني نيرويي در درونش باشد كه او را خودكار از گناه بازدارد.

وی افزود: كسي كه در رأس يك مجموعه قرار می‌گیرد، اگر قدرت اعتقادی‌اش بالا باشد يك ركن ركين مديريت را داراست، ولي كافي نيست چراکه داشتن اعتقاد تنها، كافي نيست.

امام‌جمعه بجنورد با بیان اینکه دومين شرط يك مدير و پيشواي موفق، اخلاق درست و نهادينه كردن اخلاق درست در خود است، گفت: یک مدیر و پیشوای موفق باید داراي حلم و بردباري و حوصله فراواني باشد كه وقتي در يك فضاي ملتهبي قرار گرفت بتواند خودش را مديريت كند، قبل از اينكه ديگران او را مديريت كنند و تعادل داشته باشد یعنی افراط‌وتفریط نداشته باشد.

عصبانيت يكي از پرتگاه‌های مهلك يك انسان است

وی با بیان اینکه مدیر موفق باید آن‌قدر حلمش بالا باشد كه غضبش را در تملك خودش قرار دهد و خود مالك غضبش باشد، گفت: غضب باید در سيطره او قرار بگيرد و كار دستش ندهد زيرا عصبانيت يكي از پرتگاه‌های مهلك يك انسان است.

استاد حوزه علمیه استان خراسان شمالی اظهار داشت: يكي از جاهایی كه خیلی‌ها لغزيدند در اوقاتي بوده كه عصبانيت بر ایشان در زندگي غلبه کرده و نتوانسته‌اند خودشان را مديريت كنند، لذا قرآن بر روي کنترل خشم و عصبانیت خيلي تأكيد كرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین یعقوبی  افزود: پس دومين شرطي كه يك مدير موفق بايد داشته باشد تا بتواند هم خود و هم ديگران را بتواند مديريت كند اين است كه قدرت بر تسلط قوه غضبيه اش داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه سومين خصوصیت مهم در مسائل مديريتي و رهبري اين است كه زيبا مديريت و سرپرستي كنند، گفت: كساني كه زیرمجموعه او و در مجموعه كاري او قرارگرفته‌اند باید مانند پدري مهربان بر افراد زیرمجموعه و زیردستش ابویت داشته باشد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان خراسان شمالی اظهار داشت: مديري موفق است كه در تعامل اجتماعی‌اش با ديگران پدرانه برخورد كند، گاهي ممكن است پدري به فرزندش تشر هم بزند، ولي آن‌هم رحمت است، زيرا می‌خواهد او را به راه بياورد، گاهي فريادي بر سر فرزندش بزند، اشکالی ندارد.

وی تصریح کرد: فقط اين درست نيست كه پدری فقط خوبی‌های فرزندش را ببيند ولي نقطه‌ضعف‌هایش را نبيند، پدر مهربان پدري است كه نقطه قوت‌ها را می‌بیند و نقطه‌ضعف‌ها را هم یادآوری می‌کند.

گفتنی است، در این مراسم حجت الاسلام محمد نجفی‌زاده به عنوان مدیر جدید مدرسه علميه امام خميني (ره) بجنورد به حاضران معرفی شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha