پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 412418
۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
معنویت

حوزه/ حجت الاسلام مرتضائی نیا گفت: معنویت حقیقی، رویگردانی انسان از وابستگی به دنیا، خدایی شدن، تهذیب نفس و توجه به حیات دنیوی و اخروی است.

حجت الاسلام غلامرضا مرتضائی نیا در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «یکی از عوامل رشد معنویت در اجتماع، استفاده از ظرفیت معنوی روحانیت در اجتماع است، نقش روحانیت شیعه در تاریخ گذشته و به خصوص تاریخ معاصر ایران بر کسی پوشیده نیست»، اظهار داشت: مقام معظم رهبری، علمای دین و روحانیون را مأمور تربیت نفوس مردم و تحقق انقلاب قلبی و اخلاقی در آنها، به ویژه جوانان دانسته‌اند.

وی بزرگترین ظلم دنیای غرب بر مردم را جداکردن انسان ها از دین و باورهای دینی دانست و اضافه کرد: غرب به این نتیجه رسیده است که معنویت امری فطری و ذاتی است و بر همین اساس در تلاش است از گسترش روزافزون بشریت جلوگیری کند.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه انسان بدون معنویت پوچ و ناقص است، اظهار داشت: ریشه تمام دردهای بشر حذف معنویت است.

حجت الاسلام مرتضائی نیا با اشاره به اینکه انسان‌ها در زندگی خود با دو تهدید مهم  مواجه می شوند، گفت: عده ‌ای با غفلت از رذایل به خود برتربینی دچار می شوند و عده ای دیگر ضمن مقایسه زندگی خود با دیگران از وضعیت کنونی خود ناراضی می شوند، که همین امر زمینه افسردگی و بیماری‌های روحی را در افراد ایجاد می کند.

وی تهذیب نفس را منشأ اصلی معنویت دانست و ادامه داد: معنویت رویگردانی از وابستگی به دنیا، خدایی شدن، تهذیب نفس و توجه به حیات دنیوی و اخروی است و توأم شدن قدرت با معنویت سبب خدمت به بشر و آرمان های فطری می شود.

امام جمعه شهرستان زیرکوه با تأکید بر اینکه دعا کردن سبب افزایش و بالا بردن معنویت می شود، توضیح داد : کسی که خدا را بخواند و خواسته هایش را از او بخواهد به اجابت نزدیکتر است و بهتر می تواند در مسیر و راه معنویت قرار بگیرد.

حجت الاسلام مرتضائی نیا تعبد، اخلاص، تقوا، پارسایی، ساده زیستی، پرهیز از تجمل گرایی و اشرافی گری و دوری از حرص و طمع را از اساسی ترین عوامل معنویت دانست و اضافه کرد: کسب معنویت نیازمند خودسازی و تهذیب نفس است، لذا به هر میزانی این مهم جامع باشد، انسان به مراتب بالای معنویت دست می یابد.

وی با اشاره به اینکه ساده زیستی و دوری از تجمل گرایی اصلی بنیادین در آموزه های دینی است که پیشوایان ما نیز این عمل را ارزشی والا بیان کرده اند، ادامه داد: ساده زیستی خصلتی مبتنی بر آموزه های اسلامی و گامی بزرگ در راه خودسازی و پرهیز از دنیاطلبی است.

امام جمعه شهرستان زیرکوه با بیان اینکه روحانیت جایگاه بسیار ارزشمندی در نزد مردم دارند و مردم نیز احترام خاصی برای این قشر از جامعه قائل هستند، خاطرنشان کرد: جامعه اسلامی به انواع ناهنجاری ‌های اخلاقی دچار شده است، که اگر زمینه‌های معنویت در کشور گسترش یابد ناهنجاری های موجود کاهش می یابد و این مهم نیز با همت طلاب، روحانیون و مسؤولان فرهنگی محقق می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha