پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 413486
۳۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
هنر هفتم/ تولید ملی

حوزه/ در سال های گذشته اثبات شده شعارهایی که از طرف مقام معظم رهبری انتخاب می شود در تولیدات سینما نمود قابل توجهی ندارد، لذا بهتر است در سال جدید که شعار سال مستقیما مشکلات اقتصادی و تولیدی و اشتغال جوانان مربوط است بیشتر بها داده شود و سینماگران در ایرن عرصه پیش قدم شوند.

عبدالله باکیده کارگردان و تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه» با بیان اینکه توجه به شعار سال تنها معطوف به بخش‌های اقتصادی نمی‌شود، اظهار کرد: حضرت آقا امسال نیز همچون سال گذشته در بیانات نوروزی خود نسبت به اقتصاد مقاومتی تاکید ویژه ای داشتند و با بیان اینکه موضوع «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» باید در تمامی بخش‌ها سرلوحه امور قرار گیرد به همه ما متذکر شدند در این بخش، جامعه مشکلات فراوانی دارد.

وی افزود: اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می‌شود بدانیم در سال گذشته نیز ایشان به روی موضوع اقتصاد تاکید داشتند. برای همین وقتی می‌بینیم در سال جدید باز هم همان موضوع را مد نظر قرار داده‌اند، متوجه می‌شویم تا چه حد اهمیت این موضوع بالاست..

این کارگردان ادامه داد: برای رسیدن به دست آوردهای لازم در حوزه اقتصاد مقاومتی تنها نمی‌توان با حرف کارها را پیش برد، بلکه لازم است در این زمینه برنامه‌ریزی مفصلی انجام شود. این برنامه‌ریزی نیز می‌بایست با تحقیقات لازم همراه باشد. و برای رسیدن به این هدف سرمایه گذاری و وقت کافی باید صرف شود.

*ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی در تولیدات سینمایی

وی به توضیح فوق اضافه کرد: برای این‌که بتوانیم در عمل، به شعار سال توجه داشته باشیم جدا از برنامه ریزی و تحقیق می‌بایست نقاط قوت و ضعف هر موضوعی شناخته شود. برای مثال اگر قرار است در سینما بحث اقتصاد مقاومتی را مد نظر قرار دهیم، باید ببینیم در چه عرصه‌هایی با مشکل مواجه هستیم. در تولید فیلم‌های ایرانی معمولاً وام‌هایی به سازندگان داده می‌شود تا به تولید آثار و با کیفیت کمک کار عوامل فیلم باشد، با این حال نحوه اختصاص این وام ها به گونه ای است که توانسته نسبت به افزایش کیفیت تولیدات سینمایی تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

*بودجه های سینمایی را عادلانه هزینه کنیمعبدالله باکیده

کارگردان فیلم «پوتین» گفت: اختصاص بودجه‌های سینمایی به برخی افراد خاص باعث شده، بسیاری از کسانی که لایق کار کردن هستند، خانه‌نشین شوند. و با شعار سال در تعارض است. شعار سال به بحث تولید و اشتغال اشاره دارد، اما فضای موجود در سینمای ما باعث شده به شدت در این دو عرصه کم کار باشیم. نتیجه آن را هم سال گذشته در سینما شاهد بودیم، چون حضور بازیگران و عوامل فنی سینما و تلویزیون در شبکه‌های ماهواره‌ای تا حد زیادی نشأت گرفته از فضای نامناسب مالی اشتغال در سینما و تلویزیون بود.

*شوخی با اقتصاد ممنوع

باکیده افزود: بحث دیگری که می‌خواهم مطرح کنم به عملکرد ما در حوزه معنا مربوط می‌شود. آیا در فیلم‌های سینمایی امروز ما کارهایی را می‌بینیم که در آن به شعار سال پرداخته شده باشد؟ جواب این سوال خیر است، چون متاسفانه تولیدات ما یا درپی نشان دادن سیاهی‌های جامعه هستند، یا این‌که با آثار به اصطلاح طنز ذهن مخاطب را منحرف می‌کنند! این وضعیت در حالی است که سینما قادر است در این عرصه فرهنگ‌سازی کند، البته شاید این سوال پیش بیاید که پرداختن به موضوعات انقلابی در سینما باعث رکود در گیشه خواهد شد، اقدامی که خود مغایر با شعار سال است؟ در جواب این مطلب باید بگویم، تاریخ سینمای کشورمان نشان داده، بسیاری از فیلم‌های پرفروش کارهایی بوده‌اند که مضامینی انقلابی یا دینی داشته‌اند. برای همین اگر بتوانیم به مفاهیم ارزشی، نگاهی حرفه‌ای داشته باشیم به نتایج بسیار مثبتی دست خواهیم یافت.

*سینما هم باید انقلابی باشد

وی با بیان اینکه نباید به تماشاگر نگاهی از بالا داشت، گفت: وقتی از رویکرد صحیح در سینما سخن می‌گوییم. تنها منظورمان این نیست از عوامل حرفه‌ای استفاده شود، بلکه بیشتر منظورمان به بحث مفهومی این کار بر می‌گردد، یعنی فیلمنامه را به گونه‌ای تنظیم کنیم که در آن به شعور تماشاگر احترام گذاشته شود. در این شرایط است شعارهای انقلابی تاثیرگذار خواهد بود.

*نگاه شعاری تلویزیون به اقتصاد

این کارگردان و تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در پاسخ به این سوال که تلویزیون در این حوزه چه مسئولیتی دارد؟ اظهار کرد: تلویزیون معمولاً به این موضوعات به صورت ویژه توجه می‌کند، اما این توجه عموماً شعاری است، و مدیران روی کارهای بلند مدت و تحقیقاتی سرمایه گذاری نمی‌کنند. این اتفاق سبب شده رفتارهای تلویزیون عموماً مورد پذیرش تماشاگر نباشد. برای همین سینما اگر بتواند خود را از کلیشه‌های رایج دور کند، تاثیرگذاری ماندگار‌ی خواهد داشت.

وی در پایان بیان کرد: ایران اسلامی، کشوری صاحب نام در جهان است که در منطقه و حتی دنیا تاثیرگذار است، و این اتفاق را هم باید در سینما شاهد باشیم، البته با پیروزی انقلاب اسلامی تا حدودی به این خواسته دست یافته‌ایم، اما هنوز برای رسیدن به نقطه آرمانی می‌بایست راهی طولانی طی کرد. این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که برنامه ریزی بلند مدت و تحقیقی برای سینما داشته باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha