جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی

حوزه/ رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت : جمهوری اسلامی ایران دارای آرمان وحدت اسلامی است و این فرصت و چارچوب مهمی را برای تقلیل اختلاف فراروی ایران و سعودی می گشاید.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در دیدار با مدیران برخی دانشگاه ها و موسسه های علمی کشور اندونزی  در قم خاطرنشان کرد: اگر جاهلانی چه درشیعه و چه در اهل سنت، حرکت تفرقه افکنانه ای را انجام دهند، همه به جای  رفتن و حاضر شدن در زمین آنان، و اقدام به بازی خطرناک در میدان تعصب و تفرقه، به نفی و کنترل عمل جاهلانه آنان اقدام نمایند.

* راهبرد قرآن در قبال تفرقه  جاهلان

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: باید در برابر خشونت  داعشیزم، پرچم فکری  "سَلام " را بلند کنیم و به آن سمت برویم والبته "سلم "بین امت و نه سلم در برابر داعش، مگر آن که برگردند.

وی شعار سلم را از اساسی ترین، برجسته ترین و کانونی ترین شعارهای اسلام دانست، و گفت: تفاوت اسلام با ادیان دیگر در این است که سلم در نام دین اسلام تعبیه شده است.

استاد حوزه گفت: از طرف دیگر اسلام برای تحیت مکرر میان افراد، (هنگامی که به همدیگر می رسند) واژه سلام را  انتخاب کرده که ناظر به روابط مبتنی بر سلم و صفا است.

وی افزود: اسلام افزون بر این ها  راهبرد سلم را در قبال جاهلان برگزیده (قالوا سلاما)، و از همه خواسته است که داخل در  سلم بشوند (ادخلوا فی السلم کافة).

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: بنابراین بايد ضمن داشتن هوشمندی جدی برای فریب نخوردن، بر روی ریل سلم و سلام حرکت کنیم  و شعار، راهبرد، نگاه، اندیشه و جوهر حرکت ما را سلم بین امت تشکیل دهد.

*پادزهر حرکت های جاهلانه تفرقه گرا

 وی گفت: کلام و فعل جاهل هرگز بوی سلم  و سلام نمی دهد؛ بلکه آنها همیشه دنبال آن هستند تا جامعه را به آتش اختلاف بکشانند و مومنان باید با عبور از این جاهلان، پادزهر حرکت های جاهلانه آنان را تعمیق، ترویج و تنفیذ سلم و سلام قرار دهند در غیر این صورت، خشونت آنان رواج می یابد و تفرقه آنان مستقر می گردد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی افزود: در مذاهب مختلف جاهلانی وجود دارد که بهانه ها و زمینه های تفرقه و جدایی را فراهم می کنند و اسلام به ما می آموزد که مومنان  از کنار جهل جاهلان، عبور کرامت آمیز [و نه ماندن و جزئی از مشکل و دعوا شدن] داشته باشند بلکه بالاتر بر سلم تمرکز،  و شعار  سلام  را سردهند تا "خشونتِ تفرقه" مستقر نگردد.

وی گفت: به بیان دیگر بخش مهمی از مقابله با خشونت تفرقه، تمرکز راهبردی بر سلم و سلام است

استاد حوزه افزود: اگر عالمان و فرهیختگان به جای مقابله هوشمندانه، به توهین های مذهبی جاهلان و کوتاه اندیشان مجال توسعه دهند، به صورت طبیعی جاهلان ابتکار عمل را بیشتر به دست خواهند گرفت.

* امت و خطر افتادن در حفره های آتش اختلاف

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: امروز شرایط جهان اسلام به گونه ای است که حفره های آتش تفرقه در برابر آن قرار گرفته است و مشابه چنین وضعیتی در عصر جاهلیت بویژه در آستانه بعثت پیامبر اسلام (ص) پیدا شده بود.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: متاسفانه شرایط امروز کشورهای اسلامی از آنچه که در اواخر دوره جاهلیت شکل گرفته بود، نیز خطرناک تر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: مسلمانان امروز در خطر تفرقه، درگیری های نظامی وکشتارها و به تعبیری در لبه حفره های آتش اختلاف شدید (شفاحفرة من النار) قرار گرفته اند.

استاد حوزه گفت: در چنین شرایطی اولین، فوری ترین و واجب ترین کار نجات دادن ( و به تعبیر قرآنی انقاذ) امت اسلامی است تا در شکاف ها و حفره های آتش فرو نیافتد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی افزود: همانگونه که در ابتدای ظهور اسلام، دین مبین اسلام با ابزار وحدت و الفت، مردم را از غلطیدن در حفره های آتش اختلاف نجات داد، امروز هم تنها ابزار نیرومند برای نجات مسلمانان، وحدت، انس و الفت میان قلوب آنان است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وحدت مورد توجه اسلام فراتر از همراهی صوری، همنشینی ظاهری، و وحدت خشک است، گفت: وحدت اسلامی دارای روح لطافت بخش "الفت میان قلوب" است.

* هر ابتکار در جهت "تالیف قلوب"  امروزه بسیار اهمیت و کارکرد دارد

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی افزود: ما باید هر کوشش، ابتکار و اقدامی که می تواند دور شدن قلب ها را از بین ببرد و بین آنها انس والفت ایجاد کند، را اجرایی و عملیاتی کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه وحدت از نوع الفت و انس به ارتباطات، ابتکارات و تحمل  های گسترده نياز دارد، گفت: ما باید با افزایش روحيه تحمل در خود، حالت احساس رمیدن و فرار  قلب ها از يكدیگر را از بین ببریم.

*گناه بزرگ  بازی کردن در زمین تفرقه جاهلان

وی گفت: هر گروه و فردی که به جای نزدیک شدن به عمل به اصل " قَالُوا سَلاَماً " در زمینی که جاهلان برای تکفیر واختلاف بین مسلمانان ایجاد کنند، بازی کند، شریک جرم است.

وی با بیان اینکه جرم تفرقه، عذاب دردناک در پی آن است، گفت: ما هر اندازه و به هر بهانه در زمین تعصب و طائفه گری بازی کنیم در خلق تفرقه شریک هستیم، در نتیجه، هر گناه، خطر و مشکلی که ایجاد شود وزر آن بر عهده افرادی است که تحت تاثیر جاهلان قرار گرفته و آن ها را عملا تایید کرده اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان در پاسخ به سوالی در مورد شیوه برخورد با عوامل ایجاد تفرقه، ضمن اشاره به اینکه تفرقه چی ها را باید منزوی کنیم، گفت: با حمایت همه، ممنوعیت و محدودیتی هوشمندانه برای اهل تکفیر و تفرقه ایجاد شود، البته بخشی از اهل تفرقه نیز باید دعوت به گفت وگو شوند.

*اختلافات بین ایران و سعودی

وی در پاسخ به سوالی در مورد اختلافات بین ایران و عربستان سعودی گفت: شاید تصور پیشرفت جدی در برطرف شدن بخش قابل توجهی از اختلافات بین ایران و سعودی زود باشد؛ ولی ایران آمادگی دارد تا اختلافات خود را با سعودی ها تقلیل دهد، البته در صورتی که طرف مقابل نیز عزمی از خود نشان دهد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به این نکته که توسعه تفرقه به ضرر همه است، گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای آرمان وحدت اسلامی است و این فرصت و چارچوب مهمی را  برای تقلیل اختلاف فراروی ایران و سعودی می گشاید.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: راضی نیستیم در مسیر انشقاق به جلو برویم بلکه تمایل به کنترل این اختلاف ها داریم و این به نفع همه است.

*شعار سلم و سلام در اندونزی عملیاتی شود

وی خطاب به مدیران و مسئولان دانشگاه های اندونزی ادامه داد: اندونزی کشور بسیار بزرگ و با جمعیت قابل توجه و انسان های با صدق و صفا، علاقمند به اسلام واندیشمندان برجسته ای است و این کشور با چنین ظرفیتی  باید نقش خود را برای فعال شدن و عملیاتی کردن شعار "سلم و سلام" در امت ایفا کند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: اندیشمندان اندونزی باید کشور خود منادی وحدت کنند و بدانند تفرقه به نفع اسلام، پیامبر اسلام (ص) وآینده و گذشته ما نیست، اگر کسانی دچار جهالت می شوند باید آنها را مدیریت کنیم نه اینکه خود ما تحت تاثیر شرایط خلق شده از سوی آنها قرار بگیریم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha