چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام رضایی اصفهانی

حوزه/ کنگره بین المللی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» با اهداف اثبات مرجعیت علمی اهل بیت(علیه السلام)در جهان اسلام، تبیین نقش اهل بیت(علیه السلام)و پیروان آنها در پیدایش و گسترش علوم، تبیین نقش دانشمندان شیعه در پیدایش و گسترش علوم و تبیین نقش علمای شیعه در شکوفایی تمدن اسلامی برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین محمد علی رضایی اصفهانی، صبح امروز  در پیش کنگره بین المللی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی»، در جمع خواهران طلبه اصفهان ابتدا با اشاره به سوره کوثر اظهار کرد: در این سوره به وجود حضرت زهرا(س) اشاره شده و همچنین دشمن او را ابتر می خواند.

وی ادامه داد: کوثر به سه قسم جسمی، معنوی و علمی تقسیم می شود؛ «کوثر جسمی» یعنی انکه تنها فرزنده زنده پس از پیامبر اکرم(ص) چه دخترو چه پسر را که همان سادات فعلی هستند را  شامل شده. «کوثر معنوی» به اتصال زمین و آسمان اشاره دارد و «کوثر علمی»  یعنی علومی که از اهل بیت به ما رسیده، عالم شیعه در جهان به نوعی تجلی بعد علمی کوثر است .

دبیر کنگره بین المللی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» با اشاره به این که در این کنگره، منظور ما  توجه به بعد علمی حضرت زهرا(س) است، ابراز داشت: علوم در جهان اسلام به چنددسته تقسیم می شوند، علومی که از غیر مسلمان  به ما رسیده مثلا از یونان، علومی که مسلمانان  پایه گذاری کردند مثل تفسیر و علومی نوینی که درعصر حاضر مثل نجوم آمده است. البته علوم دیگر هم مرتبط با قرآن وجود دارد، چون علوم  قرآنی، علم تفسیر، علم حدیث و رجال، کلام و عقاید و علوم ادبی عرب و تاریخ اسلام است، در همین رابطه رهبری می فرمایند علوم باید براساس قرآن متحول شوند.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی ادامه داد: به طور کلی مرجعیت علمی با اهل بیت(ع) است و محوریت علوم جهان، شیعیان هستند، براین اساس کنگره بین المللی «نقش  شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» با اهداف اثبات مرجعیت علمی اهل بیت(علیه السلام)در جهان اسلام، تبیین نقش اهل بیت(علیه السلام)و پیروان آنها در پیدایش و گسترش علوم،  تبیین نقش دانشمندان شیعه در پیدایش و گسترش علوم و تبیین نقش علمای شیعه در شکوفایی تمدن اسلامی برگزار می شود.

وی در ادامه به روند آغاز به کار دبیرخانه کنگره اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 14 کمیته علمی و جلسه تشکیل و سه جلد کتاب آماده شده و اینکه خروجی این کنگره بیش از 50 جلد اثر به چهار زبان خواهد بود.

دبیرکنگره کنگره بین المللی «نقش  شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی به محورهای این کنگره پرداخت و افزود:  مرجعیت علمی اهل بیت(علیهم السلام)، نقش اهل بیت(علیهم السلام)در پیدایش و گسترش علوم، نقش دانشمندان شیعه در پیدایش علوم، نقش دانشمندان شیعه در گسترش علوم، نقش دانشمندان شیعه در شکوفایی تمدن اسلامی،  تعامل علمی دانشمندان شیعه با مذاهب اسلامی و ادیا،  نقد و احیای آثار و احیای آثار در مورد نقش اهل بیت(علیهم السلام) و شیعه در علوم از جمله محروهای این کنگره است.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی در پایان خواهران طلبه را تشویق به نگارش مقاله دراین زمینه کرد و بیان داشت: برای تسهیل نگارش مقالات برای این کنگره محورها و ریز موضوعاتی  توسط کمیته های علمی کنگره مشخص شده است،  که می توانند با مراجعه به سایت کنگره مشاهده کنند، البته عناوین مقالات منحصر به این موارد نیست و نویسندگان حوزویمی توانند موضوعات دیگری که در راستای اهداف و محورهای کنگره باشد، انتخاب کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha