دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
عبادت

حوزه/ انسان عاقل آینده‌نگر و آخرت‌اندیش است و برای آخرت تلاش می‌کند ولی نادان، مزد عبادت را نسیه و مزد گناه را نقد می داند، از این رو برای آخرت که مهم‌ترین افق انسان است، تلاش نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین حسین حائری در جمع طلاب و مبلغان خواهران مکتب امام صادق(ع) عالی‌ترین و بالاترین اصل فلسفه خلقت را بندگی خدا و امور غیر از آن را فرع مطرح کرد و افزود: یکی از علل مشکلات امروز جاذبه های دنیا و گرایش به فروعات در زندگی است که اصل فلسفه خلقت و زندگانی گم و فراموش شده است.

وی تصریح کرد: زمینه همه فسادها، گناه‌ها، بی بندوباری‌ها، بی حجابی‌ها، دست درازی به بیت المال، دروغ‌ها و اختلاس‌ها از این تصور سرچشمه می گیرد که مزد گناه، نقد و پاداش عبادت، نسیه است.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین حائری عنوان کرد: یکی از چیزهایی که انسان نسبت به دیگران درباره آن حسادت نمی‌کند، عقل می باشد زیرا طبیعت انسان اینگونه است که عقل خود را کامل‌تر از دیگر می‌داند.

مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان رضوی افزود: طبق فرمایش رسول اکرم(ص)، عاقل‌ترین انسان ها کسی است که بیشتر به فکر آخرتش باشد ولی متأسفانه گاهی ما مدارج عالی و مدارک دنیایی را مبنای عقل قرار می‌دهیم.

وی آینده‌نگری را یکی از علائم انسان عاقل عنوان کرد و گفت: بنابراین فرد عاقل بیشتر برای آخرت تلاش می‌کند زیرا مهم‌ترین آینده و افق انسان که باید عاقبتش را در آن جستجو کند، آخرت است.

مزد عبادت را نسیه پنداشتن؛ تفکری جاهلانه است

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین حائری با بیان اینکه عاقل در دنیا می‌کارد و در سرای آخرت برداشت می‌کند، توضیح داد: عبادت، بذر دنیا است که در آخرت درو می‌شود از این رو برخی سراغ عبادت نمی روند چون به خیال خود برای اعمالی همانند نماز ‌خواندن، روزه گرفتن و انفاق مزدی نمی‌بینند.

وی تصریح کرد: نادان که فارغ از این حقایق و به فکر زندگی دنیوی است، آینده‌نگر نیست و منتظر برداشت سریع در همین دنیا است، از این رو جاذبه های دنیا او را از تفکر و تعقل به آخرت باز می‌دارد.

مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان رضوی عنوان کرد: یکی از ارزشمندترین رموز موفقیت انسان اینست که همت زندگانیش را آخرت قرار دهد، البته دنیا هم اهمیت دارد اما باید همت کوچک برای دنیا و همت بزرگ برای آخرت باشد.

حجت‌الاسلام ‌و المسلمین حائری ابراز کرد: متأسفانه وقت و تلاش بیشتر مردم برای امور دنیوی است در حالی‌که بالاترین همت ما باید برای آخرت، رضای خدا، شوق الی‌الله و معنویت باشد.

وی با اشاره به در پیش بودن ماه رمضان، اظهار داشت: این ماه فرصتی است که از فریبندگی دنیا بیرون آییم و به عالم آخرت بیشتر توجه و در آن تفکر و تدبر کنیم.

انتهای پیام/ ت

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha