پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام حسن صافی

حوزه/خداوند متعال در آیه ۵۹ سوره نساء «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ» به مساله امامت اشاره می کند؛در این آیه خداوند اطاعت از اولی‌الامر را برابر با اطاعت از خود دانسته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن صافی گلپایگانی شب گذشته  در جلسه تفسیر آیات مهدوی در موسسه الزهراء(س) در قم گفت: بهترین عبادت در این ایام ذکر قرآن و امامت و مهدویت و ولایت ائمه(ع) است.

استاد حوزه عنوان کرد:خداوند متعال در آیه ۵۹ سوره نساء «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ» به مساله امامت اشاره می کند؛در این آیه خداوند اطاعت از اولی‌الامر را برابر با اطاعت از خود دانسته است.

وی افزود: بر اساس روایات هر آیه‌ای که نازل می‌شد پیامبر بر علی(ع) می‌خواند و علی(ع) آن را می‌نوشت و تاویل و تفسیر آن را هم می‌آموخت و بر ناسخ و منسوخ آن نیز عالم می‌شد.

استاد حوزه بیان کرد: حضرت علی(ع) براساس این روایت فرموده است، پیامبر(ص)، وقتی آیه‌ای نازل می‌شد محکم و متشابه آن را به من می‌آموخت و برای من دعا می‌کرد تا خداوند فهم و حفظ قرآن را به من یاد بدهد لذا آیه‌ای از قرآن نیست که من آن را فراموش کرده باشم.

حجت‌الاسلام و المسلمین صافی گلپایگانی ادامه داد: علی(ع) آنچه از اطاعت اوامر الهی و نواهی خداوند بود می‌دانست و حتی یک حرف آن را فراموش نکرد به همین دلیل پیامبر فرمود «انا مدینة العلم و علی بابها» و یا در جای دیگر فرمود علی به منزله هارون برای موسی است الا اینکه بعد از من دیگر نبی و پیامبری وجود ندارد.

وی با اشاره به این روایت در ذیل آیه شریفه ادامه داد: در این روایت پیامبر به علی(ع) فرموده است که خداوند این نور و دانش و حکمتی را که من به تو آموخته‌ام آن را به شرکای تو هم عنایت خواهد فرمود که علی(ع) از پیامبر می‌خواهد تا شرکا را معرفی فرماید و پیامبر هم این آیه شریفه را قرائت فرمود و گفت: آنان اوصیاء تو هستند تا در حوض کوثر بر تو وارد شوند و همه آنان هادین و مهدیین هستند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: در این روایت تعبیری وجود دارد که هیچ کسی نمی‌تواند به آنان ضرری برساند، یعنی کسانی که امامت را از ائمه غصب کردند تصور نکنند که توانستند به جایگاه والای آنان آسیبی برسانند، الا اینکه این موقعیت هدایتی را از مردم سلب کردند؛ و در ادامه نیز بیان شده است که ایشان با قرآن هستند و قرآن نیز با آنان است و میانشان جدایی نیست تا در قیامت بر یکدیگر وارد شوند و به واسطه  آنان بلا از جامعه و مردم دور می‌شود و اگر می‌خواهید دعاهایتان مستجاب شود باید به این ذوات مقدسه توسل پیدا کنید.

حجت‌الاسلام و المسلمین صافی گلپایگانی با اشاره به ادامه این روایت با بیان اینکه علی(ع) از پیامبر درخواست فرمود که اسامی آنان را ذکر فرماید افزود: اگر چه در این روایت اسامی ۱۲ امام ذکر نشده، ولی پیامبر(ص) دست بر سر امام مجتبی و امام حسین(ع) کشیدند و فرمودند این دو تن از بعد از تو امام و وصی تو هستند و بعد هم به امام سجاد اشاره کردند و فرمودند که علی بن الحسین در دوره حیات تو به دنیا خواهد آمد و سلام مرا به او برسان البته در روایات متعدد شیعه و سنی دیگری که وارد شده نام ائمه اثنی‌عشر نیز بیان شده است.

این استاد حوزه ادامه داد: براساس این روایت، امام علی آن را برای یک راوی حدیث بیان فرموده است؛ امام تصریح می‌کند که در میان این ۱۲ تن، وجود مبارک امام مهدی(عج) به عنوان آخرین امام است که زمین را پر از قسط و عدل خواهد کرد در حالی که از ظلم و جور پر شده است و من هم اکنون زمان ظهور او را در بین رکن و مقام در کعبه می‌بینم.

حجت‌الاسلام و المسلمین صافی گلپایگانی تاکید کرد: با این همه روایات معتبر و متعدد در میان شیعه و سنی اگر کسی انصاف داشته باشد برای او مانند روز روشن است که امام زمان(عج) حی و در پرده غیبت است و همه انبیاء و اولیاء نیز منتظر ظهور او بوده‌اند، مگر این که افراد غرضی داشته باشند و یا وضعیت اخلاقی و روحی آنان اجازه ندهد که حقیقت را بپذیرند وگرنه حقانیت اهل بیت و امامت امام زمان(عج) مسئله‌ای واضح و روشن است.

این استاد حوزه علمیه به روایت دیگری در این زمینه اشاره و عنوان کرد: در این روایت که منتخب‌الاثر در جلد اول، صفحه ۷۳ از شیخ صدوق نقل فرموده است بیان شده که جوانی یهودی از امام علی(ع) پرسید که به من خبر بدهید هادین و مهدیین چه کسانی هستند؛ کسانی که هیچ کسی نمی‌تواند به آنان ضرری برساند و مقام پیامبرتان در بهشت را به من اطلاع دهید و امام در جواب فرمودند در پاسخ به سؤال اول اینکه ایشان ۱۲ امام هستند و بعد حضرت نام آنان را می‌برد و در  مورد سؤال دوم نیز فرمود که مقام پیامبر(ص) در بهشت اشرف‌ترین و والاترین مقام در جنت عدن است و ائمه اثنی‌عشر نیز با ایشان هستند؛ جوان یهودی در پاسخ گفت: درست فرمودی و همین مطالبی که فرمودی در کتب ما عینا وجود دارد و به پیامبر شما و جانشینانش اشاره شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha