جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‎الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین مدنی گفت: اگر مجموعه معارف اسلامی را با هم نبینیم، دچار اشتباهات می‌شویم، بنابراین باید مجموعه دستورات، آیات و روایات و .. را در یک منظومه ببینیم.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود مدنی ، مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در سومین جلسه از سلسله جلسات منشور فاطمی بر مبنای سیره حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) که با حضور اساتید، کارکنان و طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: در جلسه قبل عنوان شد که یکی از آسیب‌های حوزه معارف اسلامی مواجه هستیم، عدم رتبه بندی و رده بندی در میان ارزش‌ها است.

*مجموعه ندیدن معارف اسلامی یکی از آسیب‌های حوزه معارف اسلامی است

حجت الاسلام و المسلمین  مدنی تصریح کرد: ایمان یکی از مبنایی ترین و اساسی ترین ارزش‌ها است و اگر انسان کاری را بدون ایمان انجام دهد، دچار خسران شده است و برکت و خیر فراوان به آن مجموعه نمی رسد.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) عنوان کرد: یکی دیگر از آسیب‌های حوزه معارف اسلامی، مجموعه ندیدن معارف اسلامی است؛ معارف اسلامی و حقایق دینی یک منظومه و مجموعه به هم پیوسته است و اگر بخشی را جدا کنیم، نظام مجموعه را به هم زدیم و به نتیجه مقبول نمی رسیم.

*همه مجموعه معارف اسلامی باید با حفظ رتبه‌بندی مورد توجه قرار گیرند

حجت الاسلام و المسلمین مدنی افزود: در مجموعه معارف اسلامی همه دستورات با هم درگیر هستند؛ همه با هم معنا می‌شوند و همه با هم باید با حفظ رتبه بندی مورد توجه قرار گیرند.

وی یادآور شد: گاهی در جامعه ما بعضی از مباحث مورد توجه قرار می‌گیرد و جدا از بقیه دستورات و معارف تفسیر می‌شود و از آن، نتیجه غلط گرفته می‌شود؛ به عنوان مثال، شفاعت به صورت صریح در قرآن کریم و روایات متعدد آمده است.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)  ادامه داد: موضوع توسل هم در قرآن کریم بیان شده است و هم انبوه روایات و سیره اولیا بوده است، ما مجموعه آیات و روایاتی داریم که بر نقش محبت انگشت می‌گذارد و اثرات آن را بیان می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی اضافه کرد: آیات قرآن کریم و روایات، عفو، رحمت، کرم، بخشش و غفران خداوند را بیان می‌کنند که اگر این دستورات و معارف را را جدا کنیم، نتیجه آن می‌شود که در جامعه اتفاق می‌افتد.

وی تصریح کرد: برخی می‌گویند که خداوند متعال کریم است و می‌بخشد، بنابراین نباید به زندگی و مسائل مختلف سخت گرفت، در حالیکه ما نباید به استناد این که خداوند متعال کریم است، هر گونه که تمایل داریم، زندگی کنیم؛ زیرا خداوند درعین حال که کریم است، اشد المعاقبین هم هست.

*مجموعه معارف اسلامی باید در یک منظومه قرار بگیرند

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)  بیان داشت: توسل و دعا بخشی از معارف اسلامی است، اما برخی با استناد به این مسئله، خود را در بخش عمل معاف می‌کنند؛ مثال دیگر، شفاعت اهل بیت(علیهم‌السلام) است؛ اهل بیت(علیهم‌السلام) شفاعت دارند و هیچ تردیدی نیست، اما نباید در نماز و حلال و حرام و در عمل کوتاهی کنیم.

 حجت الاسلام و المسلمین مدنی تصریح کرد: اگر مجموعه معارف اسلامی را با هم نبینیم، دچار اشتباهات می‌شویم، بنابراین  باید مجموعه دستورات، آیات و روایات و .. را در یک منظومه ببینیم.

وی تأکید کرد: همان خدایی که کریم، بخشنده، رحیم و ارحم الراحمین و بی منتها است، همان خداوند در آیه ۳۹ سوره نجم این اصل را که « وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى؛ و اينكه براى انسان جز حاصل تلاش او نيست»، بنا نهاده است که اگر ما به این اصل توجه داشته باشیم، بسیاری از رفتارهای ما تغییر پیدا می‌کند.

*در کنار اعتقاد به معارف اسلامی، تلاش و عمل هم باید داشته باشیم

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به شخصیت علامه شهید مطهری(ره) اشاره کردو افزود: شهید مطهری(ره) یکی از علمای معاصر بود که تمام بنیان‌های فکری ایشان مرصوص و همه با هم مرتبط است؛ ایشان این نکته را تبیین می‌کنند که اگر ما رحمت، عفو، توسل و شفاعت داریم، اصل «وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى» را هم داریم؛ یعنی در کنار اعتقاد به معارف اسلامی، تلاش و عمل هم باید داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی به روایتی اشاره و عنوان کرد: شخصی خدمت امام علی(علیه‌السلام) آمد و گفت: یا امیرالمؤمنین مرا موعظه کن؛ آن حضرت توصیه‌هایی به آن شخص داشتند که در حکمت ۱۵۰ نهج البلاغه آمده است.

وی ادامه داد: امام علی(علیه‌السلام) می‌فرمایند: «لَا تَكُنْ مِمَّنْ يَرْجُو الْآخِرَةَ بِغَيْرِ عَمَلٍ، وَ يُرَجِّى التَّوْبَةَ بِطُولِ الْأَمَلِ، يَقُولُ فِى الدُّنْيَا بِقَوْلِ الزَّاهِدِينَ، وَ يَعْمَلُ فِيهَا بِعَمَلِ الرَّاغِبِينَ، إِنْ أُعْطِيَ مِنْهَا لَمْ يَشْبَعْ، وَ إِنْ مُنِعَ مِنْهَا لَمْ يَقْنَعْ، ... يَنْهَى وَ لَا يَنْتَهِى؛ وَ يَأْمُرُ بِمَا لَا يَأْتِى، يُحِبُّ الصَّالِحِينَ وَ لَا يَعْمَلُ عَمَلَهُمْ؛ از كسانى مباش كه بدون عمل صالح به آخرت اميدوار است، و توبه را با آرزوهاى دراز به تأخير مى اندازد، در دنيا چونان زاهدان سخن مى گويد، اما در رفتار همانند دنياپرستان است، اگر نعمت‌ها به او برسد سير نمى‌شود، و در محروميت قناعت ندارد، ... ديگران را پرهيز مى‌دهد اما خود پروا ندارد، به فرمانبردارى امر مى كند اما خود فرمان نمى‌برد، نيكوكاران را دوست دارد، اما رفتارشان را ندارد».

*عمل صالح، انسان را به بهشت هدایت می‌کند

مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) تصریح کرد: ما باید به این مسئله توجه داشته باشیم که چقدر زندگی ما علوی است؛ چقدر زندگی افراد با زندگی اهل بیت(علیهم‌السلام) مطابقت دارد؟ و چقدر زندگی و اعمال ما مورد رضایت آن حضرت است تا در مقابل حضرت امیر المؤمنین(علیه‌السلام) شرمنده نشویم.

وی تأکید کرد: متأسفانه انسان دستش در وقت عمل کوتاه، اما در زمان مسئلت و درخواست، فریادش بلند است؛ در حالیکه عمل صالح است که انسان را به بهشت هدایت می‌کند، همانطور که خداوند در آیه ۱۲۳ سوره نساء می‌فرماید: « لَيْسَ بِأَمانِيِّکُمْ وَ لا أَمانِيِّ أَهْلِ الْکِتابِ مَنْ يَعْمَلْ سُوءاً يُجْزَ بِهِ وَ لا يَجِدْ لَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَ لا نَصيراً؛ (فضیلت و برتری) به آرزوهای شما و آرزوهای اهل کتاب نیست هر کس عمل بدی انجام دهد، کیفر داده می‌شود و کسی را جز خدا، ولّی و یاور خود نخواهد یافت».

*اعمال فردی باعث برکت عمر می‌شوند

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با اشاره به اینکه سه حوزه عمل داریم، عنوان کرد: اعمال فردی یکی از حوزه‌های عمل است؛  ما نیاز به اعمال فردی مانند نماز، روزه، حج بین خود و خدای خود داریم که این اعمال بین ما و خداوند دارد.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی اظهار داشت: هر گاه در اعمال فردی هر گاه دچار کسالت می‌شویم، به بزرگان و علمای دین توجه کنیم و ببینیم آنان چگونه عمل کردند.

وی افزود: آیت الله بهجت هر روز در حرم حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) نماز جعفر طیار می‌خواندند؛ شیخ انصاری که همه ما سر سفره ایشان هستیم، از سن بلوغ تا آخر عمر به جز فرائض و نوافل شبانه روزی، سه عمل قرائت یک جزء قرآن کریم، نماز جعفر طیار و همچنین زیارت جامعه کبیره و عاشورا را هر روز در برنامه‌های خود داشتند.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)  تصریح کرد: اعمال فردی باعث برکت عمر می‌شوند، بنابراین تلاش کنیم که در این ایام که برای سحری بیدار می‌شویم، نماز شب بخوانیم.

*اعمال قراردادی از جمله واجبات است

حجت الاسلام و المسلمین مدنی، اعمال اجتماعی را یکی دیگر از حوزه‌های عمل برشمرد و اظهار داشت: اعمال اجتماعی همانند وظیفه اجتماعی ما است؛ انتخابات یکی از اعمال اجتماعی است و اگر شما در انتخابات شرکت نکنید، غیرمتدینین شرکت می‌کنند و نتیجه آن، انتخاب نامناسبی می‌شود.

وی یادآور شد: ما یکسری اعمال قراردادی داریم که سومین حوزه عمل است و جزء واجبات ما محسوب می‌شود؛ زمانی که قراری می‌گذاریم، مدیون می‌شویم؛ به عنوان مثال، روزه استیجاری یکی از هشت روزه واجب است و یا کار اداری ما جزء اعمالی است که بر ما واجب است، یعنی طبق قرارداد ما مدیون هستیم.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)  تأکید کردند: اعمال اداری ما طبق قراردادی که بستیم، یکی از اعمال واجب ما است؛ شما در هر کجا که هستید، باید قراری که به عنوان کار اداری بستید، پایبند باشید.

*حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) الگوی ما در عمل هستند

حجت الاسلام و المسلمین مدنی با بیان اینکه حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) الگوی ما در عمل هستند، تصریح کرد: درباره شخصیت بزرگوار حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) آمده است که «مَا کَانَ فِی هَذِهِ الْأُمَّةِ أَعْبَدُ مِنْ فَاطِمَةَ کَانَتْ تَقُومُ حَتَّى تَوَرَّمَ قَدَمَاهَا؛ کسی عابدتر از فاطمه نیست آنقدر در نماز می‌ایستاد که قدم‌هایش ورم می‌کرد»؛ حضرت رسول اکرم (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) و حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها) آنچنان در محراب عبادت می‌ایستادند که پاهای مبارکشان ورم می‌کرد.

وی  با بیان اینکه حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) صاحب شفاعت هستند؛ گفت: بدون عمل در پیشگاه خداوند به مقامی دست نمی یابیم؛ آنکه در پیشگاه خداوند متعال مقام والایی دارد، در میدان عمل به این مقام والا رسیده است و حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) اینگونه بودند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha