پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام امین عباسی

حوزه/ استاد حوزه علمیه همدان با اشاره به حقانیت صلح امام حسن(ع) گفت: امام(ع) می فرماید اگر من با معاویه صلح نمی کردم در کل زمین یک نفر شیعه باقی نمی ماند و به قطع تمامی شیعیان کشته می شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، حجت الاسلام امین عباسی، بعد از نماز ظهر و عصر امروز در مسجد مدرسه علمیه آیت الله آخوند(ره) همدان، گفت: تبیین مسأله صلح امام حسن(ع) با معاویه برای جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در ادامه افزود: عده ای با اشتباه معنا کردن این مساله می خواهند هر طوری با دشمنان اسلام صلح کنند، اسلام هیچ گاه به دشمنان خود امتیازی نداده است.  ابو سعید یکی از یاران امام حسن(ع) از امام می پرسند چرا با معاویه صلح کردید، امام(ع) در پاسخ می فرماید آیا اعتقاد به امام بودن من داری، او گفت آری.  امام فرمود «اگر حجت خدا کاری کند که دلیل آن را ندانی باید بپذیری».

استاد حوزه علمیه همدان ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) با دشمنان اسلام و کفاری که در حق مسلمین بدترین ستم ها را کرده بودند، در جریان فتح مکه با آنها صلح کردند که آن صلح مشهور به صلح حدیبیه شد، نکته مهم صلح پیامبر(ص) این بود که هیچ امتیازی به شمنان اسلام نداد.

وی اضافه کرد: تنها موردی که پیامبر اکرم(ص) با کفار در صلح حدیبیه پذیرفت این بود که پیامبر(ص) را با نام رسول خدا(ص) در معاهده نخوانند که این مسأله حقی شخصی بود.

حجت الاسلام عباسی ابراز داشت: امام حسن(ع) به ابوسعید گفت صلح من با معاویه همانند صلح پیامبر(ص) با کفار بود، درحالی که مقابل پیامبر(ص) کفار بودند و در مقابل من مسلمانانی بودند که در ایمان مشکل داشتند.

وی در ادامه با اشاره به حقانیت صلح امام حسن(ع) گفت: امام(ع) می فرماید اگر من با معاویه صلح نمی کردم در کل زمین یک نفر شیعه باقی نمی ماند و به قطع تمامی شیعیان کشته می شدند.

وی ادامه داد: معاویه در صفین تجربه حکمیت را داشت و در جنگ با امام حسن(ع) اختلاف داخلی بین مسلمین انداخت و سبب شد تا امام با او صلح کند.

استاد حوزه علمیه همدان بیان داشت: معاویه قصد از بین بردن شیعیان را داشت و به همین سبب امام حسن همانند امام حسین نجگید و با صلح از شیعیان دفاع کرد.

وی در ادامه افزود: امیر المومنین(ع) می فرماید ما مامور حفظ امامت هستیم، صلح امام حسن(ع) سبب حفظ امامت شد، چون معاویه با جنگ می خواست تمام شیعیان را بدون استثنا از بین ببرد.

حجت الاسلام عباسی در ادامه گفت: زمان امام حسین(ع) و واقعه کربلا همانند زمان امام حسن(ع) نبود و یزید توانایی معاویه را نداشت و سلسله امامت در واقعه کربلا باقی ماند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha