جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مشاوره بانوان - تبلیغ بانوان

حوزه / معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران فارس از راه اندازی دفاتر مشاوره در مدارس و برگزاری دوره پودمانی مجازی و آموزش برخط کارشناسان مشاوره خبر داد.

 سیده رقیه علوی، معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران فارس، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در شیراز با اشاره به حدیثی از امام علي (ع) که می فرماید: «کسي که با صاحبان خرد مشاوره کند به سوي رشد(سعادت) هدايت مي شود»، گفت: نياز انسان به راهنمايي و مشورت با ديگران در تصميم گيري، انتخاب و به کار گيري راه حل هاي مناسب در عبور از مشکلات زندگي، بر کسي پوشيده نيست.

وی با اشاره به جایگاه استفاده از خدمات مشاوره‌ای در شرایط پیچیده زندگی امروز و استرس‌های آن، افزود: با توجه به اهمیت این موضوع، بیش از یک دهه است که در اغلب مدارس علمیه خواهران استان فارس، به منظور ارائه خدمات مشاوره‌ای به طلاب و خانواده های آن‌ها و حتی مراجعه کنندگان خارج از مدرسه، دفاتر مشاوره راه اندازی شده است.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران فارس، عمده فعالیت مشاوران را در واحدهای حوزوی مقطع سطح دو دانست و تصریح کرد: بر اساس آیین‌نامه، در آن دسته از واحدهای حوزوی که ۳۱ تا ۱۲۰ طلبه دارند، یک مشاور، واحدهایی که ۱۲۱ تا ۱۸۰ طلبه دارند، دو مشاور و در واحدهای حوزوی که بیش از ۱۸۰ طلبه دارند، سه مشاور فعالیت می‌کنند.

علوی به بیان برنامه‌های مشاوران در زمینه مسائل خانوادگی، اخلاقی و تحصیلی طلاب پرداخت و گفت: برگزاری جلسه با طلاب در مورد موضوعات خانوادگی، برگزاری جلسه با خانواده طلاب در مورد مسائل تحصیلی و همکاری با مدیر و معاونان مدارس علمیه در مورد امور تحصیلی طلاب، از جمله فعالیت‌های مشاوران در خصوص مسائل خانوادگی، روحی روانی و تحصیلی می باشد.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران  فارس، در خصوص نحوه حضور مشاوران در مدارس گفت: این افراد سه روز در هفته به میزان ۱۸ ساعت در مدارس فعالیت و هر دو ماه یک بار گزارش عملکرد خود را  به معاونت فرهنگی تبلیغی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران ارسال می‌کنند و در صورت نیاز راهنمایی می‌شوند.

وی با تأکید بر رصد فعالیت مشاوران از سوی واحد مشاوره و اخلاق معاونت فرهنگی مرکز مدیریت، خاطرنشان کرد: به صورت سالانه کارنامه حاوی نمره آزمون دوره ضمن خدمت، کیفیت مشاوره‌های ارائه شده و کیفیت ارسال گزارش برای هر مشاور صادر می شود.

علوی با اشاره به تشکیل کمیته علمی مشاوران حوزه‌های علمیه خواهران، اظهار کرد: در واحد مشاوره معاونت فرهنگی مرکز، یک کمیته علمی متشکل از اساتید متخصص در زمینه های مختلف، پاسخگوی سؤالات مشاوران هستند و در صورتی که سایر مشاوران با مشکلی مواجه شوند، آنان را راهنمایی می‌کنند.

وی به بیان نحوه گزینش مشاوران در واحدهای حوزوی پرداخت و اضافه کرد: دانش‌آموختگان سطح سه(کارشناسی ارشد) حوزه‌های علمیه خواهران که از نظر مدیران مدارس علمیه واجد صلاحیت فعالیت به عنوان مشاور هستند، به معاونت فرهنگی تبلیغی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران معرفی شده و در مصاحبه شرکت می‌کنند. این داوطلبان در صورت کسب امتیاز لازم در مصاحبه، در دوره‌های آموزشی حضوری و غیرحضوری شرکت می‌کنند و پس از آن به عنوان مشاور در مدارس به فعالیت می‌پردازند.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران فارس با اشاره سابقه 10 ساله فعالیت مشاوران در مدارس استان، گفت: تاکنون 10  فراخوان جهت جذب و پذیرش مشاوران از سوی معاونت فرهنگی مرکز انجام شده که در حال حاضر 23 مشاور در 20 مدرسه استان موفق به کسب مجوز مشاوره شده‌اند و برای سایر مدارس نیز افراد واجد شرایط در فراخوان های جدید معرفی خواهند شد.

علوی در پایان گفت: از خرداد ماه نیز جهت ارتقاء سطح دانش و آگاهی مشاوران نسبت به موضوعات و مسائل روانشناختی و تربیتی اسلامی در سامانه کوثر نت، بزرگترین شبکه اجتماعی طلاب خواهر سراسر کشور، دوره پودمانی آموزش مشاوران راه اندازی شده که به آموزش برخط مشاوران خواهد پرداخت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha