پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
طباطبایی

عضو خبرگان رهبری گفت: این که امام حسین علیه السلام فرمودند: مردم عبد دنیا هستند یعنی آنها بنده دنیا هستند و دنیا را به جای خداوند هدف قرار می دهند که اگر چنین نباشد و دنیا را وسیله ای برای رسیدن به خدا در نظر بگیرند، سعادتمند خواهند بود .

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، شامگاه چهارشنبه در جمع سوگواران اباعبدلله الحسین(ع) در منزل رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان اظهار کرد: امام حسین(ع) یک بار در بین راه کربلا و بار دیگر در خود کربلا فرمودند، "الناس عبید الدنیا"  ایشان در مسیر کربلا سواری را دیدند و از او پرسیدند که وضعیت کوفه چگونه است؟ آن مرد پاسخ داد: قلب مردم کوفه با شماست، ولی شمشیرشان علیه شماست و آنها در حالی که شما را دوست دارند، بنابر جنگ با شما دارند! و آن زمان بود که حضرت فرمودند مردم بندگان دنیا هستند و دل به دنیا بسته اند و دین لغلغه زبان شده است و در امتحان و سختی فرد دیندار کم است!

وی اشاره کرد:در قرآن و در کلام حضرت علی(ع) از دنیا بد گفته اند به عنوان در آیه ۲۰ سوره حدید آمده است که "الدُّنْيا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ". حضرت علی(ع) نیز می فرمایند« دنیای شما در نظر من از برگ درختی که ملخ جویده باشد و از دهان خارج کرده باشد بدتر و بی ارزش تر است» و نیز حضرت گفته اند دنیای شما از نظر من از آب بینی بز زکام بدتر است!

آیت الله طباطبایی نژاد تصریح کرد: ولی در جای دیگر داریم که حضرت علی(ع) به کسی که از دنیا بد می گفت، تشر زدند و فرمودند«ای کسی که فریب دنیا را خورده ای و مغرور دنیا شده ای آیا زمانی که به تشییع جنازه پدرت رفتی گول خوردی؟ و یا وقتی که مادرت را زیر خاک می کردی گول خورده ای؟ این ها بیداری بودند، چقدر مریض داری کردی و بالای سرشان گریه و دعا کردی و بعد دیدی که فوت کردند، اینها گول دنیا نیست، بلکه هشدار است که ما هم به این روز خواهیم رسید پس، از دنیا بدگویی نکن

وی افزود: حضرت امیر(ع) ادامه می دهند« این دنیا محل سجده و عبادت خداوند و آماده شدن برای قیامت است، در این دنیا فرشتگان به مومنین دعا می کنند، دنیا بازار اولیاء خداست که در این بازار رضایت خدا را جلب می کنند که نتیجه آن رسیدن به بهشت است .

امام جمعه اصفهان بیان کرد: در طول تاریخ علمای اخلاق، از قبل اسلام تا به حال در مورد دنیا تامل داشته اند و بسیاری از علمای قبل از اسلام دنیا را ذاتا بد می دانستند ولی ما چون بر این باوریم که دنیا را خداوند حکیم خلق کرده است، این عقیده را قبول نداریم چون خداوند در قرآن بر مواردی که از دنیاست(خوشید، ماه، شب، زمین، آسمان و حتی به جان انسان و...) قسم خورده است، پس یعنی دنیا را قبول دارد و می خواهد اهمیت آن را به ما بفهماند.

وی اذعان کرد: بعضی ازعلمای اخلاق اسلامی گفته اند که دوست داشتن دنیا بد است، که این هم جای بحث دارد چون دنیا را خود خداوند خلق کرده و مال دنیا و حب ریاست رمز زندگی است که باید به خاطر آن سر کار رفت و یا حب به همسر و فرزند لازمه زندگی است و حق است که اگر حب نبود پس حب به دین و ائمه هم معنایی نداشت! پس این علاقه ها از حکمت های الهی است.

مدیر حوزه علمیه اصفهان یادآور شد: این که امام حسین علیه السلام فرمودند: که مردم عبد دنیا هستند یعنی آنها بنده دنیا هستند و دنیا را به جای خداوند هدف قرار می دهند که اگر چنین نباشد و دنیا را وسیله ای برای رسیدن به خدا در نظر بگیرند، سعادتمند خواهند بود .

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha