پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
همایش «حوزه، اربعین و جاذبه های حسینی»

حوزه/ مدیر مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه در توصیه های مهمی به زائران طلبه اربعین از آنها خواست که با حفظ شان حوزه و روحانیت پاسدار وحدت، کیان مکتب تشیع و رفع مباحث ایران هراسی و شیعه هراسی و ایران هراسی باشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‎الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری عصر امروز در همایش حوزه و جاذبه های حسینی(ع) اربعین، در مدرسه عالی دارالشفاء قم، با ذکر این مطلب که امروزه شاهد حاکمیت مقتدرانه اسلام هستیم، گفت: خوشبختانه در عصری به سر می بریم که اسلام دارای یک نقش فعال و سازنده است و در آینده نیز این نقش پررنگ تر خواهد شد.

وی افزود: چند دهه قبل، دو نظام معرفتی بسیار مهم که بنیان دو نظام سلطه شرق و غرب بودند در یک نقطه اشتراک داشتند و آن هم اینکه دین، تحول زا و انقلابزا نیست و نمیتواند عرصه‌های زندگی بشر را مدیریت کند؛ در یک مکتب دین را افیون تودهها میگفتند و مکتب دیگر، دین را بدون کارایی در عرصه‎های مختلف عنوان می کردند.

مدیر مرکز ارتباطات و بین‎الملل حوزههای علمیه با ذکر این مطلب که در چنین بستری، انقلاب اسلامی شکل گرفت، اظهار کرد: انقلابی که با رهبری امام راحل و جانفشانی شهدای راه انقلاب ثابت کرد که دین می تواند فراتر از عرصه های فردی و شخصی زندگی نقش آفرین باشد و دین دارای حاکمیت سیاسی شد.

وی یادآور شد: منظور از دین نیز قرائت اسلام ناب است؛ امروزه بر عکس گذشته، دین به عنوان یک عنصر فعال در عرصه ملی و بین المللی دارای نقش و جایگاه است؛ دشمنان اسلام، تا مدتی بیان می‎کردند که این نقش، نقش دین نیست؛ بلکه در امام راحل است؛ ولی پس از رهبری آیت الله العظمی خامنه ای گفتند که این نقش تنها در ایران منحصر است؛ ولی سپس در لبنان و عراق نیز نقش آفرین شد.

حجت‎الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری ابراز داشت: رهبر انقلاب فرمودند که ما در مسیر عبور یک پیچ تاریخی هستیم چون مسیر تاریخ در حال دگرگون شدن است؛ آنچه در تاریخ در حال تحول است، نقش آفرینی تمدنی است؛ این پیچ تاریخی می تواند، تمدن نوین اسلامی را در پس خود ببیند؛ به شرطی که به نقش مهم خود در این عرصه عمل کنیم؛ اگر نخبگان حوزوی به وظیفه خود عمل کنند موفق خواهیم شد.

وی افزود: در چنین بستری در خلال سالهای اخیر، فرهنگ اربعین شکل خاصی به خود گرفت؛ رهبر فرزانه انقلاب در سال 67 فرمودند که اربعین، یک ودیعه الهی و تعبیه مکتب اهل بیت(ع) است، برای اینکه ما مسلمانان به اهداف عالیه اسلامی برسیم.

مدیر مرکز ارتباطات و بین‎الملل حوزههای علمیه کشور بیان کرد: این ودیعه الهی امروز ابعاد گسترده ای دارد؛ مکاتباتی نیز صورت گرفته و در 8 تا 10 مورد، در کتاب گینس اولین ها را به خود اختصاص داده؛ اربعین بزرگترین پیاده روی فرهنگی تاریخ بشریت، بزرگترین سفره داوطلبانه تاریخی(سرو 700میلیون غذا) و... محل ظهور عشق و شوق است؛ این جریان تنها با یک مدیریت پنهان الهی و دست محبت اهل بیت(ع) هدایت می‎شود.

وی گفت: بازتعریف نگاه ما به اربعین بسیار مهم است؛ می توان اربعین را از جمع زائران اهل بیت(ع) به محبان تمدن ساز و تمدن خواه ارتقاع داد؛ می‎توانیم در این راه پیمایی عظیم همت خود را به سمت جمعی که در پرتو زیارت حضرت میخواهند به یک تمدن نوین برسند ارتقاع دهیم؛ برای رسیدن به این هدف باید برخی از محورهای تمدن ساز اسلام را تبیین کنیم.

حجت‎الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری تصریح کرد: اهتمام به وحدت و یکپارچگی در این جریان عظیم از جمله این محورهای تمدنی است؛ دست‎های بسیاری در کار است که این وحدت رقم نخورد؛ به همین خاطر سعی می کنند اختلافات را بسط دهند؛ جریان هایی در کار است که این یکپارچگی و انسجام را بهم بزنند؛ نقش علما و طلاب آن است که از مباحث اختلافی دوری کنند.

وی افزود: توجه به ابعاد فرادینی و انسانی اربعین از دیگر مباحثی است که باید در این زمینه به آن توجه کرد؛ رفع ایران هراسی، شیعه هراسی و اسلام هراسی از دیگر فعالیت هایی است که باید در اربعین انجام داد.

مدیر مرکز ارتباطات و بین‎الملل حوزههای علمیه بیان کرد: بهره گیری از فرصت فضای مجازی برای ارایه این عظمت در جهان از جمله وظایف مهم طلاب است که باید اسلام واقعی را به دنیا ارایه دهیم؛ در این سفر باید به مرجعیت عراق احترام گذاشت.

وی گفت: باید بر روی پیام های راهبردی مقام معظم رهبری تمرکز داشته باشیم؛ تکریم از حشدالشعبی و تبریک به ملت و مرجعیت عراق و همچنین پیروزی در مساله کردستان که یک عنایت خاصه اهل بیت(ع) بود، بسیار مهم است؛ زیرا دشمنان می خواستند یک اسراییل دیگر را در قلب جهان اسلام تعبیه کنند.

حجت‎الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری اظهار داشت: این مساله نشان داد که سیاست جمهوری اسلامی از بین بردن تنش ها دوری از تنش و جنگ است؛ غیر از این که ما برای حفظ محور مقاومت مجبور به ورود شدیم، کشور ما همیشه سعی در تنش زدایی در منطقه را دارد.

وی افزود: طلاب باید تمدنی فکر کنند و تمدن درس بخوانند و مجاهدانه و خالصانه عمل کنند تا به تحقق رویکرد تمدن اسلامی کمک کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha