شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
استاد حوزه

حوزه/ استاد هنر خوشنویسی گفت:خوشنویسی هنری عرفانی و اسلامی و به عنوان مقوله ای فرهنگی وخوشنویسی تنها هنری است که دستخوش تغییر نشده و ابتذال و انحراف به آن ورود پیدا نکرده است.

حجت الاسلام هاشم مالکی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، به هنر خوشنویسی اشاره کرد و گفت: استفاده از خوشنویسی به عنوان نمادهای قزوین که لقب پایتختی این هنر در کشور را دارد باید به طور جدی از سوی مدیران مدارس علمیه برای طلاب ،اساتید وروحانیون به صورت جدی دنبال شود.

وی افزود: وقتی قزوین به عنوان پایتخت خوشنویسی ایران مطرح است، این نام گذاری باید جلوه و نمود بیرونی نیز داشته باشد.

وی ادامه داد: شورای خوشنویسی قزوین باید براساس یک برنامه زمان بندی شده، به ارتقاء جایگاه این هنر بپردازد تا هنر خط به عنوان یک موضوع فرهنگی بیشتر مورد توجه مردم فرهنگ دوست استان قرار بگیرد.

این استاد حوزه ودانشگاه خاطرنشان کرد: مشکلی اصلی هنر خوشنویسی ما این است که درست معرفی نشده و باید بدانیم که چه گوهری در دست ما هست و سپس به داخل ایران و سپس به خارج از ایران معرفی نماییم.

حجت الاسلام مالکی تصریح کرد: ارائه هنر خوشنویسی در مملکت ما، تحمیل شدن یک شیوه است و این تحمیل شدن در سراسر نهادها و انجمن‌های هنری ریشه دارد و نه تنها با روح هنر مغایرت دارد بلکه به خوشنویسی هم آسیب می‌زند.

وی افزود: متاسفانه ما در این حوزه یکپارچگی نمی‌بینیم و خیلی پراکنده عمل شده است؛ علاوه بر آن روش‌های آموزشی نیز به ‌روز نیست و البته اساتیدی هستند که سعی می‌کنند شیوه‌های نوینی را در بحث آموزش بیاورند اما باز هم در یک مسیر مشخص کار شده است .

وی با اشاره به قدمت بسیار هنر خوشنویسی در ایران  تصریح کرد: خوشنویسی یک هنر دیرینه و چند هزار ساله است که باید با آن جدی‌تر برخورد نماییم.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: با ظهور اسلام، خوشنویسی در ایران از ارزش و اعتبار خاصی برخوردار شد و پس از آن در این عرصه کسانی وارد شدند که ضمن داشتن خط نکو اهل کمال و معرفت بودند و در هنرهای دیگر نیز سر رشته داشتند.

وی به برگزاری کلاسهای خوشنویسی برای طلاب ،اساتید و روحانیون حوزه علمیه قزوین اشاره و بیان داشت: همانطور که برگزاری کلاسهای عربی امروز در مدارس علمیه برای طلاب ضروری واجباری است ،آموزش خط هم باید برای طلاب واساتید اجباری باشد تا یک طلبه وروحانی علاوه بر کار تبلیغ بتواند هنر خوشنویسی را در جامعه ترویج وگسترش نماید.

یادآور می شود، حجت الاسلام مالکی علاوه بر تدریس در حوزه و دانشگاه، حدود 20 سال کار هنر خوشنویسی را برای جوانان شهر علاقه مند در شهرستان آبیک انجام داده است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha