شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله العظمی مکارم  در دیدار وزیر آموزش و پرورش

حوزه/رئیس دفتر تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال آینده کتاب مدیریت خانواده، سبک زندگی اسلامی و دینی تالیف خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، محمود امانی طهرانی امروز در دیدار وزیر آموزش و پرورش با آیت الله مکارم شیرازی، با ارائه گزارش کوتاهی افزود: در دفتر تالیف کتب درسی دو نوع فعالیت « تولید برنامه های درسی» و « تولید کتاب های درسی » را در دستور کار داریم.

وی اظهارداشت: از زمانی که اسناد تعهدی و برنامه درسی به صورت ملی به وجود آمد، رویکرد حاکم در برنامه ها، رویکرد فطرت گرایی توحیدی و رویکرد فرهنگی و تربیتی می باشد که در همه برنامه ها مورد توجه قرار گرفته است.

امانی طهرانی ادامه داد: در درس دینی 4 محور اصلی اعتقادات، احکام، اخلاق و سیره پیشوایان دینی مورد توجه و مطالب پیرامون این موضوعات تدوین شده که این مهم مجزا از قرآن می باشد، چرا که قرآن کریم درس جدایی به خود اختصاص داده است.

رئیس دفتر تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش ابراز داشت: در هر یک از محورها سیر منطقی ملایمی را چیده ایم در باب اعتقادات هدف را این قرارداده ایم که کودکان از خدای مهربان 4 صفت مهربانی، بخشندگی، دانایی و توانایی آشنا شوند و احساس امنیت و آرامش خاطر کنند، در دوره دوم ابتدایی چهارچوب اولیه اصول عقاید و نتیجه این بخش تعلق خاطر کودکان به این موضوعات می باشد.

وی با بیان اینکه در دوره اول متوسطه چهارچوب کلی معارف دینی به منظور هویت یابی دینی می باشد، افزود: در دوره دوم متوسطه سه سال پایانی وجه استدلالی دین مدنظر می باشد تا در برابر شبهات، صیانت از دین را فرا بگیرند. ما در این متون عمده دیدگاه های شهید مطهری را بر اساس نیازهای امروز مورد بهره برداری قرارداده ایم و در در سایر دروس به صورت واقعی در تعلیم و تربیت دینی را در عمل اجرا کرده ایم.

امانی طهرانی ادامه داد: در سال جاری کتاب جدیدی به نام « انسان و محیط زیست » که 7 مبحث مهم اصلی محیط زیست آب و خاک و انرژی و ... می باشد را تدوین کرده ایم، مولفین این اثر با اعتقاد در هر یک کدام از این درس ها آیاتی مرتبت را یافته اند و ذیل درس نگاشته اند و در واقع ارتباط موضوعی دروس با آیات قرآن مورد تاکید قرار گرفته است.

رئیس دفتر تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برخی از اقدامات و طرح های صورت گرفته در دفتر تالیف کتب درسی، گفت: در ویدئویی آموزشی بخش زیادی از آیات الهی، ترجمه و تفسیر آیات را برای معلمین نمایش داده می شود و همچنین ظرافت هایی را در دروس تاریخ با توجه به ایجاد روحیه پژوهش گری و تحلیل تاریخی مبعث پیامبر(ص) تا دوران صفویه و البته موضوعاتی مانند قیام عاشورا و برخی از وقایع اسلامی به خوبی تبیین شده است.

وی ادامه داد: ما در متون تاریخ اسلام خود خلاصه ای از نوشته های علامه عسگری در باب نقش ائمه(ع) در احیای دین را در کتب تاریخی آورده ایم و از دیگر برنامه های دیگر نگارش سه کتاب پیشگیری از اعتیاد با رویکرد اسلامی و ایرانی می باشد که همراه با کتب مدیریت خانواده، سبک زندگی اسلامی و دینی، سال آینده در چرخه آموزش قرار خواهند گرفت.

امانی طهرانی گفت: آنچه در رسانه ها پیرامون کاهش ساعات درس دینی سخن گفته می شود، واقعیت ندارد، ما از محتوا هرگز کم نکرده ایم، چرا که وجه استدلالی با تلاش های صورت گرفته در مدارس غلبه پیدا کرده و دانش آموزان زیادی این توانایی را با توجه به محتواهای دینی کتب درسی به دست آورده اند.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha