شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت‌الله العظمی نوری‌ همدانی

حوزه/ نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله حسین محمدی لائینی، نماینده فقید مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری، با سخنرانی آیت الله العظمی نوری همدانی، در نکا برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله حسین محمدی لائینی، نماینده فقید مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری، در نکا برگزار می شود.

 این گنگره با سخنرانی  آیت الله العظمی نوری همدانی، یک شنبه 23 اردیبهشت در مصلی امام خمینی(ره) شهرستان نکا برگزار خواهد شد.

این گزارش می افزاید؛ این کنگره از سوی دانشگاه آزاد سلامی واحد نکا و با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شورای سیاست گذاری ائمه جمعه و دیگر نهادهای فرهنگی نکا برگزار می شود.

نگاهی به زندگینامه آیت الله محمدی لائینی(ره)

در سال 1301، در روستاي ملاّ محله هزار جريب «لائي» فرزندي پا به عرصه وجود گذاشت، که نامش را حسين نهادند. در 8 سالگي پدر خويش را که 31 سال بيش نداشت، از دست داد و تحت تکفّل و سرپرستي مادر گرامي خود قرار گرفت. مادر او که از زنان بسيار مؤمن روستا بود، تمام همت خود را بر اين گمارد که فرزندش را در راه پدر گراميش تربيت کند و به همين جهت در همان اوان کودکي روحيه طلبگي را در او ايجاد کرد.

تحصيل 

آيت اللّه محمدي از 8 سالگي نزد عموي خويش شروع به تحصيل علوم ديني کرد(5) و دروس ابتدايي حوزه را از او فرا گرفت. عموي او که مرد دانا و پرهيزگاري بود، بر امور تحصيلي اش نظارت مي کرد.

آيت اللّه محمدي دروس سطح را در حوزه علميه منطقه نزد اساتيد آن منطقه فرا گرفت و پس از آن، به محضر عالم و عارف نامي استان مازندران، حضرت آيت اللّه العظمي کوهستاني رسيد تا سطوح عاليه را از وي فرا بگيرد.

وي در سال 1338، بعد از کسب اجازه از آيت اللّه العظمي کوهستاني، جهت ادامه تحصيل علوم اسلامي، در 25 سالگي به نجف رفت و در طول 14 سال تحصيل در حوزه علميه نجف، از محضر اساتيد آن جا استفاده برد، سپس در سال 1342 - در حالي که دو دوره در درس خارج اصول شرکت کرده بود و اکثر کتب فقه در بحث عبادات و معاملات را گذرانده بود. - با کسب اجازه اجتهاد از علماي نجف، به ايران بازگشت.(6)

اساتيد

آيت اللّه محمدي از محضر علماي بزرگي نظیر آيت اللّه حاج آقا مير تقي نصيري، آيت اللّه العظمي شيخ محمد کوهستاني، آيت اللّه العظمي حاج ميرزا حسن يزدي، آيت اللّه حاج سيد محمود شاهرودي و آيت اللّه العظمي ميرزا هاشم آملي کسب فیض نمود.

قبل از انقلاب 

آيت اللّه محمدي در زمان طاغوت که کشور در خفتان و رعب و وحشت بود و کسي جرأت به زبان آوردن نام مبارک امام؛ را نداشت، علناً و در اجتماعات مختلف از حضرت امام پشتيباني مي کرد و دائماً خطر انحطاط جامعه را به مردم گوشزد مي کرد. او در قيام هاي مردمي عليه رژيم منحوس و فاسد پهلوي همواره پيشرو بود، تا آن جا که طلايه دار دسته هاي تبليغي بود.

بعد از انقلاب 

حضور در جبهه ها با لباس رزم، نماينده مجلس خبرگان

رحلت و محل دفن 

آيت اللّه محمدي سرانجام در اثر بيماري، در مهر ماه 1372ش. (21 ربيع الثاني 1414 ق.) جهان فاني را وداع گفت و پيکر پاک آن بزرگمرد، پس از تشييع جنازه با شکوه و بي نظير در استان مازندران و خواندن نماز بر آن جسم پاک توسط حضرت آيت اللّه نصيري، به قم منتقل شد و سرانجام بدن مطهّر آيت اللّه محمدي درکنار مقبره شهيد آيت اللّه آقا شيخ فضل اللّه نوري؛ به خاک سپرده شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha