پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 451359
۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴
معاونت تبیلغ حوزه کرمان

حوزه/ حجت الاسلام عباس رضایی در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در کرمان به تبیین فعالیت های این معاونت پرداخت.

خبرگزاری «حوزه»- کرمان/ تبلیغ و تحصیل همواره به عنوان دو رسالت اصلی طلاب در حوزههای علمیه به شمار میرود که طلاب بایستی از ابتدای ورود به حوزههای علمیه، در کنار تحصیل علوم دینی به فراگیری فنون تبلیغ متناسب با مسائل روز و نیازهای جامعه بپردازند و پس از گذراندن چند سال از تحصیل خود، برای جامه عمل پوشاندن به «زکات العلم نشره»، به روستاها و شهرهای مختلف جهت تبلیغ اسلام سفر کنند.

در طول تاریخ تشیع، روحانیون همواره برای تبلیغ با از خود گذشتگی زیاد، در نقطه نقطه جهان اسلام حضور داشته و در دورترین نقاط و با تحمل مشقت و سختیهای فراوان در جهت رشد و تربیت مسلمانان تلاش کردهاند اما نبود سازمانی واحد و تشکیلاتی منسجم، همیشه خلا بزرگی در تکمیل موفقیتهای تبلیغی روحانیون بوده است.

با پیروزی انقلاب اسلامی و تقویت حوزههای علمیه این نقص نیز برطرف شده و امروزه در تمامی استانها معاونتهای تبلیغ به برنامهریزی، پشتیابنی و تقویت مبلیغن پرداخته و امروزه مبلغین در دورترین نقاط و در سخت ترین شرایط، با برنامه ریزی و حمایت بهتری روبرو هستند و به تبلیغ دین میپردازند.

استان کرمان به عنوان یکی از پهناورترین استانهای کشور، دارای قومیتها، مذاهب و اقلیمهای متفاوتی است که برای سامان دهی امر تبلیغ و پشتیبانی مبلیغن نیاز به انسجام داشته که در طی این سالها معاونت تبلیغ حوزه علمیه کرمان این نقش را به عهده گرفته است.

در همین راستا خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان، در جهت تبیین فعالیتهای معاونت تبلیغ حوزه علمیه کرمان از مهر ماه سال 1396 تا خرداد 1397 به سراغ حجت الاسلام عباس رضایی معاون تبلیغ حوزه علمیه کرمان رفته و وی به ارائه گزارشی در رابطه با اقدامات این معاونت در این مدت پرداخته است.

حجت الاسلام رضایی معاون تبلیغ حوزه علمیه کرمان در رابطه با فعالیتهای این معاونت، گفت: امروز در استان کرمان تعداد 174 مبلغ در قالب طرح هجرت داریم که در این طرح روحانی به همراه خانواده در روستای محل تبلیغ خود استقرار داشته و به امور تبلیغی در قالب کلاس، نماز و حضور در مدارس میپردازد. طرح دیگر طرح بینات است و شامل  طلاب در حال تحصیلی میشود که در ایام تعطیل و اوغات فراقت خود به تبلیغ میپردازند که در این طرح در کل استان سی و نه نفر شرکت کردهاند. این طرح موجب ایجاد انگیزه تبلیغی برای طلاب میشود و هم به نوعی کارورزی  برای آمادگی تبلیغی طلاب در آینده است و هم اکنون نیز در بعضی شهرستانها طلاب با فعالیت در این طرح محل ها و مساجدی که خالی از مبلغین بودهاند را پر کردهاند.

وی افزود: مبلیغن ساعتی مدارس، دیگر طرح در معاونت تبلیغ است که براساس آن مبلیغن خواهر و برادر در کنار دیگر فعالیت های تبلیغی خود در شهرهای استان، روزانه چند ساعت به مدارس مراجعه میکنند و به تبلیغ برای دانش آموزان در قالبهای مختلف میپردازند که شاهد ایجاد جو صمیمی میان روحانیون و دانش آموزان شده است و این موضوع بر اجرای طرحهای تربیتی بر دانش آموزان موثر بوده است.

معاون تبلیغ حوزه علمیه کرمان در رابطه با برنامه این معاونت در ارزیابی و تقویت علمی مبلغین گفت: برای تقویت، پشتیبانی علمی و ارزیابی دقیق از سطح علمی مبلیغن هرساله این معاونت در دو نیم سال آزمون هجرت و ضمن خدمت را در زمینههای تفسیر، تاریخ، فرق، احکام و ادبیات برگزار میکند. در کنار این موضوع برای به روز کردن دانستههای مبلیغن در موضوعات و شبهات مختلف، هرساله معاونت استان اقدام به برگزاری دورههای دانش افزایی با توجه به مناسبات و مسایل همان سال میکند که امسال دورههای طرح معارفی امام صادق(ع)، طرح معارفی حضرت زهرا(س)، کارگاه جلسات قرآنی خانگی مسجد محور و کارگاه مهارتهای تبلیغی را برگزار کردیم و در کنار این موضوعات با تامین کتب مورد نیاز و ارتباط گیری مستمر با مبلیغن از طریق فضای مجازی، تلاش در پشتیبانی کامل از مبلغین را داشتیم.

وی افزود: در کنار تمامی این مسائل، امسال به امور و فضاهای تبلیغی نو در قالب هنر و فضای مجازی اهتمام خاصی داشتیم و در اولین گام، اقدام به برگزاری سومین دوره شب شعر طلاب و روحانیون کرمان در هفتم بهمن ماه سال گذشته کردیم که خوشبختانه با استقبال خوبی روبرو شد. البته قابل ذکر است پیش از این، دو دوره شب شعر طلاب و روحانیون کرمان توسط معاونت امور طلاب و دانش آموختگان حوزه کرمان برگزار شده است. همچنین در سالی که گذشت در نظر داشتیم با شناسایی طلاب و روحانیون فعال در فضای مجازی و آموزش و تقویت آنها، گروههای مبلیغن مجازی در استان کرمان را راه اندازی کنیم که این مساله در دستور کار میباشد و انشالله به زودی اجرایی میشود.

حجت الاسلام عباس رضایی به اقدامات معاونت تبلیغ در جهات حمایتهای مادی و زیرساختی از مبلغین پرداخت و تصریح کرد: یکی از نیازهای مبرم مبلغین، وجود امکانات و زیرساختهایی چون خانه عالم است که در این راستا امسال هم همانند سالهای گذشته پیگیری تکمیل و ساخت خانههای عالم در روستاها را مورد توجه قرار دادیم. در کنار این موضوع برطرف نمودن دغدغههای مالی مبلغین، خصوصا در زمانی که مبلغ در شرایط خاصی قرار میگیرد نیز از وظایف معاونت به شمار میرود که برای این موضوع شرایطی را ایجاد کردیم تا مبلغینی که نیاز به وام ضروری دارند با معرفی به بانک و دریافت وام بتوانند مشکل خود را برطرف کنند.

وی، گسترش امور تبلیغی به مردم و استفاده از ظرفیت مردم در تبلیغ دین را یکی دیگر از اقدامات این معاونت برشمرد و اظهار کرد: یکی از اتفاقات مهمی که کمک شایانی به پیشبرد تبلیغ مبلغین میکند، استفاده از ظرفیت مردم در امور تبلیغی است. مردم متدین میتوانند به عنوان بازوی مبلغین سرعت بیشتری به مسایل تبلیغی بدهند و از جهت دیگر در روستاها و فضاهایی که امکان ارسال مبلغ وجود ندارد، میتوان با شناسایی افراد متدین و فعال در آن مناطق و آموزش به آنها، به تبلیغ و گسترش آموزشهای دینی در آن مناطق پرداخت. برای این موضوع در طرح رابطین فرهنگی افراد متدین متقاضی به همکاری را شناسایی کردیم و آنها را با مبلغین مورد نظر مرتبط ساختیم و دوره آموزشی آنها را در استانهای بم و کهنوج برگزار کردیم.

وی افزود: راه اندازی پنجاه و هشت گروه مردمی فرق و ادیان نیز از دیگر اقدامات این معاونت بوده که همچون طرح رابطین فرهنگی، در این طرح اقدام به آموزش مردم در موضوع فرق و ادیان در مناطق مشترک فرقهای یا در معرض آسیب که روحانی مستقر ندارند، کردهایم.

معاون تبلیغ حوزه علمیه کرمان محرومیت زدایی و اجرایی کردن طرحهای اقتصاد مقاومتی در مناطق محروم را از جمله فعالیتهای مبلغین استان کرمان خواند و در این رابطه گفت: یکی از اقدامات مهم مبلغین در کنار کار فرهنگی در مناطق تبلیغی علی الخصوص در مناطق محروم، اجرا کردن طرحهای اقتصاد مقاومتی و محرومیتزدایی از آن مناطق است که در این راستا معاونت تبلیغ حوزه علمیه کرمان در همکاری با قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه، اقدام به اعزام یازده مبلغ به نقاط مورد نیاز در شهرستانهای عنبرآباد، ریگان و شهداد کرده تا بتوانیم در ریشه کن کردن فقر در استان گامی مهم برداریم.

وی افزود: یکی از برنامههایی که هرساله معاونت تبلیغ حوزه علمیه کرمان در برنامه خود دارد، جلسه با مسئولین استانی و کشوری است تا با ایجاد هماهنگی و تفاهم با مسئولین بتوانیم فضای کاری مبلغین را گسترش دهیم. امسال نیز جلسات متعددی را با سازمان تبلیغات، آموزش و پرورش، سپاه، بسیج و ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش داشتیم.

حجت الاسلام رضایی، سرکشی و بازدید از مناطق تبلیغ را از دیگر فعالیتهای این معاونت برشمرد و بیان کرد: برای نظارت دقیق و اطلاع داشتن از شرایط مناطق تبلیغی و مبلغین، هرسال به تمام مناطق تبلیغی در سطح استان سرکشی میکنیم و ضمن بازدید از شرایط و امکانات مبلیغن، در صحبت شفاهی با مردم از میزان رضایت آنها از مبلغ و مشکلات موجود مطلع میگردیم.

معاون تبلیغ حوزه علمیه کرمان در پایان به دیگر فعالیت ‏های این معاونت اشاره کرد و گفت: توجه به مسایل و اتفاقات استان از طریق در اختیار قرار دادن وجوه کفاره یا کمکهای مردمی به مبلغین برای کمک به نیازمندان یا رفع مشکلات مردمی در حوادثی چون زلزله و مشاوره بهزیستی در موضوعات بیان احکام شرعی فرزندخواندگی از دیگر فعالیتهای این معاونت بوده است.

انتهای پیام.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha