پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله بهجت

حوزه/ مى شنیدیم و باور نمى کردیم؛ لذا به یکى از معاصرین ما گفته بودند در زمان ما در یک شب، هفتاد نفر در قنوت نماز وتر دعاى ابوحمزه می خواندند. ایشان بلند شده بود و خود در یکى از شب هاى ماه رمضان احصا (شمارش) کرده بود و دیده بود ...

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، هفته نامه «افق حوزه» در ویژه نامه ای به مناسبت نهمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی محمدتقی بهجت به انتشار سیره اخلاقی، علمی، عملی و سلوکی این سالک الی الله پرداخته که در شماره های گوناگون تقدیم حضور شما علاقمندان می گردد.

* سیره عملی علما در شب های ماه رمضان

مى شنیدیم و باور نمى کردیم؛ لذا به یکى از معاصرین ما گفته بودند در زمان ما در یک شب، هفتاد نفر در قنوت نماز وتر دعاى ابوحمزه می خواندند. ایشان بلند شده بود و خود در یکى از شب هاى ماه رمضان احصا (شمارش) کرده بود و دیده بود در حرم حضرت امیر علیه السلام و رواق و اطراف حرم، پنجاه نفر در قنوت وتر مشغول دعاى ابوحمزه هستند.

بسیارى از بزرگان شبهاى ماه رمضان را بیدار می ماندند و نمى خوابیدند، هر چند نزد ما تقریباً واضح است که شب بیست و سوم ماه رمضان، شب قدر است. ولى اول ماه باید قدرى دقت شود که اول ماه دقیقاً تشخیص داده شود.

مرحوم آقاى طباطبایى (علامه سیدمحمدحسین طباطبایى) هم همینطور بود و شب هاى ماه رمضان بیدار بود و مى فرمود: «یک وقت در روز اینقدر خوابیده بودیم، کار به اینجا رسید که وقتى بیدار شدیم، با استعجال وضویى براى ظهر و عصر گرفتیم و ظهرین (نماز ظهر و عصر) را با وضو در آخر وقتش اداءً خواندیم!»

در کربلا هم بوده اند کسانى که شبهاى رمضان نمى خوابیدند، حتى از بعضى ها نقل مى کردند که گعده (جلسه گفت وگو و شب نشینى) مى گرفتند و صحبت مى کردند تا خوابشان نبرد».

* شب مردان خدا روز جهان افروز است

مرحوم شیخ مرتضی [طالقانی] در مدرسه، شبها بیدار می شد، و شب های ماه رمضان چند ساعت مشغول خواندن قرآن می شد و دور مدرسه راه می رفت و با صدای خوش، قرآن و اشعار مثنوی و بابا طاهر را با گریه و زاری می خواند، و روز که می شد، گوشه ای مشغول تدریس می شد و هنگامی که درس نمی گفت، ساکت می نشست؛ به گونه ای که گویا آن شخص دیشبی نیست.

منبع: مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت قدس سره

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha