جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نفاق - منافق

حوزه/ سوگند دروغ یكى از راه هاى نفوذ منافقان است. «یشهد اللَّه على ما فى قلبه» دشمنان همیشه از مقدّسات علیه مقدّسات و از مذهب علیه مذهب استفاده مى‏ كنند و با سوگند به نام خدا، به رسول خدا خیانت مى‏ كنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه 204 سوره بقره پرداخته است.

* آيه           

وَ مِنَ الْنَّاسِ مَنْ يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِى الْحَيَوةِ الْدُّنْيَا وَيُشْهِدُ اللَّهُ عَلى‏ مَا فِى قَلْبِهِ وَهُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ‏

* ترجمه                 

و از مردم كسى است كه گفتارش درباره زندگى دنیا، مایه‏ى اعجاب تو مى‏ شود و خداوند را بر آنچه در دل (پنهان) دارد گواه مى ‏گیرد (در حالى كه) او سرسخت‏ترین دشمنان است.

* نکته ها                

كلمه «لُدّ» به معناى خصومت زیاد است و كلمه «اَلَدّ» به كسى گفته مى‏شود كه شدیدترین خصومت‏ها را دارد . كلمه‏ى «خصام» یا جمعِ «خصم» است و یا مصدر، به معناى خصومت است.

منافقان با ترفندهاى مقایسه ‏اى، آمارى، كارشناسى، تجربى و حدس‏ هاى به ظاهر عالمانه با تكیه بر مسائل اجتماعى و با شایعات، تهدید، تطمیع و تبلیغات، تنها قدرت مانور در همین زندگى مادّى را دارند، ولى در میدان معنویّات و در توجّه به امدادهاى غیبى و اراده‏ ى خداوندى، پاى آنان لنگ است و در آخرت نیز زبانشان بسته و حتّى اجازه عذرخواهى نیز ندارند.

* پيام ها                 

1- سخنان شیوا و سحرآمیزِ منافقان، شما را فریب ندهد. «یعجبك قوله»

2- به هر سوگندى اطمینان نكنید. «یشهد اللَّه على ما فى قلبه»

3- سوگند دروغ یكى از راه هاى نفوذ منافقان است. «یشهد اللَّه على ما فى قلبه» دشمنان همیشه از مقدّسات علیه مقدّسات و از مذهب علیه مذهب استفاده مى‏ كنند و با سوگند به نام خدا، به رسول خدا خیانت مى‏ كنند.

4- سوژه ‏هاى سخن منافقان، مربوط به مسائل دنیوى است تا دیگران را تحت تاثیر قرار دهند. «یعجبك قوله فى الحیوةالدنیا»

5 - خداوند پیامبرش را از غیب و درون دیگران آگاه مى‏سازد. «هو الدّ الخصام»

6- كسانى كه مى‏ دانند دروغگو هستند، با سوگند و زیباسازى كلمات، سعى دارند خود را دلسوز و مخلص نشان دهند. «یشهد اللَّه»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha