شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
شبهات

حوزه/ استاد حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه ارائه سند برای پاسخ به شبهات ازجمله مواردی است که باید مدنظر روحانیان و طلاب باشد، افزود: در پاسخ به شبهات باید نباید فتوا داده و تفسیر به رأی کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام مهدی کرامتی، صبح امروز در کارگاه آموزش مهارت‌های پاسخگویی به شبهات اعتقادی که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) بجنورد برگزار شد، با اشاره به تاریخچه خوارج، تفرقه‌افکن‌ها و شبهه‌برانگیزها در جامعه اسلامی، اظهار کرد: اصل شبهه در فضای غیر پاسخگو مطرح شده و رشد می‌کند و خیلی سریع گسترش پیدا می‌کند.

این استاد حوزه با بیان اینکه شبهه غلطی است که لباس حق پوشیده است، افزود: در پاسخگویی به شبهات باید ابتدا جنس شبهه را بشناسیم و بدانیم شبهه فقهی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و یا اعتقادی است تا بر همان مبنا پاسخ آن را بدهیم.

وی با اشاره به اینکه پاسخگویی به شبهات مراحل مختلفی دارد، ادامه داد: مرحله نخست نادیده گرفتن شبهه به‌منظور عدم رواج آن و سپس پاسخ محلی به شبهه است.

حجت‌الاسلام کرامتی اضافه کرد: تبدیل شبهه به پرسش و اختصار در پاسخگویی مراحل بعدی مواجهه روحانیان و مبلغان با شبهات مختلف اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی و فقهی است.

وی با بیان اینکه ضروری است در پاسخ‌گویی به سؤالات و شبهات از مثال استفاده کنیم، تصریح کرد: ارائه سند برای پاسخ به شبهات، از دیگر مواردی است که باید مدنظر روحانیان و طلاب باشد.

این استاد حوزه با تأکید بر اینکه در پاسخ به شبهات باید فتوا ندهیم و تفسیر به رأی نکنیم، اظهار کرد: باید در این زمینه تمام احتیاط‌های لازم را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ضروری است به پرسشگر اجازه دهیم حرفش را تمام کند، ادامه داد: باید متناسب با مخاطب به شبهه‌هایی که مطرح می‌شود پاسخ اجمالی و تفصیلی بدهیم، همچنین ما طلاب و روحانیان باید در پاسخگویی به شبهات مردم انصاف داشته باشیم و هیچ‌گاه از دایره انصاف خارج نشویم.

گفتنی است، در این نشست حجت‌الاسلام کرامتی چند شبهه اعتقادی را بیان کرده و سپس ابتدا با دلایل عقلی و بعد با استناد به قرآن و روایات پاسخ این شبهات را مطرح کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha