پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
 همایش علمی سیره نبوی

حوزه/ اولین همایش علمی سیره نبوی با شعار (رَسُولٌ مِنَ اللَّهِ يَتْلُو صُحُفًا مُطَهَّرَةً) از سوی آستان مقدس عباسی با حضور شرکت کنندگان داخلی و خارجی در حرم حضرت عباس (ع) برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، اولین همایش علمی سیره نبوی با شعار (رَسُولٌ مِنَ اللَّهِ يَتْلُو صُحُفًا مُطَهَّرَةً) از سوی آستان مقدس عباسی با حضور شرکت کنندگان داخلی و خارجی در حرم حضرت عباس (ع) برگزار شد.

افتتاحیه این همایش با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید احمد صافی متولی شرعی آستان مقدس عباسی و سید محمد الاشیقر تولیت آستان و جمعی زیادی از شخصیت ها، هیئت های دینی، اکادمی و فرهنگی انجام شد.

حجت الاسلام و المسلمین صافی در افتتاحیه اشاره کرد: بهترین مسئله ای که در این وقت حساس موجب اتحاد مسلمانان می شود، سخن گفتن از نبی مکرم اسلام (ص) است و از آغاز خلقت تا پایان آن، هیچ کس همانند پیامبر اکرم (ص) یافت نمی شود.

بعد از آن عضو کمیته برنامه ریزی همایش به سخنرانی پرداخت و گفت: این همایش، آغازی است بر همایش هایی که در خصوص سیره نبوی برگزار خواهیم کرد و در این همایش دویست چکیده علمی از هشت کشور وصول شد و تعداد پژوهش های دریافتی به 131 مورد رسید.

آستان مقدس عباسی، تولید کننده علم و فرهنگ است

در بخش دیگر "حافظ محمد جمال الدین" رئیس گروه بلاغت و نقد ادبی دانشگاه المنیا از مصر به نیابت از هیئت های شرکت کننده در همایش به سخنرانی پرداخت و گفت: آستان مقدس عباسی، کارخانه ای از کارخانه های علم و فرهنگ است و من خدا را گواه می گیرم که این مکان مصداق "رجال صدقوا من العلم، ما عاهدوا الله علیه" است.

وی ادامه داد: من در این مکان مقدسی که ایستاده ام، در پیشگاه خداوند و تاریخ شهادت می دهم که اینجا مکانی علمی است و قدیمی ترین تمدن های جهان را به پژوهش پیرامون علمای عراق و مدرسه نجف اشرف و کربلا دعوت می کنم.

محمد جمال الدین اشاره کرد: مؤسساتی در داخل آستان مقدس عباسی وجود دارد مثل مرکز ترمیم میراث که به برای خدمت به بشریت نسخه هایی را تصحیح می کنند که رو به فراموشی است. هنگامی که از انسانیت صحبت می کنم، منظورم دوستی و مهربانی با مفهوم گسترده آن و به دور از طائفه گری و ایدئولوژی های مختلف است و این چیزی است که  انسان در هر زمان و مکان باید به دنبال آن باشد.

بعد از آن اسامی ده پایان نامه ای که در خصوص سیره نبوی بودند و در این مسابقه برنده شدند، اعلام شد.

در مرحله بعد جلسات پژوهشی آغاز شد که در آن به تدوین تاریخی سیره نبوی پرداخته شد.

اختتامیه این مراسم روز جمعه با حضور پژوهشگران داخلی و خارجی برگزار شد.

جلسه اختتامیه با محور پژوهش های تاریخ و شرق شناسی آغاز شد که در آن تعدادی از پژوهش ها خوانده و بررسی شد.

در جلسه نوبت عصر این همایش پژوهش های تربیتی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.

از جمله این پژوهش ها موارد زیر است:

- محمد (ص) در ادبیات عصر های میانه اروپا.

- تلاش های علمای کرد در خدمت سیره  نبوی.

- سیره رسول اکرم (ص) از دیدگاه مستشرقین منصف و کینه توز.

- ابعاد اقتصادی زمان حضرت رسول (ص).

- خطابه تربیتی نبوی و تجلیات آن در سنت نبوی.

- اموال حضرت خدیجه (س) و تأثیر اقتصادی آن در زندگی رسول اکرم(ص).

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha