جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
هوش مصنوعی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی بر ورود حوزه علمیه به عرصه هوش مصنوعی تأکید ورزید و تولید محتوا را با استفاده از هوش مصنوعی ضروری برشمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، اعضای شورای سیاست‌گذاری نخستین همایش ملی «هوش مصنوعی و علوم اسلامی»، با حضور در جامعةالمصطفی، با حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی دیدار و درباره ظرفیت‌ها و قابلیت‌های این ابزار جدید با رئیس جامعةالمصطفی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین  عباسی ضمن تقدیر از تلاش برای برگزاری چنین همایشی و طرح این گونه مباحث در جامعه با هدف ترویج آن، بر ورود حوزه علمیه به این عرصه تأکید ورزید و تولید محتوا را با استفاده از هوش مصنوعی ضروری برشمرد.

رئیس جامعةالمصطفی، در ادامه، ضمن تأکید بر این که حوزه علمیه نباید از این قافله عقب بماند، از برخی مراکز حوزوی نام برد که تجارب خوبی در زمینه ITدارند و بررسی ظرفیت‌ها و فرصت‌های پیش روی حوزه علمیه را برای استفاده از هوش مصنوعی لازم دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین  عباسی افزود: برخی از عرصه‌هایی که لازم است بررسی شود، عبارت است از: مسئولیت‌های حوزه علمیه در قبال هوش مصنوعی، تبیین راهکارهای ورود حوزه علمیه به این عرصه، تشکیل مجموعه‌های علمی در این باره.

وی تأکید کرد: قرار نیست در این عرصه ماشین از انسان پیشی بگیرد، بلکه براساس آموزه‌هایی که برنامه‌نویس در اختیارش قرار می‌دهد، تصمیم می‌گیرد؛ بدین ترتیب، ماشین به دلیل این که فراموشی ندارد، می‌تواند موارد زیادی را بررسی و نتایج را اعلام کند.

رئیس جامعةالمصطفی، در پایان سخنانش، بر لزوم برنامه‌ریزی به منظور حضور استادان حوزه و دانشگاه و نیز پژوهشگران در همایش ملی «هوش مصنوعی و علوم اسلامی» و تحقق جنبه‌های ترویجی هوش مصنوعی تأکید نمود.

در این دیدار،دکتر بهروز مینایی بیدگلی»، دبیر علمی همایش، با اشاره به این که ریاست همایش مزبور بر عهده «آیت‌الله اعرافی» است، به برگزارکنندگان این همایش اشاره کرد و گفت: این همایش با مشارکت پنج مرکز ذیل برگزار می‌شود: جامعةالمصطفی‌العالمیه، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، آزمایشگاه تحقیقاتی داده‌کاوی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و مؤسسه اشراق و عرفان.

وی با بیان این که این همایش در ۲۸ فروردین‌ماه ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد، از برگزاری پیش‌نشست‌های متعدد سخن گفت و شبکه علمی حامی همایش را قوی توصیف کرد.

دبیر علمی همایش با اشاره به اعلام فراخوان دریافت مقالات علمی، اظهار داشت: هدف ما، تقویت کمیت و انتخاب روش‌هایی برای دریافت مقالات بیشتر نیست، بلکه در نظر داریم برای اجرای هوش مصنوعی در کشور در عرصه‌های علوم اسلامی فرهنگ‌سازی کنیم؛ لذا لازم است تأثیرات این ابزار و چالش‌های فراروی آن مورد بررسی قرار گیرد.

دکتر مینایی بررسی دستاوردهای هوش مصنوعی را یکی از اهداف برگزاری این همایش عنوان نمود و خاطرنشان ساخت: در حوزه علوم اسلامی، هنوز ابزار هوش مصنوعی چندان مورد استفاده قرار نگرفته و از آن، بیشتر در زمینه‌های نظامی، صنعت، بازی‌های رایانه‌ای و تبلیغات استفاده شده است.

وی ارتقای رفاه جوامع انسانی را هدف اصلی استفاده از هوش مصنوعی برشمرد و اذعان داشت: تولید متن با استفاده از ماشین برخوردار از هوش مصنوعی، از مباحث مورد بحث در کنفرانس‌های برگزارشده در این زمینه است.

دبیر علمی همایش، بر استفاده فراوان از هوش مصنوعی در عرصه اقتصاد تأکید کرد و گفت: امروز بیش از سی کشور از جمله: امریکا، چین، هند، ترکیه، امارات، عربستان و مالزی برای استفاده از هوش مصنوعی نقشه راهبردی طراحی کرده‌اند.

دکتر مینایی امریکا و چین را در رده اول و دوم استفاده از هوش مصنوعی در جهان دانست و ابراز کرد: در اصل استفاده از فناوری اطلاعات، حوزه علمیه عقب نبوده، ولی در زمینه هوش مصنوعی چندان ورود نداشته است.

وی با تأکید بر لزوم تدوین نقشه راهبردی بومی، بیان نمود: لازم است پیوست‌های فرهنگی استفاده از هوش مصنوعی و جایگاه بهره‌برداری از آن در نظر گرفته شود. حوزه علمیه، محل بررسی چنین مباحثی است و می‌تواند در زمینه اخلاقی، فقهی، حکمی، فلسفی و... تبیین کند که چگونه باید به این فناوری نگریسته شود و این ابزار چه جایگاهی دارد.

دکتر مینایی بررسی زمینه‌های تبیین و ترویج استفاده از هوش مصنوعی را ضروری ارزیابی نمود و اظهار داشت: هنگامی که ماشین‌ها بتوانند بهتر از انسان‌ها بیندیشند، دنیای بهتری خواهیم داشت. البته شاید این رخداد در صد سال آینده محقق نگردد. با این حال، توقع نداریم که ماشین به سطح استنباط انسان برسد؛ قرار است ماشین مبانی را به انسان یادآوری و مراحل میانی را برای بشر تسهیل نماید.

وی، در پایان، از قول مساعد چند نشریه علمی مبنی بر انتشار مقالات برتر همایش خبر داد.

شایان ذکر است نخستین همایش ملی «هوش مصنوعی و علوم اسلامی» به منظور هم‌افزایی و تبیین بیشتر اهداف و توانایی‌ها، در ۲۸ فروردین‌ماه ۱۳۹۹ برگزار می‌گردد.

محورهای همایش عبارت است از: بررسی فقهی و تحلیلی، نظریه‌پردازی و الگوسازی، تحلیل فرصت‌ها و تهدیدها، طراحی الگوریتم و هستان‌نگار، استدلال‌ورزی و مدل‌سازی منطقی، برنامه‌های کاربردی و تعاملی هوشمند، ساخت پیکره و طراحی ابزارهای پایه‌ای و میانی.

قالب‌های ارائه آثار نیز بدین ترتیب اعلام شده است: مقاله علمی، یادداشت تحلیلی، پروژه فناورانه کسب و کار، محتوای ترویجی و هنری، طرح‌ها و سامانه‌های در حال توسعه، ایده‌پردازی و تجربه‌نگاری، زیرساخت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری.

علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را تا ۳۰ دی‌ماه سال جاری ارسال کنند. همچنین می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به وبگاه این همایش به نشانی http://aiisc.irمراجعه نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha