جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام یحیی جهانگیری

حوزه/ با توجه به وسعت ارتباطات و حجم گسترده شبکه های اجتماعی، شاهد بسیاری از اتفاقات و حوادث در عرصه جهانی هستیم بدون اینکه لیدری مشخص داشته باشد و این تنیدگی در جهان وجود دارد؛ بنابراین برای فهمیدن آینده خانواده لازم است تنیدگی خودمان را با دنیا مورد ارزیابی قرار دهیم تا بفهمیم در گام دوم انقلاب آینده خانواده چگونه خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام یحیی جهانگیری در نشست تخصصی ضرورت تحولات خانواده در جهان که با محوریت ازدواج های تمدن ساز در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر برگزار شد، گفت: کلید واژه هایی که در بیانیه گام دوم انقلاب مطرح می شود همه ناظر بر این است که باید گام ها را فراتر از ایران زمین برداریم.

مدیر کل ارتباطات، روابط عمومی و امور بین‌الملل حوزه علمیه خواهران، افزود: ۴۰ سال از انقلاب اسلامی می گذرد و ما امروز در نخستین سال از دومین اربعین انقلاب اسلامی به سر می بریم و این سوال مطرح می شود که در دومین اربعین انقلاب اسلامی چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آینده خانواده ایرانی چگونه خواهد بود؟ برای کنش گری موفق نسبت به پدیده ای که به سوی جامعه کنونی ما می آید چه اقدامات خوبی باید داشته باشیم؟

حجت الاسلام جهانگیری با اشاره به اینکه در گام دوم انقلاب توجه به آینده خانواده باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: برای اینکه بدانیم آینده خانواده چگونه خواهد بود مجبور هستیم به تحولات کنونی و آینده جهان توجه کنیم.

مدیرکل ارتباطات، روابط عمومی و امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: البته باید توجه داشت که در اربعین دوم انقلاب اسلامی ما باید به فعالیت های بینا فرهنگی و فرامرزی فکر کنیم، البته این نه به خاطر آن است که ما اینگونه می اندیشیم بلکه دنیا ما را به سوی این امر می برد اگر ما به سوی آینده کنش گری موفق نداشته باشیم آینده به سوی ما هجوم خواهد آورد.

وی تاکید کرد: اگر جامعه کنونی نسبت به آینده نگاری و پدیده های آینده کنش گری فعال نداشته باشد در هجوم و سیلی که هم اکنون در حال حرکت به سوی اوست غرق شده و مجبور می شود در پازل دیگری که بسیار تلخ و ناگوار است، بازی کند؛ بنابراین در اربعین دوم انقلاب بحث اصلی خانواده طلاق و تجرد قطعی نیست بلکه مساله مهم و محوری اتفاقات عجیبی است که در حوزه خانواده رخ خواهد داد.

در دنیای پست مدرن خانواده چگونه خواهد بود؟

حجت الاسلام جهانگیری با اشاره به اینکه جوامع بشری به سوی جهانی شدن پیش می روند، بیان داشت: با توجه به وسعت ارتباطات و حجم گسترده شبکه های اجتماعی شاهد بسیاری از اتفاقات و حوادث در عرصه جهانی هستیم بدون اینکه لیدری مشخص داشته باشد و این تنیدگی در جهان وجود دارد؛ بنابراین برای فهمیدن آینده خانواده لازم است تنیدگی خودمان را با دنیا مورد ارزیابی قرار دهیم تا بفهمیم در گام دوم انقلاب آینده خانواده چگونه خواهد بود.

مدیرکل ارتباطات، روابط عمومی و امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه خواهران با تاکید بر اینکه پدیده های جهان کنونی را نباید اتمی تحلیل کرد بلکه مولکولی باید مورد بحث و بررسی قرار داد، ابراز کرد: پدیده های امروز اتمی و یک عدد نیستند بلکه گره خورده و تنیده با پدیده های درهم و پیچیده هستند؛ امروز ما در دنیای پست مدرن زندگی می کنیم، دنیایی که ضد ساختارها و شکننده قطعیت ها است در این دنیا یقین بی معنا بوده و تعین ها بی تعین هستند.

وی با طرح این پرسش که در دنیای پست مدرن خانواده چگونه خواهد بود؟، گفت: اگر در دوره کلاسیک بشر به دو جنس نر و ماده تقسیم می شد و نرینگی و مادینگی تفاوت بین دو بشر قرار می گرفت و سپس کنش بین این دو مشخص می شد اما امروزه با شروع دوره پست مدرن شاهد به هم ریختگی قوانین دوره کلاسیک هستیم.

حجت الاسلام جهانگیری با اشاره به تفاوت و شباهت دوره مدرن و دوره کلاسیک، گفت: هر دو دوره به اینکه بشر از دو جنس زن و مرد است اعتقاد داشتند منتهی در دوره قبلی برتری به ذکور داده می شد اما در دوره جدید چالشی به وجود آمد که آیا تساوی باشد یا نه! اما امروز در دوره پست مدرن اساس مساله تغییر کرده است.

مدیرکل ارتباطات، روابط عمومی و امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: در دوره پست مدرن گفته می شود چه کسی گفته بشر به دو جنس نر و ماده تقسیم می شود بلکه بشر گونه های مختلفی از جنسیت را دارا بوده که هم اکنون ۶ نوع آن را مطرح می کنند.

وی افزود: با تقسیم‌بندی جدید جنسیت، نمی توان گفت ازدواج تنها به دو جنس زن و مرد اختصاص دارد و به دلیل اینکه کشورها در حال جهانی شدن هستند به سرعت این ادبیات را خواهند پذیرفت و جوامع شاهد اتفاقات ناگواری خواهند بود؛ بنابراین در آینده نزدیک ما با گونه های مختلف خانواده و با گونه های دیگری از ازدواج روبرو خواهیم بود.

تغییر ذهنیت شاخصه مهم دنیای پست مدرن

حجت الاسلام جهانگیری تغییر ذهنیت را از شاخصه ها و ویژگی های مهم دنیای پست مدرن برشمرد و گفت: در دنیای پست مدرن گفته نمی شود که دنیا باید تغییر کند تا فهم ها تغییر کند بلکه می گویند عینک فهم انسان ها باید عوض شود تا دنیا تغییر کند.

وی اضافه کرد: در دنیای پست مدرن با تولید محتواهای مختلف ادبیات دیگری درباره جنسیت بشر ارائه می شود، برای مثال در دوره پست مدرن کسی حق ندارد مردی را که به هم جنس خود تمایل دارد بیمار تلقی کرده و یا او را متهم کند زیرا با ارزش گذاری به همجنس‌گرایی این اقدام کثیف را یک علاقه و گرایش معرفی می کنند؛ بنابراین در این دوره کسی نمی تواند دیگری را متهم به هم جنس بازی کند و امروز این نوع مفاهیم از دایره لغات برخی کشورها حذف شده است.

حجت الاسلام جهانگیری با اشاره به اینکه در دوره پست مدرن ادبیاتی ساخته می شود که هراس از همجنس‌گرایی در آن بی معنا است، گفت: امروز برای اینکه بتوانند اذهان عمومی جامعه را منحرف کنند و بتوانند ادبیات خودشان را به افکار عمومی جامعه ما منتقل کنند، می گویند این ادبیات در تاریخ ایران نیز وجود داشته است.

ذات علم دوره مدرن و پست مدرن تقدس ستیز است

مدیرکل ارتباطات، روابط عمومی و امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه خواهران بیان داشت: با توجه به این اتفاقات و تولید ادبیات غلط لازم است انقلاب اسلامی ادبیاتی در دفاع از مفاهیم سنتی و دینی خود تولید کند؛ بر این اساس مساله اصلی خانواده بحث جمعیت، طلاق و تجرد نیست بلکه مفهوم اصلی مرد و زن است که در معرض خطر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: البته این مفاهیم تنها خانواده را در معرض چالش قرار نمی‌دهد بلکه فهم و باورها نیز در معرض خطر قرار می‌گیرند.

حجت الاسلام جهانگیری با اشاره به اینکه ذات علم دوره مدرن و پست مدرن تقدس زدا بلکه تقدس ستیز است، اظهار داشت: این ادوار ذاتا به دنبال آن هستند که خانواده به معنای قدسی خود معرفی نشود و وجود نداشته باشد، زمانی که خانواده با مفهوم قدسی خود همراه نباشد علم به سوی تولید ادبیات هم جنسگرایانه می‌رود تا زن و مرد نیازی به ازدواج با یکدیگر حتی با انسان ها را نداشته باشد.

مدیرکل ارتباطات، روابط عمومی و امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: علم مدرن را باید بشناسیم زیرا این علم با مفاهیم دینی همگام نبوده و ذاتا تقدس ستیز است؛ امروز در دنیای پست مدرن مساله چندهمسری جرم اما همجنس گرایی یک گرایش تعریف می شود.

انقلاب تمدن ساز باید فقهی تمدن ساز داشته باشد

وی با اشاره به اینکه امام زمان(عج) هنگام ظهور تمدن بزرگ اسلامی را تشکیل می دهند، اظهار داشت: امام زمان(عج) امام امت خواهند بود و اینگونه نیست که ایشان تنها امام عرب ها یا شرقی‌ها باشند.

حجت الاسلام جهانگیری ادامه داد: امام زمان(عج) نشانه هستند اگر ما می‌خواهیم به یک تمدن در پیکسل جهانی دست پیدا کنیم و به شعاع دنیا تمدن بسازیم راهی نداریم غیر از اینکه گام در مسیر مسائل میان فرهنگی بگذاریم.

مدیرکل ارتباطات، روابط عمومی و امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه خواهران افزود: امروز غرب برای موضوعات سخیف ادبیات می سازد در این شرایط چرا ما نباید برای معارف خودمان ادبیات تولید کنیم؛ اگر ما می خواهیم از ازدواج تمدن ساز صحبت کنیم باید ابتدا مبانی فقهی، فلسفی، حقوقی و سیاسی آن را تامین کنیم و بسازیم.

وی در پایان با استناد به کلام امام راحل، خاطرنشان کرد: امام راحل فرمودند: اگر انقلاب کردیم در کنار این انقلاب، انقلاب فقهی نیز باید صورت بپذیرد؛ انقلاب تمدن ساز فقه‌اش نیز باید تمدن ساز باشد.

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha