پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شیخ جواد الخالصی از علمای عراق

حوزه/ شیخ جواد خالصی گفت: واکنش به معامله قرن نباید تنها در محکوم کردن، تظاهرات، عدم رضایت و تقبیح آن محدود شود، بلکه باید موضع واحدی در قبال مسئله فلسطین اتخاذ شود و آن اینکه فلسطین، دولتی واحد به پایتخت قدس است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین شیخ جواد خالصی از علمای عراق در خطبه نماز جمعه شهر کاظمین نسبت به تلاش برای بازگرداندن فتنه طایفه ای در برخی مناسبت های دینی و بازگشت دوباره درگیری هشدار داد و تأکید کرد: این مسئله دیگر فایده ندارد و ملت عراق به خوبی خطر اینگونه امور را درک می کند.

وی در خصوص حل بحران داخلی عراق سؤالاتی مطرح کرد و گفت: آیا حل بحران از طریق استفاده از خشونت و کشتار تظاهرات کنندگان یا ربودن فعالان یا ترور شخصیت ها یا تعرض به زنان حاصل می شود؟ آیا نمی دانند که این شیوه بر خشم مردمی می افزاید؟

شیخ الخالصی با تأکید بر اینکه راه حل همان خواسته های مردم و آنچه از آغاز اشغالگری گفتیم هست، افزود: باید حاکمیت به عراق بازگردد و قانون اساسی مطابق خواسته ملت عراق نوشته شود و در آن بر وحدت عراق و استقلال آن در تصمیم گیری سیاسی تأکید شود و از دیکته های بیگانه به دور باشد و یک دولت ملی مستقل تشکیل شود. همه این موارد بعد از خروج نیرو های اشغالگر ازعراق امکان پذیر است.

این عالم عراقی اشاره کرد: هر بار که ملت خواستار خروج نیرو های اشغالگر از عراق می شود، اشغالگران تلاش می کنند تا اوضاع را نا آرام کرده و استقرار را از ببرند و زندگی را بر مردم سخت کنند تا به اشغالگری و حضور آمریکا راضی شوند.

شیخ خالصی بیان داشت: برخی به اشتباه گمان می کنند که حضور نیرو های اشغالگر در عراق موجب جلوگیری از تجزیه کشور به اقلیم ها بر اساس طایفه و نژاد خواهد شد، امّا می بینیم که حضور آنان کشور را از هر طرف تهدید می کند و برخی از مردم همچون زمان آغاز اشغالگری فریب خوردند.

وی با بیان اینکه تلاش ها و پروژه های تجزیه عراق، احیای طرح های قدیمی است که به شکست انجامید، گفت: این بار می خواهند پروژه های تجزیه را از طریق طرح همکاری صهیونیستی و آمریکایی توجیه کنند.

این روحانی شیعه در ادامه گفت: دعوت به حضور در اجلاس داووس و مشارکت برخی از سیاستمداران عراقی و دیدار هایی که در آن انجام گرفت، دلیلی بر پروژه های تجزیه و مقدمه سازی برای آن است، امّا این پروژه به نتیجه نخواهد رسید.

شیخ خالصی اشاره کرد: واکنش به طرح ترامپ در معامله قرن تنها نباید در محکوم کردن، تظاهرات، عدم رضایت و تقبیح آن محدود شود، بلکه باید موضع واحدی در قبال مسئله فلسطین اتخاذ شود و آن اینکه فلسطین، دولتی واحد به پایتخت قدس است.

وی افزود: اتفاق نظر امت بر این موضع، وسیله ای برای نجات فلسطین است و فلسطین وسیله ای برای اتحاد امت و نجات آن خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha