شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
برنجکار

استاد حوزه و دانشگاه گفت: برخی ها از ما سوال می کنند که ما باید به حرف اطبا گوش کنیم یا دعا کنیم، جواب این است که منافاتی ندارد؛ همیشه ما باید در کسب و کار و برنامه ریزی های خود تلاش کنیم، از خدا هم بخواهیم به ما کمک کند.

حجت الاسلام والمسلمین رضا برنجکار در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در جامعه و ایجاد نگرانی ها در بین مردم و خانواده ها، عنوان کرد: همه حرکات و رفتارها و حالات روحی انسان وابسته به دیدگاه ها و جهان بینی او است.

وی با بیان اینکه باورها روی گرایش ها و کنش ها و رفتارهای ما تاثیر می گذارد، افزود: باید بدانیم که این جهان جایگاه ابدی ما نیست، اینجا فقط مکانی برای مشخص شدن جایگاه ابدی انسان ها است.

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم گفت: قرآن نام این جهان را جهان آزمایش و ابتلا معرفی می کند، در آیه ۳۵ سوره انبیا بیان شده که هر کس و هر چیزی خواهد مرد و در این جهان انسان ها با شر و خیر آزمایش خواهند شد و در نهایت به سمت خداوند بازخواهند گشت.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار با بیان اینکه این جهان، جهان ابتلا است، مطرح کرد: حتی خوشی ها نیز ابتلا هستند.در یک زمانی وقتی از امیرالمومنین(ع) سوال شد که شب را چگونه سپری کردی فرمودند،  به سختی و شر، وقتی ایشان تعجب اطرافیان را دیدند بیان کردند که قرآن می فرمایند که شما را با شر و خیر آزمایش می کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: خیر سلامتی و بی نیازی است و شر مریضی و فقر است؛ اینکه ما مریض می شویم، قرآن می فرماید که ما با این شر شما را آزمایش می کنیم.

وی تاکید کرد: اگر این مطلب مورد توجه واقع شود، این حالت پیش نمی آید که همیشه به دنبال خوشی باشیم، این جهان بهشت نیست که بلا در آن نباشد و هر خیر و شری که در این جهان با آن مواجه می شویم، آزمایش است.

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: برخی از کشورها که بلایای طبیعی در آن کمتر است، می بینیم که از خودکشی یا بلاهای دیگر رنج می برند.

 باید بتوانیم شرور را تبدیل به خیرات کنیم

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار ابراز کرد: همه خیرات و شرور قابلیت تبدیل شدن به ضد خود را دارند، یعنی چیزی را که فکر می کنیم خوب است، در نهایت ممکن است به ضرر ما تمام شود و بالعکس.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: قرآن در آیه ۲۱۶ سوره بقره می فرماید، چه بسا شما چیزهایی را شر می دانید در حالی که آن برای شما خیر است، و چه بسا چیزهایی را خیر می دانید در حالی که شر است، و خدا می داند و شما نمی دانید.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار اظهار داشت: کسانی که از طرف خدا صاحب نعمتی شده اند و آن ها را پنهان کرده و به انسان های دیگر نمی دهند، این خیرات برای آن ها تبدیل به شر خواهد شد.

وی با اشاره به چگونگی تبدیل شرور به خیرات و تبدیل خیرات به شرور افزود: انسان ها این توانایی را دارند که با موضع گیری ها و واکنش های خود نسبت به این شرور و خیرات آن ها را تغییر دهند و یا ثابت نگه دارند.

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم گفت: عمل و مواجهه ما با خوشایندها و ناخوشایندها بسیار مهم است، همین مشکلی که کرونا ایجاد کرده مثال خوبی است، کسانی که اجناس موردنیاز را احتکار می کنند و دائما اخبار نادرست و ناامیدکننده به مردم می دهند، یا کسانی که برای دیگران آرزوی مرگ می کنند، مسائل بهداشتی را رعایت نمی کنند همگی در یک دسته قرار می گیرند؛ این افراد شر را به شر ابدی تبدیل کرده اند و اهل جهنم هستند.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار مطرح کرد: گروه دیگر به دیگران کمک می کنند، اجناس را احتکار نمی کنند، برای دیگران دعا می کنند و نمک روی زخم مردم نمی پاشند، این افراد گروهی هستند که موضع گیری واحدی دارند و قطعا بهشتی خواهند شد؛ چرا که شر را تبدیل به خیر کردند.

احتکار و دلال بازی و آزار مردم راه جهنمیان است

وی ادامه داد: اگر افراد موضع گیری های خود را بنویسند، بعدا خواهند فهمید که بهشتی هستند یا جهنمی.احتکار، دلال بازی، دزدی و اذیت کردن مردم از طرف کسانی سر می زند که قابلیت ورود به جهنم را دارند.

وی تاکید کرد: ما نمی دانیم که منشأ این ویروس چیست و با چه هدفی ایجاد شده است، ما فعلا با خود ویروس طرف هستیم؛ شرور هم ظرفیت فرصت دارند و هم ظرفیت تهدید، این بستگی به انتخاب ما دارد.

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: این قبیل مشکلات می توانند ما را به حقایقی متنبه و متذکر کنند که به آن ها توجهی نداشته ایم؛ وقتی ویروس مسری آمد، تازه می فهمیم که خوشحال بودن، دوستی ها و مهمانی ها چقدر مهم و ارزشمند بود.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار با تاکید بر اینکه مشکلات و ابتلائات انسان را به سوی خدا متوجه می کند، ابراز کرد: ما همواره باید به خداوند توجه کنیم.

وی ادامه داد: پاک شدن و بالاتر رفتن درجات مومنان از دیگر آثار این بلایا است؛ امام صادق(ع) می فرمایند که خداوند اولیای خود را به مصائب و امراض و مشکلات دچار می کند برای اینکه به آن ها اجر دهد.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: در روایتی دیگر آن حضرت می فرمایند، در بهشت جایگاهی است که هیچ کس به آنجا نمی رسد الا اینکه در بدنش مشکلی پیش آمده باشد، البته ما باید سلامتی خود را حفظ کنیم و برای آن تلاش کنیم، اما اگر مشکلی برای سلامتی پیش بیاید، دیگر کاری از دست انسان ساخته نیست.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار اظهار داشت: برخی از روایات تصریح کرده اند که افرادی که با این مشکلات از دنیا می روند، در حکم شهید هستند.

برخی ها از ما سوال می کنند که ما باید به حرف اطبا گوش کنیم یا دعا کنیم، جواب این است که منافاتی ندارد؛ همیشه ما باید در کسب و کار و برنامه ریزی های خود تلاش کنیم، از خدا هم بخواهیم به ما کمک کند.

وی افزود: برخی ها از ما سوال می کنند که ما باید به حرف اطبا گوش کنیم یا دعا کنیم، جواب این است که منافاتی ندارد؛ همیشه ما باید در کسب و کار و برنامه ریزی های خود تلاش کنیم، از خدا هم بخواهیم به ما کمک کند.

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه خداوند سنت هایی را در این عالم قرار داده است، گفت: خداوند سنت ساز و سنت سوز است، می تواند سنتی را بگذارد، سنتی را نیز برداشته و سنت دیگری جایگزین کند. دانشمندان این سنت ها را پیدا می کنند، مثلا می گویند فلان گیاه برای فلان بیماری مفید است.

عقلا و شرعا استفاده از تجربیات بشری ضروری است

وی ادامه داد: ما عقلا و شرعا باید از تجربیات بشری استفاده کنیم، این تجربیات بشری نیز کشف سنت های الهی است، این دانه ای که ما در زمین می کاریم و تبدیل به بوته گندم می شود، این کار ما نیست، بلکه سنت الهی است.

در کنار عمل به توصیه ها، دعا را نیز نباید فراموش کرد، خداوند می تواند از طریق سنت های خود و یا خارج از سنت ها به ما کمک کند.

استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: در کنار عمل به توصیه ها، دعا را نیز نباید فراموش کرد، خداوند می تواند از طریق سنت های خود و یا خارج از سنت ها به ما کمک کند.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار خاطرنشان کرد: این میزان از پیشرفت در صنعت موشکی علی رغم تحریم ها با کمک خداوند محقق شده است، بسیاری از علما نیز بیان کرده اند که مشکلات علمی ما در حرم اهلبیت(ع) برطرف شده است.

وی تاکید کرد: اینکه از یک ظرفیت استفاده کنیم و ظرفیت دیگر را کنار بگذاریم حرف عقل نیست، خداوند این سنت ها را قرار داده می تواند به ما کمک کند، بنابراین ما باید هم دعا کنیم و هم به سخنان اطبا گوش فرا دهیم.

فقها، مسئولان دلسوز و پزشکان بصیر جامعه را رستگار خواهند کرد

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: امام صادق(ع) هیچ جامعه ای مستغنی از سه گروه نیستند، این سه گروه در امور دنیا و آخرت کمک حال مردم هستند.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار با اشاره به این سه گروه ابراز کرد: نخست فقیه و دانشمند دینی باتقوا است که مردم را به خدا توجه می دهد، دوم مسئولین و کارگزارانی که انسان های خوب و تلاشگر هستند و مردم از آن ها اطاعت می کنند و سوم پزشک و متخصص بصیر و ثقه ای که به کمک مردم می آید.

 استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: این سه گروه اگر در یک جامعه ای باشند و مردم هم از آن ها تبعیت کنند، آن جامعه رستگار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha