چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام والمسلمین هادی عباسی خراسانی

حوزه/ صاحب اثر الهی نامه با بیان این که با رعایت بهداشت و اتصال به خدا و دعا این بحران را پشت سر می گذاریم، گفت:این روزها باید مردم را به قرآن خواندن سوق دهیم. زیرا اینها دژهای مستحکم خداوند هستند. خداوند دژ ساخته ولی ما باید وارد شویم و راه را گم نکنیم. ما هم خدایی داریم و این خدا دارد خدایی می کند و آفریدگار همه چیز را می داند و همه دلیل بر قدرت الهی است.

حجت الاسلام والمسلمین  هادی عباسی خراسانی، در گفت گو با خبرگزاری حوزه، گفت: خداوند آفریننده همه موجودات است و همه موجودات چه ریز و درست از قدرت باری‌تعالی خارج نیست . گل آفرینش هم انسان است و انسان هم در عین قدرت‌مند بودن ضعیف است(خلق الانسان ضعیفا).

وی افزود: از این جهت که انسان، خدا را دارد و همه موجودات متصل به خدا هستند قوی ترین موجودات هستند ولی از این جهت که موجودات آسیب پذیری هستند و نیازمند به باری‌تعالی نیز می باشند.

این استاد حوزه بیان کرد: آسیب هایی که برخی اوقات به انسان می‌رسد به این دلیل است که قدرت حضرت حق نمایان شده است. در ایامی که جهان درگیر یک ویروسی است که تنها با دستگاه های خاص دیده می شود و جهان را به خود مشغول کرده است دلیل بر این است که قدرت خداوند بر همه قدرت ها چیره است و انسان زمانی می تواند از این آسیب برون رود که به اضطرار برسد.

وی گفت: با توجه به این ایام به خصوص روز ولات امام سجاد(ع)، ان‌شاءالله همه ما درس علمی و عملی از ایشان بگیریم و انسانی های مومن با کمال باشیم. از این امام همام فراگرفته ایم که دست انسان پر است زیرا انسان یک سرمایه ای دارد که هیچ کس ندارد. آن هم سرمایه فقر است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی در توضیح این فقر افزود: فقر اقتصادی مطلوب نیست. فقرا باید ثروتمند شود ولی ما فقری داریم به نام فقر وجودی. یعنی همه ما به نوعی نیازمندیم. در ادعیه خود به خداوند می گوییم که «خداوندا» به درب خانه تو می آییم و چیزی می آوریم که تو نداری و همان فقر است.

دعا راه برون رفت از مشکلات و اضطراب ها

وی گفت: راه برون رفت از مشکلات و همه اضطراب‌ها و حتی حوادث این است که انسان دعا داشته باشد. دعا قرآن ساعد است و با قرآن است که دعای ما بالا می رود. ائمه(ع) ما فرمودند که الدعا مخ العباده . امام سجاد (ع) حقیقتی است که الگوی این اتصال هستند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اهمیت صحیفه سجادیه بیان کرد: دعاهای صحیفه سجادیه بسیار ارزشمند است که باید همیشه خود را با آنها برای رسیدن به قرب الهی همراه کنیم . مقام معظم رهبری نیز اخیرا نسبت به قرائت دعاهای صحیفه مخصوصا دعای هفتم تاکید فرمودند.

صاحب الهی نامه بیان کرد: وقتی گره ها و مشکلاتی بوجود می آید تنها راه حل آن، اتصال به ذات باری تعالی است. ائمه(ع) ما برای تمام موارد دعا دارند. از جمله این ادعیه می توان به صلوات شعبانیه اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی گفت: امام زین العابدین این صلوات را در شعبان برای ما به ارمغان آوردند. در این صلوات ۶ صلوات،  ۸ اللهم به چشم می خورد. شش صلوات و هشت خواسته به عدد درهای بهشت به این دلیل است. در یکی از این فرازها به مساله «کهف حصین» اشاره می شود. یعنی محمد و آل محمد(ص) کهف حصین هستند. یکی از مسایلی که ما را از مشکلات خلاص می کند توسل و تهجد است.

از دست این ویروس منحوس باید به خدا پناه ببریم

وی اظهار کرد: یک ویروس منحوس به قول رهبری معظم، جهان را فلج کرده است. اینجا جایی است که انسان باید به پناه گاه پناه ببرد.

استاد سطح عالی حوزه بیان کرد: باید در زندگی عادی علاوه بر همه مراعات های بهداشتی و علمی برنامه ریزی معنوی هم داشته باشیم. باید ساعاتی برای مناجات داشته باشیم. یعنی اول وآخر هر روز ما باید به مناجات ختم شود.

وی گفت: هیچ کسی در این عالم مثل خدا خیرخواه انسان نیست. به همین دلیل باید با ادعیه و توسلات  خود را در این مسیر الهی قرار دهیم. در این بین و با توجه به این ایام، مانوس شدن با ادعیه شعبانیه بسیار مهم است زیرا این ادعیه توسل ائمه ما مورد عنایت خاص بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین  عباسی خراسانی یادآورشد: در این روزها باید پیوسته با خداوند مناجات کنیم و بگوییم که در این حال پیش تو آمده ام، حال مرا ببین که از همه دنیا مستاصل شده و تنها به سوی شما متوجه هستم. هر زمانی که انسان با خلوص به درگاه الهی بیاید قطعا جواب خود را خواهد گرفت.

این نویسنده و استاد حوزه با ذکر این مطلب که دعا راه برون رفت از مشکلات است، اظهارکرد: این آسیب ها دلیل این است که قدرت الهی فوق قدرت ها است. امروزه شاهد ایران هراسی و ایران گریزی و اسلام گریزی و اسلام هراسی هستیم. مشکلات بسیاری نظام و مردم ما را فراگرفته است ولی قطعا راه حل مشکلات، اتصال به حضرت حق است.

پزشکان و کادر درمانی کشور، مجاهدان سلامت جامعه هستند

وی گفت: در این روزها با تشکر ویژه از کادر درمانی و پزشکان و پرستاران و مدافعان سلامت هم می گوییم که شما مجاهد هستید. مجاهدان امنیت و مجاهدان سلامت، جایگاه ویژه ای نزد خداوند و مردم دارند و شهید هستند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به جایگاه پرستاری از بیمار و طبابت و رفع دردهای دیگران در اسلام، افزود: یک ساعت پرستاری از بیمار در اسلام جایگاه بسیار رفیع دارد. قطعا این بحران زودگذر است و مردم باید از دستورات بهداشتی پزشکان و اسلام پیروی کنند.

وی تصریح کرد: اسلام در ۱۴۰۰ سال پیش بر لزوم بهداشت و شستن دست ها پیش و پس از غذا و همچنین مسواک زدن و دوری از آلودگی های محیطی تاکید داشته است، امروزه هم می بینیم که علم همین نکات را به ما می گوید. پس اگر در همه حالات به دستورات اسلام ملتزم باشیم بر مشکلات غلبه خواهیم کرد.

نویسنده و پژوهشگر حوزوی بیان کرد: این مشکلات قطعا به پایان خواهد رسید ولی آنچه باقی می ماند تلاش مجاهدانی است که در این عرصه تلاش می کنند و همیشه در ذهن ها خواهند ماند. من با کمال صراحت می گویم که پس از این بحران ایران جزو موفقیت ترین ها است زیرا ایران مورد عنایات امام زمان(عج) است و ما در این ماه که ماه امام حی و موجود موعودمان است باید تضرع و اتصال بیشتری به ایشان داشته باشیم تا ایشان هم به ما بیش از پیش توجه داشته باشند.

وی با تقدیر از خبرنگارانی که با اطلاع رسانی خود دیگران را متحول می کنند، گفت: این روزها باید مردم را به قرآن خواندن سوق دهیم. زیرا اینها دژهای مستحکم خداوند هستند. خداوند دژ ساخته ولی ما باید وارد شویم و راه را گم نکنیم. ما هم خدایی داریم و این خدا دارد خدایی می کند و آفریدگار همه چیز را می داند و همه دلیل بر قدرت الهی است.

این ویروس درهم کوبنده استکبار است

وی یادآورشد: این ویروس در هم کوبنده استکبار است. نکته قرآنی این است که استکبار در قرآن در مقابل عبادت آمده است. کسانی که عبد باشند در مقابل ویروس ها شکست ناپذیر هستند. البته این سخن به معنی آن است که انسان های متصل و عبد از نظر نفسانی و روحی مریض نمی شوند.

صاحب الهی نامه بیان کرد: خداوند بلا را برای ترفیع درجه و مغفرت برای بندگان قرارداده است. در این ایام است که باید با استغفار از گناهان، مناجات و صلوات شعبانیه، ذکرهای تسبیحات اربعه و تسبیح امیرالمومنین(ع) مشکلات را برطرف کنیم. ذکر لاحول ولاقوه الابالله العلی العظیم نیز از سوی امام صادق(ع) به عنوان ذکر رفع مشکلات و رفع و دفع خطرات سفارش شده است.

وی گفت: باید توصیه های پزشکان را به خوبی رعایت کنیم و مراقبه های شخصی و نفسانی و روحی را به خوبی دنبال کنیم. در این ایام باید با توسل و عشق به قرآن و اهل بیت(ع) بر مشکلات فائق آییم.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی تصریح کرد: باور داریم که اولیای الهی نظر دارند و با نظر آنها این بحران قطعا رفع می شود. مردم باید توسلات و تهجدات و توکل خود را داشته باشند. گرچه متخصصین زحمت می کشند ولی دعاها و توکل آنها را پشتیبانی می کنند.

استاد سطح عالی حوزه بیان کرد: امام سجاد(ع) فرمودند که اگر گناهان جدیدی رایج شود بلایای جدیدی برای عقوبت آنها پیش می آید. ولی اینگونه هم نیست که باب اتصال به خداوند در این زمان ها قطع می شود.

کاهل نمازها چگونه اتصال خود با خداوند را حفظ کنند؟

وی گفت: ممکن است کسی مدتی کاهل نماز شده باشد و یا مدت های زیادی نماز نخوانده باشد ولی این افراد همیشه باید وجدان خود را بیدار نگاه دارند و از خداوند و اتصال به خداوند با دعا و... محروم نشوند. قطعا دعای این افراد هم مستجاب خواهد شد.

استاد حوزه علمیه  اظهارکرد: شاید برخی از نمازهای بدون توجه نماز انسان و دعای او را بالا نبرد ولی قطعا اگر انسان از عمق جان به سمت خداوند برود خداوند هم دعایش را مستجاب می کند.بسیاری از انسان ها در آخرین لحظات برگشته و ایمان آورده اند و به همین خاطر نباید هیچگاه از رحمت الهی خود را بی نصیب بدانیم.

صاحب الهی نامه با اشاره به ماجرای بشر حافی و تحول او در مواجهه با امام موسی ابن جعفر(ع) گفت: انسان های گناه کار نیز باید از جهت خود به سمت خدا متوجه شوند. باید در مواقعی که گناهکار به درگاه خدا آمده ایم به خداوند عرضه بداریم که اگر شما ما را محروم کنید چه کسی می تواند ما را یاری دهد؟ این فرازها در مناجات شعبانیه آمده است.

وی تصریح کرد: کسانی که به شیطنت شیطان با نماز فاصله گرفتند هم باید رمز بازگشت به دایره عباد را از ادعیه اهل بیتی ما به خصوص صحیفه سجادیه بیاموزند زیرا در آنجا هم امام سجاد مسیر دلدادگی به خداوند را برای ما مشخص کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی یادآورشد: شعبان ماه رسول الله است و روزی ها در این ماه تقسیم می شود. البته شرط قسمت روزی مشیت الهی بر اساس مشیت انسانی است. باید بخواهیم سرنوشت ما به خوبی نوشته شود.

استاد حوزه علمیه در ادامه با اشاره به برخی از دستورات عبادی و دعایی نیز گفت: ذکر استغرالله، صلوات، قرائت مکرر سوره توحید، حداقل ۱۲بار در روز تا ۱۰۰ مرتبه و تقدیم آن به اولیای الهی بما کمک میکند که این سختی ها را بهتر پشت سر گذاریم.

وی یادآورشد: این مطلب را باید بدانیم که ممکن است مدتی از عبادات هم فاصله بگیریم ولی نباید اجازه دهیم که سیم اتصال قطع شود. در این روزها بهترین فرصت است که با خود خلوت کنیم و بهتر بیاندیشم که در این دنیا هیچ چیزی بهتر از آشتی و دوستی با خدا نیست.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی با ذکر این مطلب که نماز نشانه اتصال با خدا است، بیان کرد: هرچه انسان با نماز فاصله بگیرد قطعا به رابطه خود با خداوند ضربه زده است. اگر اختلالی بین ما و مرکز ایجاد شود قطعا اتصال ما هم قطع شده است. در نمازهای مان باید هرچه می توانیم این اتصال را حفظ و ارتقا دهیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha