سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
فوادیان

حوزه/ عضو هیئت علمی مرکز تخصصی مهدویت بر لزوم تلاش بیشتر مبلغان برای آموختن هرچه بیشتر در زمینه معارف مهدوی و نشر آنها در خانه و جامعه تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا فوادیان در گفت و گو خبرگزاری حوزه، با تبریک روز میلاد امام زمان(عج) گفت: جبرائیل امین خطاب به پیامبر(ص) در خصوص فضیلت نیمه شعبان مباحث بسیار استثنایی را مطرح می‌کند.

وی افزود: فرشته وحی از سوی خداوند به پیامبر عرضه می دارد که ای پیامبر(ص) امشب شبی است که درهای آسمان، رحمت، خشنودی خداوند و فضل و توبه و جود و بخشش به سوی همه باز است و خداوند بسیاری از بندگان را در این شب نورانی می آمرزد.

کارشناس مهدویت بیان کرد: همچنین جبرائیل امین می فرماید ای پیامبر به امتت بگو که امشب را احیا کنند و به سوی خدا تقرب یابند. این درحالی است که امام زمان(عج) در عصر پیامبر به دنیا نیامده بود. فضیلت شب نیمه شعبان مخصوص شیعیان نیست. اهل سنت به این شب، شب برات می گویند.

حجت الاسلام والمسلمین فوادیان اظهارکرد: جبرائیل بیان می کند امشب شبی است که هر ملکی که در آسمان است صف به صف در حال عبادت و ذکر و نماز و سجود و رکوع و تکبیر هستند. در این شب باید دعاهایی داشته باشید که خداوند قطعا آنها را می پذیرد.

این نویسنده و پژوهشگر حوزه مهدویت تصریح کرد: شب نیمه شعبان دارای ارزش بسیاری است. پیامبر به یکی از همسران خود فرمودند که شب نیمه شعبان تقسیم شب تقدیر اجل ها و رزق و روزی است. خداوند در این شب به انسان ها توجه خاص دارد. پس از لیله القدر با فضیلت ترین شب سال است. اعمال بسیاری نیز در خصوص این شب ذکر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین فوادیان اظهارکرد: امام هشتم(ع) بیان می دارد که شب نیمه شبی است که بسیاری از بندگان گناهکار از جهنم رهایی می یابند. امام علی(ع) می فرمایند که امشب ملکی نازل می شود که از مردم می پرسد آیا استغفار کننده ای هست که زمینه بخشش اش را فراهم کنم؟

وی گفت: پیامبر اکرم(ص) بیان می کند که امام علی(ع) در میان آل محمد به مانند برترین روزها و شب های نیمه شعبان است. خوشا به حال کسانی که دیشب را به دعا و تحجد سپری کردند. اعمال شب نیمه شعبان به نقل برخی از علما از فضایل شب قدر بیشتر است.

وی اظهارکرد: غسل و دعا، زیارت پیامبر و صلوات شعبانیه از اعمال خاص شب نیمه شعبان بود. نیمه شعبان بود که امام علی(ع) دعای معروف کمیل را به جناب کمیل آموزش داد.

حجت الاسلام والمسلمین فوادیان افزود: زیارت سیدالشهدا(ع) در شب نیمه شعبان نیز سفارش شده است. نیمه شعبان از جمله ایام خاص زیارتی امام حسین(ع) است.

وی با اشاره به اعمال روز نیمه شعبان گفت: اعمال بسیاری نیز در روز نیمه شعبان بیان شده که از جمله آنها می توان به روزه و زیارت سیدالشهدا(ع) اشاره کرد.

وی افزود: از طرفی باید به یادداشت که روز نیمه شعبان روز وفات آخرین نائب امام زمان(عج) است. بسیار خوب است که به یاد این نواب باشیم و اعمالی را به نیابت آنها انجام دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین فوادیان بیان کرد: وظیفه ما نسبت به روز نیمه شعبان علاوه بر توجه به فضایل خاص آن است که به یادداشته باشیم که امام زمان(عج) امام شب و روز نیمه شعبان و نهم ربیع نیست. بلکه ایشان امام همه لحظه ها و عمرها و ثانیه ها و خواسته های ما است.

این کارشناس مهدویت بیان کرد: باید سعی کنیم به لحاظ فردی، انس خود را با معارف مهدوی بیشتر کنیم. شاید برخی باور نکنند که اهالی تبلیغ و منبر و تلاش هستیم ولی همچنان یاد و نام امام عصر(عج) در منابر ما همچنان خالی است.

وی گفت: آیت الله العظمی صافی گلپایگانی بیان می کردند که روزی یک طلبه از من سوال کرد که چرا نسبت یک روایت در خصوص اسم امام زمان(عج) از سوی پیامبر اشکال به ضعیف بودن سند کردید، ولی اشکالی وارد کرد که ثابت کرد متاسفانه هنوز برخی از اهل علم نیز در خصوص امام زمان(عج) اطلاعات کاملی ندارند. این نکته بسیار تاسف بار است.

این کارشناس مهدویت بیان کرد: طلبه‌ها باید بیش از دیگران برای حجت وحی وقت بگذارند. باید هر روز خود را با امام زمان(عج) آغاز کنند. باید از نظر علمی و عقلی در خصوص امام زمان(عج) تحقیق بیشتر کنیم.

عضو هیئت علمی مرکز تخصصی مهدویت یادآورشد: در روزهای کرونا شبهات بسیاری پیرامون امام زمان(عج) ایجاد کردند. از جمله اینکه عنوان می شود آیا مرگ سفید در این روزها رخ داده است و باید منتظر قیامت و ظهور بود؟ چه توقیت هایی که در این روزها انجام نشد و چه نشانه شناسی های اشتباهی که در این زمینه انجام نشد. بسیاری سعی کردند به هر شکلی که شده ارتباطی بین کرونا و ظهور برقرار کنند.

وی گفت: عده بسیاری شبهه کردندکه بسته شدن خانه خدا و تعطیلی حج از علائم حتمی ظهور است. این سوالات چرا باید این همه نشر پیدا کند؟ دلیل آن این است که بسیاری از کسانی که باید این سوالات را پاسخ دهند چندان اطلاعاتی در این زمینه ندارند.

وی افزود: طلاب حوزویان باید به لحاظ فردی اطلاعات خود را نسبت به امام زمان(عج) بالا ببریم.  ما به دنبال عاطفه و احساس نیستیم باید به دنبال عقل و علم و منطق باشیم و امام خود را به شکل عقلی و منطقی در دنیا تبلیغ کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین فوادیان بیان کرد: مساله دوم این است که مهدویت را باید در خانه های خود مان جدی بگیریم. تربیت نسل منتظر یک کلیدواژه جدی است. نسبت به مهدویت تکلیفی داریم. همسر و فرزندان ما باید در خصوص مهدویت توجیه باشند. اگر مبلغه هستیم باید تبلیغ را از خانه خودشروع کنم.

وی گفت: اگر به دنبال جامعه سازی و زمینه سازی هستیم نباید از خانواده خود غافل شویم. همسر و فرزندان ما باید کتب امام زمانی(عج) بخوانند. باید دائما این سوال را بپرسیم که در 24 ساعت عمر ما در زندگی چند دقیقه به یاد امام هستیم.

وی اظهارکرد: در روزهای جمعه باید همگی در خانه لحظاتی رو به قبله امام زمان(عج) را زیارت کنند. پدران می توانند این رسم را در خانه ماندگار کنند. یک سری کارهایی است که می توان در منزل انجام داد.

این نویسنده مهدوی گفت: امروز کتاب‌هایی چون خانواده و تربیت مهدوی یا زن منتظر و زنان منتظر پرور در دسترس است که بسیار مفید هستند. نقش زنان در حکومت امام زمان(عج) نیز بسیار کتاب خوبی است. نباید اجازه دهیم خانه هایمان از نور امام زمان(عج) خالی باشد.

وی افزود: بحث بسیار مهمی در عرصه تبلیغات وجود دارد که باید به آن توجه کنیم. یعنی منتظران مبلغ باید خود را نسبت به معارف مهدوی(عج) مجهز کنند و از این معارف در زندگی شخصی و تبلیغی استفاده کنند.

حجت الاسلام والمسلمین فوادیان اظهارکرد: مبلغان باید سعی کنند در خصوص امام زمان(عج) بیشتر به مخاطبان خود پیام رسانی کنند. مهدویت تنها نسبت به یک ایام خاص نیست. یعنی تنها در جمعه ها نسبت به امام زمان(عج) تبلیغ نکنیم. باید هر روز هفته نسبت به امام زمان تبلیغ کنیم.

وی افزود: در ماه رمضان باید روزها را با یاد امام زمان(عج) سپری کنیم. ماه رمضان ماه نزول قرآن است و تفاسیر زیادی در مساجد بیان می شود. چقدر خوب است که از 300 آیه مهدوی در این ایام استفاده کرد.

وی گفت: کتاب سیمای ماه دوازدهم در ماه رمضان است که در بنیاد مهدی موعود(عج) این کتاب منتشر شده است. کتاب دیگر  به عنوان قافله سالار است که به امام زمان(عج) در سیمای قرآن بیان شده است. تفسیر نور حجت الاسلام والمسلمین قرائتی نیز کتاب بسیار خوبی در این زمین است.

این کارشناس مهدویت افزود: رمضان ماه دعا و نیایش است که می توانیم در این ایام به ادعیه مهدوی اشاره کنیم. از جمله دعای افتتاح که یک دعای مهدوی است. از کارهای دیگر شرح ادعیه مهدوی از جمله دعای پس از نماز است که این دعا نیز یک دعای مهدوی است.

وی گفت: روز نهم رمضان، روز وفات حضرت خدیجه است که می توان در این دعا به بحث تربیت نسل منتظر اشاره کرد. نیمه رمضان می توان به احادیث امام حسن(ع) پیرامون امام زمان(عج) اشاره کرد. شب های قدر هم می توان به امام زمان(عج)اشاره کرد. در روز قدس هم به مساله مهدویت باید اشاره شود.

کارشناس مهدویت یادآورشد: باید در هر فرصت تبلیغی مردم را با یاد و نام امام زمان(عج) مانوس کنیم.

وی افزود: مهدویت در حوزه فردی، خانواده و اجتماع باید توسعه یابد. البته این سخن به این معنی نیست که ما با ایشان قهر هستیم. بلکه باید بهره های خود را بیشتر کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین فوادیان گفت: کارکردن برای امام زمان(عج) بهره های مادی و معنوی بسیاری دارد. اگر رزق و روزی دنیایی هم بخواهیم باید از امام زمان که واسطه رزق است بخواهیم. دنیا و آخرت ما امام عصر(عج) است. بازگشت خلائق به سوی اهل بیت است و حساب و کتاب هم با ایشان است.

وی افزود: باید به امام زمان(عج) حساب و کتاب پس دهیم. امام هر عصری(عج) میزان اعمال است. امام صادق(ع) در منزل میهمانانی داشتند که پس از صرف غذا، با خرما از آنها پذیرایی کردند که در همان لحظه یکی از مهمانان آیه مشهور «نعیم» را خواند و سوال پرسید که آیا در قیامت نسبت به این نعماتی که در خانه شما خوردیم محل سوال واقع می شویم که امام جواب منفی دادند.

وی گفت: امام صادق(ع) فرمودند که بزرگترین نعمت، نعمت ولایت است و در قیامت نسبت به همین نعمت سوال پرسیده می شود. بزرگترین نعمتی که خداوند به ما داده، جریان ولایت است. این نعمتی که خداوند متعال به همه ما ارزانی داشته است باید فایده ای برای ما داشته باشد که دارد و همان فایده آن، دنیوی و اخروی است.

عضو هیئت علمی مرکز تخصصی مهدویت اظهاکردر: در قیامت از ما سوال می شود که برای امام عصر(عج) خود چه کرده ایم؟ پس کار کردن برای امام زمان(عج) در لحظات سخت در قبر هم به داد ما می رسد. منظور ما این نیست که عمر خود را در تباهی سپری کرده ایم ولی بهتر است بیش از پیش به یاد امام زمان(عج) کار کنیم.

وی گفت: بسیاری از طلاب عمر خود را در راه اطاعت خداوند صرف می کنند ولی همیشه باید این سوال را از خود بپرسند که مهدویت در کجای زندگی ما است و برای این مساله چه کرده ایم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha