شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کرونا

حوزه/ کارشناس مشاوره گفت: تا قبل از کرونا ما همه کاری می­ کردیم جز اندیشه در آنچه نیاز به اندیشیدن داشت؛ کرونا آمد تا همه کارهای خود را تعطیل کنند و در قرنطینه به ما فرصت اندیشه و خویشتن ­یابی بدهد؛ کرونا بد است، اما به گردن ما حق دارد!.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، ایام قرنطینه خانگی این روزها به نوعی دلزدگی و بی حوصلگی تبدیل شده است و گاهی گذران وقت به بطالت باعث رنجش درونی افراد شده است، اما فکر می­ کنید ارزشمندترین کاری که در قرنطینه می­ شود انجام داد، چه کاری است؟

حجت الاسلام ابوالقاسم شهباز، کارشناس مشاوره مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان در این باره گفت: آیا تا کنون دنبال خودتان گشته ­اید؟ گاهی انسان خودش را گم می­ کند، منظورمان این است که خودش را فراموش می­ کند یا به تعبیری از خود اصلی و فرامادی خود غافل می­ شود.

وی ادامه داد: کدام انسان به خودفراموشی مبتلا می ­شود؟ قرآن می­ گوید آنگاه که انسان خدا را فراموش کند گرفتار خودفراموشی می­ شود، نسوا الله فانساهم انفسهم، از نظر فلسفی اصل و ریشۀ وجود عالم و آدم خداست چرا که همه هستی از او ناشی شده و پدیدار گشته.

 کارشناس مشاوره خاطرنشان کرد: حال کسی که از خدا غافل شود در واقع از اصل و ریشه خود غافل شده و کسی که از اصل چیزی، غافل شود از فرع آن به مراتب بیشتر غافل خواهد شد، انسانِ بدبخت انسانی است که احساس گم شدگی نکند و از خودش کاملا غافل شده باشد یعنی آن کس که نداند و نداند که نداند و نخواهد که بداند.

وی با بیان اینکه اگر بخواهم یک مثال دم دستی و خیلی ساده بزنم که البته از جهاتی می­ شود در آن مناقشه کرد، به عنوان نمونه کسی را در نظر بگیرید که از سَر خود به طور کل غافل است و هیچ توجهی به آن نمی­ کند آیا چنین انسانی به دندان خود توجه می­ کند؟ تصریح کرد: مسلما کسی که از اصل، غافل است توجهی به فرع ندارد چون اگر کسی خواست به دندان توجه کند باید آنها را در مجموعه سر ببیند، یعنی اول باید متوجه سر شود تا بتواند در مجموعه سر، دندان را ببیند.

حجت الاسلام شهباز عنوان کرد: حقیقت این است که ما تا متوجه وجود خدا نشویم متوجه وجود فرامادی خود نخواهیم شد، البته منظور ما از وجود فرامادی حقیقتِ انسانیت انسان و بُعد معنوی و روحانی اوست. 

عوامل گم­گشتی انسان

 کارشناس مشاوره ادامه داد: می دانید عامل اصلی گم شدن انسان چیست؟ آیا کودک، در خانه گم می­ شود یا در بازار؟ مسلما در بازار. حال ویژگی بازار چیست؟ بازار دو ویژگی دارد، شلوغی و جذابیت، بازار هم شلوغ است و هم جذاب و وقتی این دو ویژگی ایجاد شد بچه مشغول و محو بازار می شود و اینجاست که دست پدر را رها می ­کند و تا وقتی محو بازار است متوجه گم شدن خود نمی­ شود و همین طور جلو می­ رود و مغازه ­ها را می نگرد تا اینکه یک جایی خود را تنها و بی پناه ببیند سپس وحشت کرده و صدا به گریه بلند می­ کند و ندای بابا بابا سر می­ دهد.

دنیا یک بازار شلوغ و جذاب است

حجت الاسلام شهباز ابراز کدر: در روایات ما از دنیا تعبیر به بازار شده است، دنیا یک بازار شلوغ و جذاب است و همه متاعی در آن یافت می ­شود از لباس و تیپ، خانه و موبایل ، ماشین و خوراکی،  همسر ، مقام و موقعیت و .. دنیا حتی سراب هم دارد بماند که برخی می گویند اصلا از اول تا آخرش سراب است و بس.

وی تاکید کرد: به هر حال انسانِ جذب بازار دنیا مشغول و محو اجناس، تا وقتی دورش شلوغ است مشکلی ندارد و احساس ناراحتی نمی­ کند، او در این بازار دنبال همه چیز می­گردد الا خودش، چرا که اصل او یک متاع آخرتی است و در ویترین هیچ دکانی یافت نمی­ شود.

انسانِ تنها دچار وحشت می­ شود

کارشناس دینی اذعان داشت: انسانِ تنها دچار وحشت می­ شود و اینجاست که اصل و ریشه خود را صدا زده و ندای خدا خدا سر  می ­دهد، قرآن می ­گوید هنگامی که انسان درون کشتی گرفتار طوفان می ­شود، دعو الله مخلصین له الدین، خالصانه خدا خدا می­ کند و او را می­ خواند.

کرونا آمد تا ما را در تنهایی قرنطینه کند

وی بیان کرد: چرا کرونا آمد؟ کرونا آمد تا ما را در تنهایی قرنطینه کند، تا ما از دنیا و شلوغی بازارش فاصله بگیریم و متوجه بی ­پناهی و ضعف خودمان بشویم که فرمود: «یُرِیدُ اللَّهُ أَنْ یُخَفِّفَ عَنْکُمْ وَخُلِقَ الْإِنْسَانُ ضَعِیفًا» (نساء/۲۸) یعنی انسان از اساس ضعیف و آسیب­ پذیر آفریده شده است و خدا می ­خواهد کا را بر او آسان سازد، آخر تا قبل از کرونا ما فکر می ­کردیم قوی هستیم، اما وقتی دیدیم حریف یکی از ریزترین ­های عالم نمی ­شویم فهمیدیم چقدر ضعیف و بی­ پناهیم، کرونا آمد تا ما را متوجه بی­ پناهیمان کند تا دنبال پناهگاهی مطمئن و لایزال بگردیم.   

کرونا بد است، اما به گردن ما حق دارد!

حجت الاسلام شهباز تاکید کرد: تا قبل از کرونا ما همه کاری می­ کردیم جز اندیشه در آنچه نیاز به اندیشیدن داشت، کرونا آمد تا همه کارهای خود را تعطیل کند و در قرنطینه به ما فرصت اندیشه و خویشتن ­یابی بدهد، کرونا بد است، اما به گردن ما حق دارد، چون چیزی را به ما هدیه داد که تا کنون هیچ کس به ما هدیه نداده بود. کرونا ما را به خودمان هدیه داد و ما را متوجه خدا کرد.

وی با بیان اینکه کرونا آمد تا انسانِ دور شده از خدا با خدا آشتی کند از طریق آشتی با خود واقعی­اتش، گفت: توجه داشته باشید این خودی که ما از آن حرف می­ زنیم خودِ الهی انسان است که توجه به آن، مساوی و عین توجه به خداست و توجه به خدا عین توجه به آن است و بین این دو از این نظر جدایی نیست.

چقدر ارتباط ما و خدا نزدیک است؟

کارشناس مشاوره تصریح کرد: به راستی چقدر ارتباط ما و خدا نزدیک است «وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ» (ق/۱۶) حتی از رگ گردن هم نزدیکتر، «وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ» یعنی یار نزدیکتر از من به من است، آیه می­ گوید خدا حائل بین تو و خودت است، یعنی از خودت که حرکت کنی اول به خدا می ­رسی بعد به خودت، یعنی برای این که به خودت توجه کنی باید به خدا توجه کنی و برای این که خودت را پیدا کنی اول باید خدا را پیدا کنی. اگر بین تو و خودت پرده ه­ای حائل باشد فاصله پرده از شما کمتر است یا فاصلۀ خودتان از خودتان؟!

کرونا آمد تا دور و بر ما را خلوت کند ...

وی اذعان داشت: کرونا آمد تا دور و بر ما را خلوت کند و به ما فرصت خود­بینی و خویشتن ­یابی بدهد، البته اگر موبایل ها و تلویزیون ها و اهل و عیال بگذارند، تنهایی قرنطینه به ما کمک می­ کند تا خودمان را برهنه از تعلقاتمان ببینیم، از میزها و مغازه ­ها و موقعیت هایمان کنده شویم، کمی فاصله بگیریم، کمی به خود معنویمان بپردازیم و کمی فاصله­  را از خود کم کنیم. ما باید از خود مادیمان عبور کنیم تا به خود حقیقی و خدای خود برسیم.

تا قبل از کرونا ما خدایی می­ کردیم ...

حجت الاسلام شهباز خاطرنشان کرد: تا قبل از کرونا ما خدایی می­ کردیم و به شدت خودبین بودیم در حدی که اصلا غیر خود را نمی­ دیدیم و خدا در زندگی­ ها جایگاهی نداشت،  کرونا آمد تا ما را از خود عبور دهد و معنی «لا اله الا الله» را تحقق بخشد و از صهبای ناب توحید به ما بنوشاند و وجودمان را از عطر وجود معطرش که همه هستی را پر کرده آکنده کند و از خواب گران بیدار سازد.

وی تاکید کرد: بت بزرگ و الهه اصلی که باید نفی شود تا به خدا برسیم خود ما هستیم ،که بارها جلو خدا قد علم کرده و عرض اندام نموده و گفته ­ایم خدایا تو یکی ما هم یکی، یعنی ما هم حرف برای زدن داریم آن هم در مقابل خدا(!).

کرونا که آمد خیلی چیزها از ارزش افتاد

کارشناس مشاوره بیان داشت: کرونا که آمد خیلی از چیزها رنگ باخت و از ارزش افتاد! برای کسی که کرونا گرفته و فاصله ­اش با مرگ کم شده نه پول کارایی دارد و نه مقام و موقعیت و ...، برای ویروس کرونا پزشک و بیمار، وکیل و موکل، رئیس و مرئوس، دارا و ندار، زشت و زیبا، مسئول و غیر مسئول، زن و مرد، مومن و کافر و سیاه و سفید یکی است، کووید۱۹ پارتی سرش نمی ­شود و رشوه نمی­ گیرد، کووید ۱۹ آمده تا بشر را مجبور کند در پیشگاه خالق یگانه و مقتدرش زانو بزند و از او یاری بجوید آن هم در سطح بین المللی که خدایا «ایّاک نَعبدُ و ایّاکَ نَستَعینُ؛ تنها تو را می­ پرستیم و تنها از تو یاری می ­جوییم».

وی در پایان اظهار کرد: در حدیث زیبایی از پیامبر نور و رحمت می­ خوانیم: «المَرَضُ سَوطُ اللهِ فِی الارضِ یُؤَدِّبُ بِه عِبادَه؛ بیماری، تازیانه خدا در زمین است که بندگانش را با آن ادب می ­کند.» (نهج الفصاحه)  

گفتگو: سیدامیر حسین ابطحی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha