پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
دکتر عبدالوهاب فراتی عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: شرایط و تحولات پساکرونایی این احتمال را مطرح کرده که در آینده نزدیک عملاً اتحادیه اروپایی دچار فروپاشی شود.

دکتر عبدالوهاب فراتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که شیوع ویروس کرونا پیامدها و آثار قابل توجهی در عرصه بین الملل بر جای گذاشته است، اظهار داشت: بسیاری از تحلیلگران و مفسران شاخص عرصه بین الملل اذعان دارند که در آینده شاهد تغییر و تحولات مهمی خواهیم بود، از جمله این که برخی معتقدند که احتمالاً اتحادیه اروپایی عملاً دچار فروپاشی می شود.

وی افزود: پیش از این مسئولان و سردمداران این اتحادیه معتقد بودند که انتخاب نیروی کار باید آزادانه باشد و مرزهای کشورهای اروپایی عضو اتحادیه برداشته شده و همه در یک خانواده اروپایی با اقتضائات خاص آن زندگی کنند اما پس از شیوع کرونا در اروپا، در همان روزهای آغازین شاهد بودیم که اتحادیه اروپا مرزهای خود را به روی دو کشور ایتالیا و اسپانیا بست و آن ها دچار مرگ و میر نسبتاً بالا به جهت کرونا شدند.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم گفت: عملاً نهادهای بین المللی مثل اتحادیه اروپا در وضعیت پساکرونا شرایط خاص تری را تجربه می کنند و احتمال دارد کل اتحادیه اروپایی از بین رفته و تک تک کشورها به دنبال سرنوشت خود باشند.

وی بیان داشت: به هر حال این تصور وجود داشت که کشور های پیشرفته اروپایی و آمریکا به لحاظ رشد علمی، شرایط بهتری برای مقابله با کرونا داشته باشند اما در عمل این کشورهای آسیایی بودند که موفقیت بیشتری نسبت به غربی ها در مبارزه با کرونا داشتند و تلفات کمتری نیز حاصل این مساله بود.

فراتی ادامه داد: این شرایط و تحولات نشان داد که در آینده، آسیا پتانسیل قدرتمندی در مواجهه با بحران های جهانی همچون کرونا دارد و موفق تر و بهتر از کشورهای مدعی اروپا و آمریکا عمل می کند.

وی همچنین در خاتمه گفت: در این روزها و هفته ها، به نوعی قدرت پوشالی و هژمونی آمریکا و کشورهای شاخص غربی دچار خدشه جدی شده و این مساله نشان می دهد که این میزان از تکنولوژی و پیشرفت مدعی کشورهای غربی و سلطه گر به هنگام وقوع بحران فراگیر نمی تواند کاری بر بشریت انجام دهد و لذا کشورها باید فراتر از نظم کنونی غرب در بحران های مشابه به دنبال نسخه های دیگر باشند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha