جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام رمضانی

حوزه/ در روزه نباید به جنبه ظاهر توجه داشت و صرفا فردی روزه بگیرد و امساک کند، بلکه برای روزه آثار زیادی ذکر شده که یک اثر روزه، صحت جسم که از آثار فردی است و بر جسم بار می شود، البته تنها این اثر فردی، اختصاص به جسم ندارد، در ارتباط با روح هم مطرح است.« صم تصح» شاید همه این معانی را در برگیرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ماه مبارک رمضان از مهمترین ماه ها در کلام قدسی حضرت تعالی به شمار می رود، از جمله مسائلی که این ماه را نسبت به سایر ماه ها ویژه کرده، ادعیه روزانه آن است. برای بهره بری بیشتر از دعاهای روزانه، این خبرگزاری هرساله اقدام به نشر این دعا که  توسط علما و اساتید حوزه شرح و توضیح داده می شد، کرده است، امسال نیز حجت الاسلام والمسلمین رمضانی، دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، عضو خبرگان رهبری، امام و مدیر سابق مرکز اسلامی هامبورگ به شرح دعاهای ده روز ابتدایی این ماه مبارک  پرداخته است که تقدیم روزه داران می شود:

 بسم الله الرحمن الرحیم

«اللهمَ اجْعلْ صِیامی فـیه صِیـام الصّائِمینَ و قیامی فیهِ قیامَ القائِمینَ و نَبّهْنی فیهِ عن نَومَةِ الغافِلینَ وهَبْ لی جُرمی فیهِ یا الهَ العالَمینَ واعْفُ عنّی یا عافیاً عنِ المجْرمینَ.»

در ابتدا لازم می دانم عرض کنم که مهمان، لازم است آداب مهمانی را یاد بگیرد و آنچه را که شایسته است رفتار کند. در دعای اولین  روز درخواست می کنیم که ما را جزء روزه داران واقعی قرار بده،« اللهمَ  اجْعلْ صِیامی فـیه صِیـام الصّائِمینَ ». خدایا از شما درخواست می کنیم که ما را هم جزء کسانی که روزه واقعی می گیرند قرار بدهید و جزء آنها به حساب بیایم.

«و قیامی فیهِ قیامَ القائِمینَ»، قیام ما هم  مانند کسانی باشد که حق قیام خدای متعال را به درستی ادا می کنند. خدایا به ما توفیق بده از خواب غفلت بیرون بیایم. خدایا ما اعتراف به گناه می کنیم تو ما را ببخش، تویی که خدای عالمین هستی ما را مورد لطف و کرمت قرار بده و عفو کن.

شرح دعا

روزه برای خودش احکامی دارد که هر کسی به توضیح المسائل نگاه می کند و یاد می گیرد، ولی آداب و اسراری هم دارد و مهم است هر کسی به اندازه ظرفیت خودش درک کند و بفهمد.

آثار روزه

در روزه نباید به جنبه ظاهر توجه داشت و تنها فرد روزه بگیرد و امساک کند، بلکه برای روزه آثار زیادی ذکر شده که یک اثر روزه، صحت جسم و  آثار فردی است که بر جسم بار می شود، البته تنها این اثر فردی اختصاص به جسم ندارد، در ارتباط با روح هم مطرح است.« صم تصح» شاید همه این معانی را در برگیرد. اثر معنوی که در اینجا ذکر شده در قرآن است « کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ‌ » ...

تقوای الهی

مومن کسی است که سخن خدا را گوش کند،  چراکه بر گذشتگان از مومنین هم خدا روزه را واجب کرده، برای این که به تقوا برسند.

 تقوا هم مقدمه است، « اتَّقُوا اللَّهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ اللَّهُ »، انسان تقوای الهی پیشه می کند؛ هر کس به اندازه درک حقیقی از تقوا، وجودش از علم الهی بهره می برد که این مسئله خود نور است و وجود انسان را پر می کند. بنابراین داشتن تقوا امر مهمی است.

کمک به نیازمندان

به غیر از این آثار فردی که به جسم برمی گردد، آثار اجتماعی هم دارد که در روایات به این آثار اجتماعی اشاره شده است. در روایت آمده« لِیَستَوِیَ بِهِ الفَقِیرُ وَ الغَنِیُّ ». آن زمانی که انسان روزه دار می شود، مشکلات فقیر را درک می کند و سعی  می نماید  این روحیه را در خود پرورش دهد تا کمک کند و نسبت به آنها مهربانی و رأفت نشان بدهد.

« لِیرِقَ عَلَی الضَّعیفِ وَ یرحَمَ الجائِعَ.» آن وقت به کسانی که گرسنه هستند به اندازه ممکن کمک می کند .

ارتباط با عالم آخرت

از آثار دیگری که برای روزه ذکر شده، ارتباط آن با آخرت است. در روایت آمده « انسان از عطش روز قیامت است، امان پیدا می کند، خدا به انسان امنیت می دهد «امان من الجوع و العطش»، انسان از گرسنگی و تشنگی در روز قیامت امنیت پیدا می کند.

از بین رفتن گناه

 از دیگر آثار روزه این است، اگر انسان فرمان خدا را اطاعت و اجابت نماید، توفیق پیدا می کند که جسد، جسم و بدنش که اگر از حرامی روئیده، از بین برود  « یَذُوبُ اَلْحَرَامُ فِی جَسَدِهِ ».

استعانت از خدا

 چیزی که از خدا باید استعانت و کمک بخواهیم و او عنایت خواهد کرد، این است که از خدا در خواست نماییم، جزء روزه داران واقعی شویم. آنهایی که از آثار خوب روزه بهره مند شدند و استفاده کردند، ماهم مانند آنها  از آثار روزه بهره مند شویم و استفاده کرده و قیام داشته باشیم. قیام معنای فقهی دارد که انسان در نماز، قیام متصل به رکوع انجام می دهد . نماز، قیام و رکوع را شامل می شود و به گونه ای  همه شریعت را بتوانیم انجام دهیم.

معنای قیام

 با قیام که معانی زیادی هم دارد، به جایی می رسد که  انسان تلاش کند در مسیر حق قرار بدهد.

 از خدا می خواهیم به همه توفیق بدهد که این ماه را درک کنیم و جزو روزه داران واقعی شویم و از خدا هم باید کمک بگیریم . در این مسیر  آداب و اسراری برای  روزه داری است و هرکسی باید به اندازه ظرفیت خودش از آن بهره بگیرد.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha