جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 898913
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۱
شهید علی محمد صباغ زاده

حوزه / رئیس مجمع طلاب و فضلای همدانی گفت: نسل‌های جوان و آینده کشور باید قصه شهید صباغ زاده که سرمشق کلاس استاد قرائتی شد را جستجو کنند و بزرگی ایشان را، از زبان حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ببینند و بشنوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، شهید علی محمد صباغ زاده، را مردی از تبار عشق، اخلاص و خشوع باید نامید که خویشتنداری او زبانزد خاص و عام بوده و هست و برای مدتها نیز روایت صبر این شهید والامقام سرمشقی برای کلاس «درس‌هایی از قرآن» حجت الاسلام والمسلمین قرائتی گردید.

حجت الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی از شاگردان و همراهان این شهید والا مقام در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ضمن بیان خاطراتی از این شهید عزیز، به تشریح فعالیت‌ها و اقدامات شهید صباغ زاده پرداخت.

وی با اشاره به آشنایی خود با شهید علی محمد صباغ زاده، اظهار داشت: یکی از توفیقاتی که خداوند از دوران ابتدایی و راهنمایی به بنده در شهر همدان نصیب کرد، آشنایی با شهید صباغ زاده بود.

نائب رئیس مجمع نمایندگان طلاب، تاسیس خیریه مسجد علی بن ابی طالب(ع) در محله آقاجانی بیگ همدان، تاسیس کتابخانه انصارالحجه و تاسیس پایگاه بسیج شهیدان بیات را از اقدامات این شهید همدانی عنوان کرد و گفت: شهید صباغ زاده از جمله شهدایی بود که خلوص فراوان و ایثارش موجب گمنامی او شده بود.

وی افزود: به دلیل ارتباط نزدیک و قوی که با آیت‌الله فاضلیان، آیت‌الله عندلیب و آیت‌الله تالهی و دیگر بزرگان داشت، انس با علما را در زندگی من و هم نوعان من آن هم در سنین جوانی ایجاد کرد.

رئیس مجمع طلاب و فضلای همدانی با تاکید بر اینکه در بحث تریبت، هیچ‌گاه به کسی امر و نهی نمی‌کرد، ابراز کرد: شهید صباغ زاده مطالب را با عمل خود به افراد منتقل می‌کرد و نتیجه این نوع رفتار ایشان نیز تربیت شهدای والامقامی بود که در جبهه و دفاع مقدس نقش آفرینی کردند.

وی با اشاره به اینکه در دوران انقلاب، از مخارج شخصی و خانوادگی کمک‌هایی را در بین فقرا و مستمندان توزیع می‌کرد، خاطر نشان کرد: گاهی اوقات معتادان را شخصا به حمام می‌برد و پس از استحمام، حدود دو ماه سرپرستی این افراد را در مساجد به عهده می‌گرفت تا آنها را ترک دهد و به خانواده‌شان بازگرداند.

حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر، حفظ روحیه انقلابی شاگردان را از مهم ترین اقدامات این معلم شهید دانست و گفت: شهید صباغ زاده با عشقی که به شهید بهشتی داشت، ایشان را به عنوان الگو خود قرار داده بود و در راه حفظ روحیه انقلابی بچه‌ها، همچون شهید بهشتی دنباله رو امام خمینی(ره) بود و سخنان حضرت امام(ره) را در دفترچه‌های کوچکی یادداشت می‌کرد و در بین شاگردان خود در کلاس توزیع می‌کرد.

وی با بیان اینکه شهادت از بزرگترین آرزوهای شهید صباغ زاده بود، مطرح کرد: در نهایت این شهید عزیز در عملیات والفجر مقدماتی و در حال نماز به شهادت رسید و سرش از بدنش جدا شد.

 استاد حوزه علمیه قم با اشاره به بیان خصوصیات اخلاقی این شهید توسط استاد قرائنی در برنامه درس‌هایی از قرآن،  به دیدار پدر شهید صباغ زاده با حجت الاسلام والمسلمین قرائتی اشاره کرد و یادآور شد: در این دیدار پدر شهید صباغ زاده به توصیف روحیات و اقدامات و فعالیت‌های فرزند خود پرداخت و در حین بیان همین مطالب بود که دچار ایست قلبی شد و به فرزند شهیدش پیوست.

وی ادامه داد: پس از این که ماجرا را حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در تلویزیون نقل کرد، یک انسان متول، زندگی خودش را وقف آموزش افراد در نهضت سواد آموزی و اردوگاه شهید باهنر کرد و ضمنا این فرد با فرستادن مبلغی به برزیل زمینه ساز مسلمان شدن نزدیک به ۴۰ نفر از مسیحیان برزیلی شد که قطعا تمامی این توفیقات را باید به دلیل اخلاص شهید صباغ زاده دانست.

رئیس مجمع طلاب و فضلای همدانی با تسلیت به مناسبت درگذشت مادر این شهید والامقام و تقدیر از حجت الاسلام والمسلمین قرائتی برای درخواست قرائت نماز برای ایشان، تاکید کرد: نسل‌های جوان و آینده کشور باید قصه این شهید که سرمشق کلاس استاد قرائتی شد را جست و جو کنند و بزرگی ایشان را، از زبان حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ببینند و بشنوند.

لازم به ذکر است، زندگینامه و خاطرات شهید علی محمد صباغ زاده در کتاب "مزد اخلاص" به همت گروه فرهنگی انتشارات شهید هادی گردآوری و منتشر شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
    0 0
    بلا شک تربیت با عمل و رفتار بسیار مهم و کارساز است ، اما امر و نهی در جای خودش و با شرایط ، یکی از واحبات دینی است ، بایستی امر و نهی دینی را به جان بپذیریم ، و با شرایطش انجام دهیم .
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    0 0
    چنین تلقین کرده اند که گویا امر و نهی ذاتا امری قبیح است ، و در گفته هایمان سعی می کنیم از آن مبرا باشیم ! امر ونهی دینی موهبتی گران بهاست که بایستی بر دیده نهاد و آن را سپاس گفت . خدا چنین مان فرماید بمنه و کرمه .
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    0 0
    برخی چنان غضب را تقبیح کرده اند که خشم و غضب ممدوح و لازم را هم کوبیده اند !
  • مومن مظهر رحمت و غضب الهی است IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    0 0
    أَيْقَنْتُ أَنَّكَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ فِي مَوْضِعِ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ أَشَدُّ الْمُعَاقِبِينَ فِي مَوْضِعِ النَّكَالِ وَ النَّقِمَةِ
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    0 0
    مجسمه های غضب کور و نفسانی ما را به سیره دروغین عیسوی فرا می خوانند ، چون قادر به انکار خشم بجا و بهنگام و به اندازه در متون متقن دین اسلام نیستند