جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
یعقوبی

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی گفت: جامعه برای رسیدن به رستگاری به دو بال علم و عدالت نیاز دارد، در حالی که در دنیای امروز علم هست ولی عدالت نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در جلسه تفسیر مجازی قرآن، با اشاره به جایگاه عدالت در نظام سیاسی ایران، اظهار کرد: هر گونه تفکر دینی جامع در باب سیاست، نیازمند در نظر گرفتن مبانی پایه‌ای و ثابت در قرآن و سنت است.

وی افزود: در واقع بررسی مبانی اندیشه سیاسی قرآن نقطه عزیمت تبیین و تشریح مباحث اصلی فقه سیاسی، اندیشه سیاسی اسلام و در سطح کلان‌تر نظام سیاسی اسلام است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: بر همین اساس مبانی کلان تفکر سیاسی در قرآن از جمله مفاهیم عدالت، امنیت، آزادی، قدرت، اخلاق، انصاف، مصلحت و اکثریت شاکله‌های نظام سیاسی اسلام اعم از سیاست داخلی و خارجی را شکل می‌دهد.

وی با اشاره به مبانی تفکر سیاسی در قرآن، عدالت را یکی از این مبانی دانست و گفت: عدالت‌خواهی خواسته همه ادیان الهی بوده و انبیا باید حاکم و با نفوذ باشند تا بتوانند عدالت را در جامعه پیاده کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه به پا داشتن دولت هم واجب بوده و هم لازمه ایمان است، افزود: در دولت اسلامی به اقتضای اطلاق «کونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ» در آیه ۱۳۲ سوره نساء عدالت حتی نسبت به غیرمسلمان نیز باید مراعات شود.

وی با بیان اینکه عدالت باید در تمام ابعاد زندگی باشد و به همین دلیل در اقامه عدل نام مورد خاصی برده نشده است، تصریح کرد: عدالت واقعی در سایه قانون و رهبری الهی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اقسام عدالت، با اشاره به آیه ۶۰ سوره بقره «وَإِذِ اسْتَسْقَیٰ مُوسَیٰ لِقَوْمِهِ فَقُلْنَا اضْرِبْ بِعَصَاک الْحَجَرَ فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَیْنًا قَدْ عَلِمَ کلُّ أُنَاسٍ مَشْرَبَهُمْ کلُوا وَاشْرَبُوا مِنْ رِزْقِ اللَّهِ وَلَا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ مُفْسِدِینَ» عدالت توزیعی را یکی از اقسام عدالت برشمرد و گفت: توزیع منظم و عادلانه و حساب‌شده مایه امنیت و صفا و مانع پیدا شدن اختلاف است.

وی عدالت قضایی را قسم دیگر آن برشمرد و گفت: با توجه به آیه «وَلَکمْ فِی الْقِصَاصِ حَیَاةٌ یَا أُولِی الْأَلْبَابِ» اجرای عدالت تضمین‌کننده حیات جامعه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه عدالت اقتصادی وجه دیگر عدالت است، خاطرنشان کرد: با توجه به آیات «فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ» و «وَأَقِیمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَلَا تُخْسِرُوا الْمِیزَانَ» استقرار عدالت اقتصادی از وظایف حکومت اسلامی است.

وی با بیان اینکه عدالت مثل نماز است و باید آن را در جامعه به پاداشت، افزود: میزان و وسیله سنجش باید عادلانه باشد، مورد وزن هرچه می‌خواهد باشد و همچنین جامعه برای رسیدن به رستگاری دو بال می‌خواهد علم و عدالت در حالی که در دنیای امروز علم هست ولی عدالت نیست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha